Jump to content

Seile X-79 fra Fredrikstad-Bergen, erfaringer og tips?

seilieren

Recommended Posts

Heisann. vi er to gutter på 23 som har kjøpt oss en X-79. båten ligger i Fredrikstad og skal seiles til Bergen den 27 april. 

Jeg har seilerfaring, men kun via regatta seiling i Express og i en first 40.7. Kompisen min har ikke mye seilerfaring, men er sjøvant. vi er kun to stk som skal seile den hjem ettersom vi ikke fikk noen med oss på turen. så vi lurte på om noen hadde noen erfaringer og tips å komme med? vi blir veldig glade for all info vi kan få

Redigert av bergensseileren (see edit history)

Hvor vant er dere med havseilas. Regner med dere har bra navigasjonsutstyr ombord. Og at dere kan bruke det. Selvfølgelig redningsutstyr også. 

Når det gjelder værmelding så er det jo utrolig viktig at dere sjekker været grundig på forhånd. Dere må ikke velge byene langs kysten som punkter for å sjekke vær. Bruk fyrlykter.  

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

Hvor vant er dere med havseilas. Regner med dere har bra navigasjonsutstyr ombord. Og at dere kan bruke det. Selvfølgelig redningsutstyr også. 

Når det gjelder værmelding så er det jo utrolig viktig at dere sjekker været grundig på forhånd. Dere må ikke velge byene langs kysten som punkter for å sjekke vær. Bruk fyrlykter.  

vi er ikke så altfor vant med havseilas. ja vi har bra med navigasjonsutstyr ombord. redningsdrakter og sikkerhetsliner har vi også. hvor er det best å sjekke været for kysten?

Riktig som min gode venn Laluna skriver. Sjekk blant annet været fra yr på følgende steder: Strømtangen,  Færder, Svenner , Jomfruland, store Torungen , oksøy,  Lindesnes, Lista, Eigerøy, Obrestad , Kvitsøy fyr. Ryvarden fyr. 

Da har du fått med vinden og været på de mest utsatte stedene.

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev On 10.4.2018 at 14.24:

Riktig som min gode venn Laluna skriver. Sjekk blant annet været fra yr på følgende steder: Strømtangen,  Færder, Svenner , Jomfruland, store Torungen , oksøy,  Lindesnes, Lista, Eigerøy, Obrestad , Kvitsøy fyr. Ryvarden fyr. 

Da har du fått med vinden og været på de mest utsatte stedene.

takk for tipset. vi satser på å komme oss avgårde fra fredrikstad relativt tidlig på morgen. slik at vi er over det strekket førdet blir mørkt. noen erfaringer om hvordan det er å seile om natten?

Dere har to valg sørover. Ene er å være turist og gå innaskjærs mest mulig. Klart det jeg anbefaler, fin rute. Andre er å gå 6 NM fra land. Da har dere ca 1 knop medstrøm. Mest medstrøm ca 6 NM fra land. Spesielt på natten ville jeg gått så langt ute. Da slipper en å tenke på navigering, Utkilkk er også enkelt, ikke mye båter på havet om natta. Ofte lite vind på denne tiden av året, så ta med mye bensin. Tipper forbruket av bensin er ca 2 liter i timen i 6 knop. 

Til Farsund kan dere antageligvis seile uansett forhold, mye innaskjærs hvis det er mye vind. Rund Lindesnes er så kort at en kan runde selv i røffe forhold. Fra Farsund ville jeg vente på godt vær. En veldig fin tur hvis dere er heldige med været. 

pacuare skrev 31 minutter siden:

Dere har to valg sørover. Ene er å være turist og gå innaskjærs mest mulig. Klart det jeg anbefaler, fin rute. Andre er å gå 6 NM fra land. Da har dere ca 1 knop medstrøm. Mest medstrøm ca 6 NM fra land. Spesielt på natten ville jeg gått så langt ute. Da slipper en å tenke på navigering, Utkilkk er også enkelt, ikke mye båter på havet om natta. Ofte lite vind på denne tiden av året, så ta med mye bensin. Tipper forbruket av bensin er ca 2 liter i timen i 6 knop. 

