Jump to content

skattefradrag ved kurs i båt


hschrde

Recommended Posts

Hei!

 

Nå nærmer det seg at jeg kan få Hankøfjord opp til Oslo for å starte å jobbe på den for alvor...

 

Saken er den at jeg jobber som akupunktør - og har noen tanker om å drive med litt kursing i båten. Det kan bli alt fra akupunktur til fotografi og maritime ting. Det kan synes som om det er kun for å kunne trekke fra båten på skatten, men saken er at jeg faktisk liker å undervise i små grupper. Har gjort det endel tidligere.

 

Er det noen her som har erfaring for når likningskontoret setter ned foten? Regner jo ikke med å gå med overskudd på dette de første årene uansett...

 

Har drøftet det med regnskapsføreren min, og hun var ikke fremmed for det selv om hun er ganske streng og skikkelig...

 

Kravet er jo at prosjektet skal være egnet til overskudd - og så lenge man tror på det og satser realistisk, så skulle det vel gå?

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg så veldig god greie på dette, men skriver noe uansett.

 

Blir vel ikke lett å få utgiftsført båten, men antar du kan leie ut båten til deg selv, som kursrom, og få den delen av inntekten på kursingen skattefri.

Det var vel den veien jeg ville prøvd. Leieprisen må da stå i forhold til den totale inntekten på kurset og forventet lønn som du bør ha som instruktør.

 

Skulle de begnne å kreve skatt av leieinntektene, må du kunne trekke av utgiftene til båten/båtvedlikehold.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstod det, så var det en mulighet for å lage feks et as på båten - med håp om å gå i overskudd om x antall år. Om fradragene i privatøkonomien min blir sett på som gyldige eller ikke, kommer an på hvor realistisk og reelle disse planene er. Dersom jeg allikevel ikke får det til, men har satset seriøst på det - så blir ikke fradragene underkjent i ettertid...

 

Ikke vet jeg - men regnskapsføreren min mener det kan gå dersom man kobler inn likningskontoret i forkant, mao får en forhåndsuttalelse.

 

Det blir i så fall å lage nettside og annet materiell, sette opp en kursplan - muligens leie ut også. Poenget er at om det er en mulighet for å trekke fra, så kunne jeg faktisk tenke meg seriøst å prøve dette...

 

Men det er klart, om jeg risikerer å få en smell etter flere år med store utgifter, så er det ikke så interessant...

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstod det, så var det en mulighet for å lage feks et as på båten - med håp om å gå i overskudd om x antall år. Om fradragene i privatøkonomien min blir sett på som gyldige eller ikke, kommer an på hvor realistisk og reelle disse planene er. Dersom jeg allikevel ikke får det til, men har satset seriøst på det - så blir ikke fradragene underkjent i ettertid...

 

Ikke vet jeg - men regnskapsføreren min mener det kan gå dersom man kobler inn likningskontoret i forkant, mao får en forhåndsuttalelse.

 

Det blir i så fall å lage nettside og annet materiell, sette opp en kursplan - muligens leie ut også. Poenget er at om det er en mulighet for å trekke fra, så kunne jeg faktisk tenke meg seriøst å prøve dette...

 

Men det er klart, om jeg risikerer å få en smell etter flere år med store utgifter, så er det ikke så interessant...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en ganske sterk fokus på "båt AS'er" i ligningsmyndighetene for tiden med bakgrunn i at mange liksom leier ut båten for å få fradrag for underskuddet på skatten. Ligningskontorene får mye å kose seg med når de ringer rundt til folk som liksom har leid båten - og som ikke vet hvordan båten ser ut engang. Det er ikke nok å lage et opplegg for utleie - du må faktisk også ha virksomheten i gang med utleie etc i praksis tror jeg.

 

Om du gjennomfører dette og skattemyndighetene undersøker dette og ikke liker det de ser risikerer du også straffeskatt - ikke bare "vanlig baksmell" - og da koster det mer enn det smaker. Sjekk med skatteadvokat - ikke bare regnskapsfører. Kan være at de 2-3000 kronene det koster kan spare deg for mye bry i fremtiden. Generelt er mitt inntrykk at "firmabåter" som brukes i kundepleie etc ikke er fradragsberettiget i skatten - og at det er 0 tolleranse for dette.

