Jump to content

skattefradrag ved kurs i båt


hschrde

Recommended Posts

Hei!

 

Nå nærmer det seg at jeg kan få Hankøfjord opp til Oslo for å starte å jobbe på den for alvor...

 

Saken er den at jeg jobber som akupunktør - og har noen tanker om å drive med litt kursing i båten. Det kan bli alt fra akupunktur til fotografi og maritime ting. Det kan synes som om det er kun for å kunne trekke fra båten på skatten, men saken er at jeg faktisk liker å undervise i små grupper. Har gjort det endel tidligere.

 

Er det noen her som har erfaring for når likningskontoret setter ned foten? Regner jo ikke med å gå med overskudd på dette de første årene uansett...

 

Har drøftet det med regnskapsføreren min, og hun var ikke fremmed for det selv om hun er ganske streng og skikkelig...

 

Kravet er jo at prosjektet skal være egnet til overskudd - og så lenge man tror på det og satser realistisk, så skulle det vel gå?

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg så veldig god greie på dette, men skriver noe uansett.

 

Blir vel ikke lett å få utgiftsført båten, men antar du kan leie ut båten til deg selv, som kursrom, og få den delen av inntekten på kursingen skattefri.

Det var vel den veien jeg ville prøvd. Leieprisen må da stå i forhold til den totale inntekten på kurset og forventet lønn som du bør ha som instruktør.

 

Skulle de begnne å kreve skatt av leieinntektene, må du kunne trekke av utgiftene til båten/båtvedlikehold.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstod det, så var det en mulighet for å lage feks et as på båten - med håp om å gå i overskudd om x antall år. Om fradragene i privatøkonomien min blir sett på som gyldige eller ikke, kommer an på hvor realistisk og reelle disse planene er. Dersom jeg allikevel ikke får det til, men har satset seriøst på det - så blir ikke fradragene underkjent i ettertid...