Jump to content

Trenger råd rund sjekk av Seildrev belg VP

MB Sofie

Recommended Posts

Er det noe spesielle steder eller spesielt jeg skal se etter når det kommer til kontroll av seildrev belg? 

Den er av ukjent årgang å skal byttes, men båten må en tur i vannet for å få den til hjemhavnen før jeg får byttet den.

Står det stemplet dato noe sted på disse belgene? Jeg har kun hatt aksel båt tidligere så dette er nytt for meg. 

Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. 

Dato står på belgens innside, men den datoen du finner er datoen på når belgen ble produsert. Ikke uvanlig at belgen kan være et år eller tre når den blir satt inn, men aldringsprosessen på en belg som ligger innpakket i tørt miljø er vesentlig langsommere enn om den skulle stått i en båt. Datoen vil uansett gi deg en sånn høvelig idé på om belgen har stått i båten lenge, eller om den har stått der veldig lenge. 

Hvis båten bare skal en liten tur på vannet, belgen ser fin ut, og båten ikke har stått på land de siste årene ville jeg neppe hatt noen bekymringer for å forflytte båten selv om belgens alder om så var det dobbelte av Volvos anbefaling som går på å bytte belg hvert 7. år. 

Fikk kjørt en tur bort til båten i går å sjekket. Pakningen er hel og pen, ingen skader, tøyelig og ingen sprekkdannelser. MEN, når det kom til datostemplingen så var den plassert dumt til, nemlig under motoren. Etter å ha stått på hodet i en god stund med alt for mye blod til de små grå så kom jeg frem til at det enten står 11.12.81 eller 11.12.01

Om vi tar utgangspunkt i at det står 81, da vil de si at den er 30 år på overtid. Men så lenge den føles og ser grei ut kan det vel ikke være fullstendig gæli å sette den på vannet for en tur til Tønsberg? 

hildringstimen skrev 1 time siden:

På min forrige båt, (Fenix) hadde aldri belgen vært byttet før jeg gjorde det i 2013. Den gamle belgen så helt fin ut, men var ørlite grann stivere enn den nye. Mener den var stemplet 1981, hvilket var det året båten var produsert.

Båten er fra 78, så det gir liten mening at belgen er bytte i 81eller der omkring for så vidt.

Redigert av Morten83 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...