Til Farsund kan dere antageligvis seile uansett forhold, mye innaskjærs hvis det er mye vind. Rund Lindesnes er så kort at en kan runde selv i røffe forhold. Fra Farsund ville jeg vente på godt vær. En veldig fin tur hvis dere er heldige med været. 

takk for gode råd. vi har 5-6 dager på oss.. kan få mer fri fra jobb men vi tenker å ta hele turen i ett strekk så lenge været tillater det. motoren er en 2016 tohatsu 9,8 så rundt 40 liter burde vel holde?

Hei og gratulerer med flott båt!

Under normale værforhold bør det gå som smurt å seile en X-79 fra Fredrikstad og nedover kysten. Ville holdt meg godt ut fra land, men det er vind og vær som avgjør hvilken rute som bør følges.

Viktig å sette seg inn i hvordan X-79 hånderes mhp reving. Den har vel også lensetakler? 

Laget en liten side for noen år siden som samler inn og viser vindobesvasjoner fra yr.no på strekningen Strømtangen - Oksøy som muligens kan brukes. http://bergholmen.no/private/yr/

Ellers er det mye hjelp å få underveis hvis dere har tilgang til baatplassen på turen

Lykke til:thumbsup:

Har seilt x-79 engang, og husker det som en artig og livlig båt å seile, så grattis med kjøp!

Såvidt jeg erindrer, så går storseilet under lensetaklene hvis dere legger i første rev. Det kan jo være en stor fordel hvis dere for eksempel må ut i tussmørket. Mye greiere å håndtere da..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Det er ca 355 Nm fra Fredrikstad til Bergen. Dere  klarer kanskje 6 knop med god vind i snitt på turen.  Det betyr ganske mange timer på en slik tur. Det er viktig at dere legger inn hvile. Når dere blir trøtte begynner man å gjøre en del enkle feil. Da blir fort en lystseilas noe helt annet. 

Seile om natten kan være meget bra. Men man må innvilge seg gode hvileperioder . 

Endelig ble det Bobåt

De skal ha gode forhold for å klare 6 knop i snitt. Anbefaler å regne 5 knop i snitt. Skal ikke ha mye kryss før snittfarten går ned. Har hatt 8 knop i snittfart med tilsvarende båt fra Arendal til Tønsberg. Det var røft. Også seilt Oslo Bergen med tilsvarende båt på 3 døgn, tiden på land ble tilbrakt på ett utested av halvparten av mannskapet. Når de kom tilbake kastet vi loss igjen.  

Enig med Bjørn om at hvile er veldig viktig. Med gode vaktsystem og enkle forhold sover en godt under seil. Men gå inn og hvil hvis dere ikke sover godt nok underveis. Jeg er veldig glad i å seile på natta. Planlegger tur nå, der vi regner 6 døgn en vei uten stopp. Mer tid på bestemmelsesstedet. Har noen hundre netter på havet. En sommer uten nattseilas er en dårlig sommer.   

Denne båten er tenkt å fraktes på henger. Vurder det. Den veier 1500 kg.

Båten er en reinhekla flyvepap. På slør planer den hvis noen fjerter. 15-16 knop er ikke uvanlig. Den er utstyrt med ristropper. 

Dersom dere skal seile den så ta dagsetapper. 

Og seil med luka stengt. 

Misforstå meg rett nå. Det er en fenomenal båt, men ha i bakhodet at den er bygget med en ting for øyet. Maksimal fart.

heisann. mye gode råd, vi setter stor pris på det. ja vi er veldig glad vi har fått oss en x-79. jeg har seilt en x-102 en del. gøye båter.

ja seilet går under lensetaklene når det er på første rev. tenker at storseilet er på første rev igjennom natten. kanskje rev 2 om vinden er såpass. vi hadde i grunn tenkt at begge var våken så lenge det var mørkt. så med engang det er lyst, så går en ned og tar en pause. så rullere på det utover dagen. vi må jo selvfølgelig ta hensyn til vinden. er det for mye så må vi komme oss i havn. med tanke på bekledning,og utstyr. hva er ett must å ha med?

Mulligan skrev for 1 time siden:

Båten er en reinhekla flyvepap. På slør planer den hvis noen fjerter. 15-16 knop er ikke uvanlig.

