Jump to content

Kaistolpe med varme for vintervann?

mons

Recommended Posts

Søgne dykkerklubb har fast plass på hovedkaia i Høllen, og har nå fått lov å sette opp stolpe med strøm og vann rett ved båten.

Blir mye griseri når vi plukker spøkelsesredskaper, og det er fint å spyle utstyret med en gang.

Ettersom vi dykker på vinteren vil vi ha frostsikkert vann i stolpen.

Finnes det en god kaistolpe tilrettelagt for isolasjon og varmekabel slik at men kan ha vann hele året?

Mons

Tilførselen kommer igjennom veien på kaia og opp igjennom asfalten, så den får jeg ikke sluppet ned under vann.

Tilførselen blir utstyrt med varmekabel, men det er oppe i stolpen der frosten kryper inn langs krana/slangstussen  problemet blir.

Selve slangen blir bare 3-4 meter, så den tar vi bare inn.

Tipper det blir en løsning med kuleventil inni stolpen og fall på røret ut til påkoblingen. Varmekabel opp stolpen og rundt ventil.

Hadde bare vært fint om dette fantes ferdig og litt elegant.

Jeg er flink til å mekke ting, men det blir ikke alltid så vakkert..

Mons

Om du har en stolpe med innvendig varme kan du kanskje bruke en slik frostfri utekran som er vanlige på hus. Denne drenerer automatisk når den stenges. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 6 timer siden:

Om du har en stolpe med innvendig varme kan du kanskje bruke en slik frostfri utekran som er vanlige på hus. Denne drenerer automatisk når den stenges. 

Ein frostfri utekran dreneres når den stenges hvis:

- den er montert med riktig fall

- den blir stående uten slange eller slangestuss

ei gardena hurtigkobling på min utekran blokkerer for automatisk drenering, men kranen lar seg drenere ved hjelp av blåsing inn stussen ved hjelp av sugerør.

Da har du en annen type en meg. Min åpner utvendig for drenering straks den er stengt. Kranen tømmer seg da uavhengig av om det er slange tilkoblet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Guest Avmønstret#

Har hatt, og sprengt, noen utekraner. Men bor da ett sted hvor vi ser type 20 minus om vinteren av og til. Har samme erfaring som Dimano, alt må kobles fra om den skal tømme seg ordentlig og ikke sprenges. 

Skulle gjerne vite hvilken frostfrie kran som ikke har dette problemet. 

For at en frostfri kran skal være frostfri er den avhengig av tilstrekkelig varme på innsiden. Jeg opplever også regelmessig 20 blå og har ikke opplevd problemer, samme kran siden huset var nytt midt på 90-tallet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...