Finnmaster21 Startet 9.April.2018 Link til dette innlegget Startet 9.April.2018 (redigert) Hei! Jeg holder på å gjøre klar en helt ny båtplass (min aller første) på en nausttomt utenfor Stavanger. Ikke spesielt værhardt, men nordvesten kan ta litt. Jeg har en solid øyebolt festet på land og en solid moring med bøye ca 15 meter ut i sjøen. Jeg kommer til å legge til med front mot land og akter mot bøye. Båten er 21 fot og veier 1.100 kg. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal legge opp fortøyningstauverket på en smart måte som gjør fortøyning enkelt og sikkert? Jeg har behov for følgende: 1) Må være enkelt å få tak i fortøyningen i vannet mellom bøya og land (tenker da når en kommer og skal legge til). 2) Smart løsning for hvordan fortøyningen festes akterut og forut i båten (kan jo ikke ha to taustumper flytende i vannet, her må det være en smart løsning) 2) Etter å ha fortøyet båten må det være mulighet til å dra båten helt inntil land for å kunne komme i land. 3) Båten må så kunne dras langt ut på sjøen (mot bøyen. Båten må helst ligge på utsiden av nabobryggen). 4) Hvordan sikre at båten "låses" og ikke glir mot land eller bøyen. Beklager mangelen på maritime uttrykk og den barnlige tegningen, men håper jeg klarer å gjøre meg forstått og at noen av dere kan hjelpe. Har googlet meg halvt i hjel uten å finne noen gode løsninger på dette. Redigert 9.April.2018 av Finnmaster21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Hei. Foreslår to festepunkt på land, med avstand mellom. Mindre bryderi med at tauet tvinner seg sammen. Ellers, beskytte mot slitasje, inspisere regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster21 Svart 9.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 E27 skrev 1 time siden: Hei. Foreslår to festepunkt på land, med avstand mellom. Mindre bryderi med at tauet tvinner seg sammen. Ellers, beskytte mot slitasje, inspisere regelmessig. Det høres lurt ut og da vil nok båten ligge mer stabilt også. Noen tips om hvordan fortøyningen skal gå fra bøye til land og sikre at båten kan fires ut og inn? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Det er best om båten festes til et punkt i baugen, da har den mulighet å snu seg etter været og du vil få mindre slitasje på båt og utfar. Det beste er å ha tauet igjennom ei trinse for å unngå gnag på tauet. I land så har du en kraftig stang eller påle som du knyter fast tauet i så båten ikke dras inn og ut av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Vi har sånn på hytta. Har en taustump ut fra tauet som festes i baugen på båten. Da henger den fint og følger været så baugen alltid ligger mot været. Husk å heis opp motor så den ikke stopper i tauet. I land festes tauet så båten holder seg ute. Husk stor nok moring. Hadde båten min på hytta en sommer som veier dobbelt så mye som hyttebåten. Den dro med hele moringen mot land..? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
nofish Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Kan du bruke nabobrygga til å gå ombord/gå i land?? I så fall kan du kanskje slippe hele trinsesystemet....du hekter deg på moringsbøya på vei inn....går elegant i land på nabobrygga med ei lang trosse som du har festet i bauen....rusler bort til øyebolten og strammer opp....motsatt når du går ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster21 Svart 10.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2018 nofish skrev for 11 timer siden: Kan du bruke nabobrygga til å gå ombord/gå i land?? I så fall kan du kanskje slippe hele trinsesystemet....du hekter deg på moringsbøya på vei inn....går elegant i land på nabobrygga med ei lang trosse som du har festet i bauen....rusler bort til øyebolten og strammer opp....motsatt når du går ut.... Skal helst ikke bruke nabobrygga (kan selvsagt bruke den i nødstilfeller) men ønsker et opplegg hvor jeg klarer meg selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.