Egor Startet 9.April.2018 Link til dette innlegget Startet 9.April.2018 (redigert) Har tenkt å leie en hytte på Vesterøy på Hvaler og ta med min 27 fots Askeladden Z8 ned dit i sommer. Hytta ligger ved en trang sund som heter Hvalsund, det er merket med 0,5 m dybde! :o flere steder. Tror dere at det er farbart med en båt som krever 90 cm dybde? Båten har en hekkaggregat som kan vippes men den stikker likevel noe ned. Har noen kjørt i sundet med like store eller større båter? Hvilken rute skal man ta i sundet? Redigert 9.April.2018 av Egor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Hei jeg er sikker på at vi kjørte rundt Papperøy da vi var små men da var jo det med 14-16 fot små båter og det er mange år siden så jeg er litt usikker på om det går med din størrelse men sikkert noen her som er bedre kjent i det distriktet. Lykke til. ? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Komodo Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Egor skrev 48 minutter siden: Har tenkt å leie en hytte på Vesterøy i Hvaler på Hvaler (sorry, men i Hvaler skjærer litt i øra ) Egor skrev 48 minutter siden: Har noen kjørt i sundet med like store eller større båter? Hvilken rute skal man ta i sundet? Jeg ferdes aldri der borte, men har en kamerat som bygde på toppen av Stormusbrinken, det blir odden rett nord/nordøst for der du har satt pila. De som bor der ute har jo et bryggeanlegg rett ved der du skal leie hytte, så det er en del båttrafikk der. Trafikken går gjennom Hvalsund, for det andre alternativet som er vest mot Papperhavn er vel nesten gjenmudret. Tror du kommer gjennom med båten din hvis du tilter opp drevet litt, men jeg er ikke 100% sikker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Egor Svart 9.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 fikset "på" ;) Takk for tipset @komodo Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Hvis du ikke får noen mer konkrete svar etterhvert så får du løfte tråden igjen, så skal jeg heller hjelpe deg med å finne ut av det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vrod Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Komodo skrev 1 time siden: på Hvaler (sorry, men i Hvaler skjærer litt i øra ) Jeg ferdes aldri der borte, men har en kamerat som bygde på toppen av Stormusbrinken, det blir odden rett nord/nordøst for der du har satt pila. De som bor der ute har jo et bryggeanlegg rett ved der du skal leie hytte, så det er en del båttrafikk der. Trafikken går gjennom Hvalsund, for det andre alternativet som er vest mot Papperhavn er vel nesten gjenmudret. Tror du kommer gjennom med båten din hvis du tilter opp drevet litt, men jeg er ikke 100% sikker. Du er flink gutt, jeg så ikke stave feilen da jeg ble så glad for og se at noen skulle på ferie til det paradiset Hvalerøyene egentlig er. ? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Lazyjack Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Hadde TS skrevet "på Vesterøy i Hvaler Kommune" så hadde han sluppet unna med det. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Var der i fjor og tok jolla for å vurdere om jeg kom igjennom med min som stikker 70 cm, men tok ikke sjansen da jeg fant ut at kanskje det var på håret at det gikk. Mye tidevannstrøm i sundet som også gjør finmanøvreringen litt utfordrende. Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 10.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2018 Sjøkartet viser 0.5 m... Men det er vel minimum ved lavvann. En på jobben mener at han var i sundet med Skibsplast 655 for mange år siden. Den stikker vel også 90 cm med motoren nede? Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Har ingen kjørt der med båt som har drev? Helst i det senere tid... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 (redigert) Hei Ligger i Hvalsund. Der er det marina. Men du skal inn i Vauerkilen, hvis det er der du har satt pilen. Det er grunt under brua og oppover inn til vauerkilen. Du bør kjøre opp med en jolle først å lære deg innseilingen. Ellers er det når tidevannet går ut igjen at en ikke bør kjøre ut igjen. Det er trangt og stener i vannet på begge sider. Har venner med hytte der fra 17-22 fot og outboarder. De fikser det. Men om du kommer inn vet jeg ikke. Derfor ville jeg sjekket selv forholdene. Redigert 11.April.2018 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kjeles Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Med din båt kan du gå inn fra nord (grønn pil), vest for bøye (sirkel), men ikke gjennom de to sundene som er merket med rød X. Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Takk! Da er det avklart. Askeladden Z8 er helt i grenseland når det gjelder Hvalsund. På en dag som i dag hvor det er svært lavt vann så vil ikke denne båten komme inn Hvalsund. Selv på dager med vanlig vannstand så er det svært lite å gå på. I tillegg så er det mye strøm i Hvalsund. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 En 4 m plass ledig Hvalstrand Marina. Ligger rett før brua ved rødt kryss. Spør etter Steinar og hør. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Egor Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Supert. Skal høre med ham. Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 baatsman skrev On 11.04.2018 at 13.49: En 4 m plass ledig Hvalstrand Marina. Ligger rett før brua ved rødt kryss. Spør etter Steinar og hør. Har du telefonnummeret til de? Søkte på gulesider men 69 37 69 40 er ikke i bruk :( Sitér dette innlegget Link to post
Thomastoget Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Hei Skjønner du har konkludert med å ikke kjøre inn, som ny her så jeg tråden først nå og siden jeg er kjent i området så svarer jeg fullt ut. Har hytte inne i Vauerkilen med brygge og båt. Det er vel nevnt over, men Z8 kan du bare glemme. Kartet ovenfor med grønn pil og røde kryss er riktig. Det er et umerket skvalpeskjær rett utenfor sundet mellom småbåthavna og brua mot vestsiden. Det er også flere umerkete skvalpeskjær inne i selve Vauerkilen, det første til styrbord rett etter man har kjørt gjennom sundet hele veien og man får "full bredde"igjen" Største vi har hatt fast der inne er 22 fot med påhenger og da måtte det planlegges med tidevannet. Det er grunt, smalt, lavt og med steiner på bunn. Sterk strøm så det hjelper ikke tilte drevet da man må ha ok fart og styring. Største fartøy med fast opphold er 26 fot snekke, men da er det jo kjøl med propell høyere opp med mulighet for fullt pådrag og styremuligheter, må dog planlegges. Ikke uvanlig at folk kjører bil bort til brua for å sjekke forholdene først for så å dra tilbake til båten hvis det ser ok ut. Gått mange propeller der oppigjennom. Vi har i dag en 18 foter med påhenger nettopp for å slippe problemstillingene med sundet, det går stort sett greit. Det finnes selvfølgelig dager med ideelle forhold hvor man kunne fått inn noe større, men Z8 er nok uansett utelukket. Det andre sundet inn til Vauerkilen fra Papperhavn er uaktuelt for alle båter, ikke uvanlig man gå tørrskodd over. Kun minste letteste jollene som går igjennom ved ideelle forhold og da må man kanskje hoppe ut og slepe litt langs bunn. Det er for øvrig et skjær som i noen tilfeller kan være skummelt i innseilingen til Hvalstrand marina også, rett etter spissen på den grønne pila ved prikken på kartet. Ligg godt mot land på vestsiden her ved lavvann. Det er vel kun ved veldig lavt vann dette er et problem for småbåter. Å ligge i Hvalstrand Marina er perfekt, med jolle ut og inn. Kan også ligge i naturhavn longside på øya mot sør, fin vegg å ligge mot der. T Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Akkurat nå. 1 t Plass ledig for inneværende sesong. Dreier seg om en 4 m. plass, nr. 34. Kontakt Kjell Arne om det er av interesse. tlf 911 49 771 Steinar Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.