Jump to content

Erfaring med Hvalsund (Hvaler, Vesterøy, Båsvika)

Egor

Recommended Posts

Har tenkt å leie en hytte på Vesterøy på Hvaler og ta med min 27 fots Askeladden Z8 ned dit i sommer. Hytta ligger ved en trang sund som heter Hvalsund, det er merket med 0,5 m dybde! :o flere steder.

Tror dere at det er farbart med en båt som krever 90 cm dybde? Båten har en hekkaggregat som kan vippes men den stikker likevel noe ned.

Har noen kjørt i sundet med like store eller større båter? Hvilken rute skal man ta i sundet?

Skjermbilde.PNG

Redigert av Egor (see edit history)
Egor skrev 48 minutter siden:

Har tenkt å leie en hytte på Vesterøy i Hvaler

på Hvaler (sorry, men i Hvaler skjærer litt i øra :giggle: )

Egor skrev 48 minutter siden:

Har noen kjørt i sundet med like store eller større båter? Hvilken rute skal man ta i sundet?

Jeg ferdes aldri der borte, men har en kamerat som bygde på toppen av Stormusbrinken, det blir odden rett nord/nordøst for der du har satt pila. De som bor der ute har jo et bryggeanlegg rett ved der du skal leie hytte, så det er en del båttrafikk der. Trafikken går gjennom Hvalsund, for det andre alternativet som er vest mot Papperhavn er vel nesten gjenmudret. Tror du kommer gjennom med båten din hvis du tilter opp drevet litt, men jeg er ikke 100% sikker.

Komodo skrev 1 time siden:

på Hvaler (sorry, men i Hvaler skjærer litt i øra :giggle: )

Jeg ferdes aldri der borte, men har en kamerat som bygde på toppen av Stormusbrinken, det blir odden rett nord/nordøst for der du har satt pila. De som bor der ute har jo et bryggeanlegg rett ved der du skal leie hytte, så det er en del båttrafikk der. Trafikken går gjennom Hvalsund, for det andre alternativet som er vest mot Papperhavn er vel nesten gjenmudret. Tror du kommer gjennom med båten din hvis du tilter opp drevet litt, men jeg er ikke 100% sikker.

Du er flink gutt, jeg så ikke stave feilen da jeg ble så glad for og se at noen skulle på ferie til det paradiset Hvalerøyene egentlig er. ?

Nå kommer sommeren?

Hei

Ligger i Hvalsund. Der er det marina. Men du skal inn i Vauerkilen, hvis det er der du har satt pilen. Det er grunt under brua og oppover inn til vauerkilen. Du bør kjøre opp med en jolle først å lære deg innseilingen. Ellers er det når tidevannet går ut igjen at en ikke bør kjøre ut igjen.

Det er trangt og stener i vannet på begge sider. Har venner med hytte der fra 17-22 fot og outboarder. De fikser det. 

Men om du kommer inn vet jeg ikke. Derfor ville jeg sjekket selv forholdene.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei

Skjønner du har konkludert med å ikke kjøre inn, som ny her så jeg tråden først nå og siden jeg er kjent i området så svarer jeg fullt ut.

Har hytte inne i Vauerkilen med brygge og båt. Det er vel nevnt over, men Z8 kan du bare glemme. Kartet ovenfor med grønn pil og røde kryss er riktig. Det er et umerket skvalpeskjær rett utenfor sundet mellom småbåthavna og brua mot vestsiden. Det er også flere umerkete skvalpeskjær inne i selve Vauerkilen, det første til styrbord rett etter man har kjørt gjennom sundet hele veien og man får "full bredde"igjen"

Største vi har hatt fast der inne er 22 fot med påhenger og da måtte det planlegges med tidevannet. Det er grunt, smalt, lavt og med steiner på bunn. Sterk strøm så det hjelper ikke tilte drevet da man må ha ok fart og styring. Største fartøy med fast opphold er 26 fot snekke, men da er det jo kjøl med propell høyere opp med mulighet for fullt pådrag og styremuligheter, må dog planlegges. Ikke uvanlig at folk kjører bil bort til brua for å sjekke forholdene først for så å dra tilbake til båten hvis det ser ok ut. Gått mange propeller der oppigjennom. Vi har i dag en 18 foter med påhenger nettopp for å slippe problemstillingene med sundet, det går stort sett greit. Det finnes selvfølgelig dager med ideelle forhold hvor man kunne fått inn noe større, men Z8 er nok uansett utelukket.

Det andre sundet inn til Vauerkilen fra Papperhavn er uaktuelt for alle båter, ikke uvanlig man gå tørrskodd over. Kun minste letteste jollene som går igjennom ved ideelle forhold og da må man kanskje hoppe ut og slepe litt langs bunn.

Det er for øvrig et skjær som i noen tilfeller kan være skummelt i innseilingen til Hvalstrand marina også, rett etter spissen på den grønne pila ved prikken på kartet. Ligg godt mot land på vestsiden her ved lavvann. Det er vel kun ved veldig lavt vann dette er et problem for småbåter.

Å ligge i Hvalstrand Marina er perfekt, med jolle ut og inn. Kan også ligge i naturhavn longside på øya mot sør, fin vegg å ligge mot der.

T

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...