PiperBill Startet 9.April.2018 Del på Facebook Startet 9.April.2018 Kjøpte 2 stk. CO alarm på Ebay. De går på 9v. Men hvor er det mest hensiktsmessig å montere dem på båten (Baltic)? Jeg har en Wallas i safe flame i byssa framme og en Eber diesel varmer som er montert bak en vegg ved førersete. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Skrujeden Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 (redigert) Jeg har min på babord side over kjøkkenbenken (på veggen med skyvedørene ned) nede i min 04 baltic. Tenker å ha en bak i taket også. Elers har jeg kjøpt gass alarm jeg tenker å montere under kjøkkensokkelen. Hvis du ser på bildet er alarmen montert på venstre side på baksiden der skyveluka stopper. Redigert 9.April.2018 av Skrujeden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Co alarm bør monteres under hodehøyde der du ligger da co gass er tyngre en luft dette for å få varsel før du ligger i gassen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Faxen Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Jeg har min på dørken nede i båten. Den er koplet til forbruk, og stenges med hovedbryter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kjellg Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Jeg har en nede ved døren der hvor lufta fra varmer kommer ut. I tillegg så har jeg en der vi sover. Jeg hadde en til overs og den monterte jeg i rommet der hvor varmeren står. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2018 Ok så de bør settes lavt nede siden CO er tyngre en luft. Det var lurt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 LALUNA II skrev 44 minutter siden: Co alarm bør monteres under hodehøyde der du ligger da co gass er tyngre en luft dette for å få varsel før du ligger i gassen Sier du det? Jeg trodde at masseforholdet er så likt at CO ligger og flyter som et teppe i luften. Derfor er hodehøyde der man sover viktig. Sammen med hvor gassen kan migrere inn i området. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 (redigert) Artig, jeg leste monteringsanvisningen og den sa at alarmen skal monteres oppe, men etter å ha lest litt rundt ser jeg at den bør monteres i sovehøyde. Helt tydelig at en bør sjekke litt før en monter, selv om en leser bruksanvisning. Redigert 9.April.2018 av Skrujeden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 (redigert) LALUNA II skrev 50 minutter siden: Co alarm bør monteres under hodehøyde der du ligger da co gass er tyngre en luft dette for å få varsel før du ligger i gassen Var for treg. Alarmen bør monteres i hodehøyde der en sover og sitter. Karbonmonoksid har molar masse 28,01 g/mol, tetthet 1,25 g/L3 ved 0 °C og 1 atm, og er litt lettere enn luft (tetthet 1,29 g/L3). Kokepunktet er –−191,5 °C og smeltepunktet er −205,1 °C. Vil blande seg med luften Propan alarm monteres nede, da den er tyngre enn luft. Redigert 9.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Sorry blandet gass og co en tidligere tråd om samme sak her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Olevine Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Her er det viktig å ikke blande sammen CO og CO2. Den første, kullosen kommer ved ufullstendig forbrenning og er som det er skrevet over her litt lettere enn luft, og den er svært giftig. CO2 eller karbondioksid er derimot tyngre enn luft og vil legge seg nede i båten eller rommet. Denne gassen dannes ved forbrenning av det meste som kan brenne, og den er også i utåndingslufta fra lungene. Gassen er ikke giftig, men vi skal ikke ha for mye av den i lufte vi puster i, da vi blir kvalt. Hvis f.eks et stearinlys ikke vil brenne lenger er det et klart signal om at det må luftes. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 (redigert) Jeg har montert mine CO-varslere 20 cm under taket på skott. En i hver kabin og en i kupe. Det i følge monteringsanvisning. De virker! Varmkjørte motorene og fikk eksos inn i båten. PPM nivået steg raskt. Gassvarslere er montert 10 cm over bunnen av båten. Redigert 9.April.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Har du en link til ditt kjøp på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 skage skrev 1 time siden: Har du en link til ditt kjøp på ebay. Jeg kjøpte disse på AliExpress. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.