 

For å drive dette som et seriøst AS må du ha dette som seriøs virksomhet - i eget AS, og da også ha båten som driftsmiddel. Jeg tror ikke du kan regne med å ha båten til eget bruk om sommeren - så leie den ut om vinteren etc for å få fradrag. I såfall må du selv leie båten av AS'et til markedspris - alternativt at du får "fri bruk av båt i sesongen" som skattepliktig frynsegode

 

Om du skal ha en forhåndutalelse tror jeg det bare er Finansdepartementet som gir det - og jeg tror det koster 10.000 kroner. Om du søker litt på skatteetaten.no finner du masse om dette temaet. ordet båt gir 55 treff, bl.a. denne forhåndsuttalelsen som kanskje dekker mye av det du lurer på?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten som et utleieobjekt som du leier av deg selv eller ditt AS, bør du glemme. Ligningskontoret er sære på det området. Snu heller på flisa og lag deg noe som IKKE er egnet til å gi særlig overskudd over tid. Med en båt inne i regnestykket, burde ikke dette være spesielt vanskelig. Det har seg nemlig slik at inntekter av hobbyvirksomhet er skattefrie. Helt skattefrie. Uten diskusjon. Med det i bakhodet lager du et opplegg basert på at din hobby er fotografering, spesielt maritim fotografering, båtliv og maritime ting generelt. Plutselig kan du ved hjelp av litt begrenset kursvirksomhet ha en gratis hobby. Helt lovlig. Vi andre må betale i dyre dommer for vår maritime hobby.

 

Så ta med små grupper på båttur. Undervis i fotografering, maritime ting, sjøfartshistorie, tomatplantens opprinnelse, knuter og stikk, fisketeknikk osv, eller rett og slett ta en sightsingtur i kombinasjon med dette eller som en ren tur. Ikke overdriv. Da blir plutselig hobbyen noe annet enn en skattefri hobby. Det kalles plutselig næringsvirksomhet. Det går en usynlig grense et sted en nidkjær ligningsfunksjonær finner det for godt. Hold deg langt unna denne grensa. Nøkkelen til det gode liv defineres i Lignings-ABC som "Ikke egnet til å gi overskudd over tid."

 

Lotus

 

 

PS: Bruker du båten til undervisning i ditt yrke, blir det kaos i opplegget igjen. Ikke driv med yrkesmessig akupunktur eller undervisning om bord i båten i det som er ditt fagfelt og forvent at du samtidig kan kalle det skattefri hobbyvirksomhet. Du må velge. Og du velger selvføelgelig å definere dette som hobbyvirksomhet. Det finnes ikke grenser for hvor mange fradrag du kan klare å hoste opp for at hobbyen ikke skal gi overskudd. I tillegg slipper du innenfor hobby-definisjonen slike sære problemstillinger som privat bruk av næringsbåt, fordelsbeskatning, tilbakeføring av driftsutgifter fra næring til person osv.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm.... ser det kan bli vanskelig og risikabelt å lage et kommersiellt prosjekt ut av det... Selv om jeg faktisk ville gjort det seriøst om jeg hadde valgt denne veien, er ikke interessert i å jukse - kunne i så fall gjort det med regnskapene jeg har allerede...

 

Det Lotus skriver, derimot, passer mye bedre inn både når det gjelder skattemyndigheter og hva jeg faktisk kunne tenke meg å drive med. Det er jo klart at det blir aldri veldig store inntekter av noe sånt, og det aller meste jeg kunne tenke meg å undervise i minus medisinske ting vil kunne passe inn som maritime eller beslektede fag...

 

Jeg går ut i fra at det må føres regnskap på dette også - må sjekke med regnskapsføreren min...

Link to post
Share on other sites

Det har seg nemlig slik at inntekter av hobbyvirksomhet er skattefrie. Helt skattefrie. Uten diskusjon.

Javisst - men det er en viktig å holde seg på innsiden av grensen mot næringsinntket - "Forutsatt at inntekten ikke regnes som vunnet i næring, vil avkastning av hobby ikke regnes som skattepliktig inntekt" som det står i ABC'en.

 

Skatt er et litt tricky tema. Vær også obs på at ligningskontoret kan foreta såkalt gjennomskjæring - dvs. at man sier at opplegget ditt kun er ment til å spare skatt - og selv om det ikke strider mot loven - strider det mot skattelovens intensjon - og dermed må du betale skatt.

 

Jeg ville ikke stolt på regnskapsføreren bare i denne saken. Vet ikke hvor mye de vet om skatt - jeg ville nok sjekket med en skattejurist eller en revisor. Også står det veldig mye på www.skatteetaten.no. Her er eget søkefelt der man kan søke på nøkkelord. Prøv å søk på "båt" og "hobby"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nok slått fra meg å lage firma på båten nå, men har kommet til en bedre løsning...

 

Jeg var jo skipper 14 dager i Kroatia i sommer, og det blir flere slike turer. Håper også jeg kan få holdt noen småkurs fremover - gjerne i Hankøfjord, får se nøyaktig hvordan det blir.

 

Jeg tenker derfor at jeg kan ta selve aktivitetene og meg som skipper inn i firmaet. Det vil si at jeg utgiftsfører kurset på D5L, samt en del personlige utgifter slik som vest, kart og diverse. Hvis jeg har som mål å ha en veldig liten virksomhet på dette om noen år, så er det vel mulig å gå i minus i alle fall noen år? Er det ikke slik at underskudd kan fremføres over tre år - eller gjelder det bare den samlede virksomheten min?

 

Tror uansett at noe sånt er mer realistisk både med tanke på hva jeg faktisk kommer til å drive med, men også sett fra et kontor kun med mine bilag og planer lagt frem...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...