Båten er rask, men en skal ut i mye vind og bølger for å komme over 15 knop. Har ikke seilt denne, men alle konkurentene. På flatt vann stopper det på 12-13 knop. Skal en komme opp i 16 knop må en oppsøke uvær. På østlandet med seiling hver helg kommer en ikke opp i den farten årlig. Har seilt 15-20 000 nm i denne klassen, dratt ut med stormspinnaker i høststormene. Og hatt over 16 knop 3 ganger. Neste generasjon (Melges 24, Benetau 25, J70, J80) kommer alle lett opp i 16 knop (når andre ligger værfast og du er ute og leker med genaker).

bergensseileren skrev 1 time siden:

. ja vi er veldig glad vi har fått oss en x-79. jeg har seilt en x-102 en del. gøye båter.

vi hadde i grunn tenkt at begge var våken så lenge det var mørkt. så med engang det er lyst, så går en ned og tar en pause. så rullere på det utover dagen. vi må jo selvfølgelig ta hensyn til vinden. er det for mye så må vi komme oss i havn. med tanke på bekledning,og utstyr. hva er ett must å ha med?

X102 og X79 oppfører seg veldig forskjellig. X102 er en havseiler basert på IOR regelen (båten er konstruert med masse bulker og kuler for å måles som treg), mens x79 er Flyvepapp, rask båt uten regler. Og mye mindre.

Så lenge forholdene er enkle ville jeg seilt utaskjærs om natta, med en på vakt. Hvis forholdene er for røffe for det ville jeg gått til land kl 23 og ut igjen kl 05. Da er dere opplagte, og dere har dagslys.

Ned til Farsund er det bare å seile på, lett å finne ly og havner å stoppe ved.

Ville vært sikker på å komme til Egersund i dagslys. Merk, her er dere utaskjærs med få mulige stopp, så gå bare ved god værmelding.

Startet tidlig (05) fra Egersund, vær sikker på værmeldingen er god helt til Tananger. Ingen havner på strekningen.

Fra Stavanger gjelder vanlige forholdsregler for kystseilas.

Klær, ha med mange skift ull. Får dere kryss blir dere våte, og det er kaldt. Ville hatt varmedress (hel foret dress), klart varmere enn seiltøy. Regn med at det blir kaldt, og at dere blir våte. Husk vifteovn og skjøteledning for å kunne tørke båten i havne.

Er det vestlig kuling er det bare å legge fra seg båten og komme tilbake med bedre værmelding. Det er en enkel tur med bra vær, men ingen marginer hvis det blir dårlig vær, så da er det best å være i havn.

22 hours ago, Vindøyet said:

Ikke 40 liter på hele turen vel?

Og det å seile om natten:

- mørkt

- krevende

- vakkert, men også potensielt farlig.

Men "ukjent" båt og i ukjent farvann så ville jeg unngått å seile om natten.

23 hours ago, bergensseileren said:

takk for tipset. vi satser på å komme oss avgårde fra fredrikstad relativt tidlig på morgen. slik at vi er over det strekket førdet blir mørkt. noen erfaringer om hvordan det er å seile om natten?

Det går fint å seile om natten. Det er ikke farligere enn om dagen IMO. Lag en plan for seilasen og bruk fyrlyktene. Skriv en liste over lykter med deres fyrkarakteristikk (blinkemønster) og følg lyktenes sektorer. Bruk papirkart sammen med Ipad/plotter - best for nattseilas grunnet oversikt på fyrlyktene. Ta med en sterk lykt for å lyse på sjømerker. Men lurt å bli kjent med alle tau på båten først, ja. 

takk for masse gode råd. ja vi gleder oss kjempe masse til å hente den nå. vi skal lage sikkerthets liner, så vi alltid er fastspent. vi skal reise ned fredagen og gjøre oss kjent med båten. sleger skal også ta oss med på en tur og vise oss. ser ut som på værmeldingene at været skal være ganske fint fremover. vi tenker selvfølgelig sikkerhet og er det for mye vind så går vi i havn. men vi er giret på å prøve å ta hele turen i ett :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...