Jump to content

Hvor monteres CO alarm?

PiperBill

Recommended Posts

Kjøpte 2 stk. CO alarm på Ebay. De går på 9v. Men hvor er det mest hensiktsmessig å montere dem på båten (Baltic)? Jeg har en Wallas i safe flame i byssa framme og en Eber diesel varmer som er montert bak en vegg ved førersete.

co.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har min på babord side over kjøkkenbenken (på veggen med skyvedørene ned) nede i min 04 baltic. Tenker å ha en bak i taket også. 

Elers har jeg kjøpt gass alarm jeg tenker  å montere under kjøkkensokkelen. 

Hvis du ser på bildet er alarmen montert på venstre side på baksiden der skyveluka stopper. 

20170527_112823.jpg

Redigert av Skrujeden (see edit history)
LALUNA II skrev 44 minutter siden:

Co alarm bør monteres under hodehøyde der du ligger da co gass er tyngre en luft  dette for å få varsel før du ligger i  gassen

Sier du det? Jeg trodde at masseforholdet er så likt at CO ligger og flyter som et teppe i luften. Derfor er hodehøyde der man sover viktig. Sammen med hvor gassen kan migrere inn i området.

LALUNA II skrev 50 minutter siden:

Co alarm bør monteres under hodehøyde der du ligger da co gass er tyngre en luft  dette for å få varsel før du ligger i  gassen

Var for treg.

Alarmen bør monteres i hodehøyde der en sover  og sitter.

Karbonmonoksid har molar masse 28,01 g/mol, tetthet 1,25 g/L3 ved 0 °C og 1 atm, og er litt lettere enn luft (tetthet 1,29 g/L3). Kokepunktet er –−191,5 °C og smeltepunktet er −205,1 °C.

Vil blande seg med luften

Propan alarm monteres nede, da den er tyngre enn luft.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Her er det viktig å ikke blande sammen CO og CO2. Den første, kullosen kommer ved ufullstendig forbrenning og er som det er skrevet over her  litt lettere enn luft, og den er svært giftig. CO2 eller karbondioksid er derimot tyngre enn luft og vil legge seg nede i båten eller rommet. Denne gassen dannes ved forbrenning av det meste som kan brenne, og den er også i utåndingslufta fra lungene. Gassen er ikke giftig, men vi skal ikke ha for mye av den i lufte vi puster i, da vi blir kvalt. Hvis f.eks et stearinlys ikke vil brenne lenger er det et klart signal om at det må luftes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...