Jump to content

Trebåt. Oljing, trutning og grønnsåpe


stilil

Recommended Posts

Jeg har en liten trebåt liggende ved et ferskvann. Båten har enda ikke hatt årets første tur på vannet.

Jeg tenkte å behandle båten før årets bruk og har følgende spørsmål:

 

(1) Treverket er rimelig tørt og fjorårets bruk innebær øsing med en hånd og håndtering av fiskeredskap med en annen.

For å unngå dette i år, tenker jeg å sette inn båten med olje. Men, en av mine "konsulenter" påstår at båten bør trutne før oljeinnsetting. Stemmer virkelig dette?

 

(2) Når båten er ferdig innsatt med olje (fra utsiden?), regner jeg med at den framdeles ikke er tett (forutsatt at den ikke skal trutne først). Har hørt at fast grønnsåpe skal kunne være et brukbart tetningsmiddel (påført fra utsiden?) mens båten trutner og at grønnsåpen vil presses ut under trutningsprosessen og dermed ikke hindre treets utvidelse.

Noen som har erfaringer med grønnsåpe og denne bruken?

 

(3) Andre råd i forbindelse med dette?

 

Takker på forhånd for eventuelle svar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten trebåt liggende ved et ferskvann. Båten har enda ikke hatt årets første tur på vannet.

Jeg tenkte å behandle båten før årets bruk og har følgende spørsmål:

 

(1) Treverket er rimelig tørt og fjorårets bruk innebær øsing med en hånd og håndtering av fiskeredskap med en annen.

For å unngå dette i år, tenker jeg å sette inn båten med olje. Men, en av mine "konsulenter" påstår at båten bør trutne før oljeinnsetting. Stemmer virkelig dette?

 

(2) Når båten er ferdig innsatt med olje (fra utsiden?), regner jeg med at den framdeles ikke er tett (forutsatt at den ikke skal trutne først). Har hørt at fast grønnsåpe skal kunne være et brukbart tetningsmiddel (påført fra utsiden?) mens båten trutner og at grønnsåpen vil presses ut under trutningsprosessen og dermed ikke hindre treets utvidelse.

Noen som har erfaringer med grønnsåpe og denne bruken?

 

(3) Andre råd i forbindelse med dette?

 

Takker på forhånd for eventuelle svar! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

(1) Nei, det stemmer ikke! Bare olje du, jeg gjorde det med prosjektet mitt som har stått 3? år på land.

Jeg brukte trekkfast olje blandet med amerikansk terpentin og smørte på til det ikke trekk mere.

Avsluttet med 2 strøk Benar.

 

(2) Fast grønnsåpe har jeg ikke prøvd, men jeg har brukt fett (grease)

 

(3) Andre råd bør være at du tar deg bryderiet med og klinke opp båten igjen

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er enig med "bastard" :smiley: men det er noe i det å olje på vått treverk.

Det er en en fordel at du oljer skroget (iallefall under vannlinjen) mens den ennå er våt etter sesongen. og fortsetter med å sette den inn med olje noen ganger gjennom vinteren/våren frem til sjøsetting.

Dette for at oljen fyller opp porene i treet der vannet har vært og treet vil da ikke tørke ut og krympe.

Da har du en båt som er ferdig "trutnet" ved sjøsetting neste år.

 

Ellers ville jeg ikke vært redd for å bruke Farm langs alle borgangene før primiming/stoffing. Dette blir i allefall ganske tett hvis den ikke er helt slapp og må klinkes om igjen.

 

 

Lykke til

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte Owatrol om dette i sin tid og de bekreftet at Owatrol og trolig andre oljer stabiliserer treverket i den tilstand det befinner seg i nuet ved at oljen fortrenger vannet slik at en trutnet båt teoretisk forblir trutnet ved at vannet erstattes med olje.

 

Man vet av erfaring at en godt gjennomoljet båt sprekker lite opp når den står på land.

 

Grønnsåpe tetter trolig like bra som grease, men vaskes nok raskere bort. Når båten er tett etter et par dager kan det vel være en fordel å få griseriet bort.

 

Det beste tettemiddelet skal være fåretalg, men er omtrentlig umulig å oppdrive medmindre man skaffer seg en sau og slakter denne selv. Biprodukter blir da fårikål og pinnekjøtt.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg spurte Owatrol om dette i sin tid og de bekreftet at Owatrol og trolig andre oljer stabiliserer treverket i den tilstand det befinner seg i nuet ved at oljen fortrenger vannet slik at en trutnet båt teoretisk forblir trutnet ved at vannet erstattes med olje.

 

Man vet av erfaring at en godt gjennomoljet båt sprekker lite opp når den står på land.

 

Grønnsåpe tetter trolig like bra som grease, men vaskes nok raskere bort. Når båten er tett etter et par dager kan det vel være en fordel å få griseriet bort.

 

Det beste tettemiddelet skal være fåretalg, men er omtrentlig umulig å oppdrive medmindre man skaffer seg en sau og slakter denne selv. Biprodukter blir da fårikål og pinnekjøtt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Fåretagl fåes etter sigene på et velutstyrt apotek. jeg jar fortsatt noe igjen i Majali som fulgte med når jeg kjøpte henne. kan bekrefte at det tetter kjempefint. virker som om det blir fint å mykt når man trykker det inn men blir ganske stivt/kristrete nåe det kommer i kontakt med kaldt vann... :smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Brukte vanlig Pers margarin på en 17 fots trebåt jeg hadde engang, smurte alle bordganger under vannlinjen og det tettet som bare det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...