oyster Startet 10.April.2018 Del på Facebook Startet 10.April.2018 (redigert) Jeg vurderer å kjøpe denne båten her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101916184 Noen som har erfaring med denne båttypen? Båten er utstyrt med en rullebom, en slags trommel man ruller storseilet på, omtrent som en dassrull. Jeg har aldri sett dette før, noen som har synspunkter på denne løsningen? Redigert 10.April.2018 av oyster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Jeg har en Alo 28 som om dagen gjennomgår en betydelig oppussing og derfor er nok ikke spesifikke detaljer om det tekniske som strøm og motor fra min erfaring særlig relevant for deg, jeg byttet ut det hele. Generelt bør man nok ikke tenke at en motor som "har sett bedre dager" og seil som sikkert er noen år allerede vil vare så veldig mye lengre, men det er en vurdering du får gjøre. Båten i annonsen kan helt sikkert gi deg mange fine opplevelser. Skulle nok tro det var mulig å prute litt på de 35k. Konstruksjonen generelt er jeg veldig fornøyd med. Båten er ganske moderat rigget, men jeg syns den seiler veldig bra. Riggen er velbalansert og båten går godt i sjøen. Videre er den, mtp. sine 28 fot, relativt romslig under dekk med eget toalettavlukke, separat forpigg og til og med et lite klesskap ved toalettet. Personlig syns jeg også at Alo 28 er pene båter. Min båt har samme bomløsning som du beskriver, men jeg har ikke benyttet meg av den en eneste gang så jeg kan ikke svare på om det er en god løsning. Det jeg kan si er at dersom du syns det er en dårlig løsning er det bare å la være å rulle storseilet rundt bommen og heller oppbevare det sammenfoldet på oversiden av bommen, på vanlig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Rullebommen er en gammeldags måte å håndtere storseilet på. Vanlig på båter fra 60- og 70-tallet, men mange er modernisert i etterkant. Er enkelt å rulle det inn og ut så lenge det fungerer, men en dårlig måte å reve på da seilet får feil fasong når det er revet. Test også mekanismen skikkelig, har sett på et par båter der denne ikke funket ordentlig etter mange år. Dersom du ønsker brette seilet over bommen fremfor å rulle det, må hele masteliket ut av masta og seilet blir løst i forkant. Det er tau her og ikke sleider som på mer moderne rigger. Relativt enkelt å endre til moderne revesystem med trinser og liner. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 22 minutes ago, Sjøstein said: Dersom du ønsker brette seilet over bommen fremfor å rulle det, må hele masteliket ut av masta og seilet blir løst i forkant Dette stemmer delvis, men det er en løsning på det: det finnes innsatser til denne delen av sporet som man kan sette inn for å tillate at seilet faller helt ned til bommen uten å falle ut av sporet. Jeg kjøpe meg en i fjor fra Elvstrøm sails på barkåker. Evt. kan man la seilet ligge på oversiden av denne mothaken som ellers hindrer seilet i å falle ut. Det fungerer og helt fint, men man får en litt høy pakking ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 11.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2018 Kan man, med relativt enkle midler, montere en ny bom, med bomvang og det hele, og få samme funksjonalitet som en "vanlig" rigg? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Har eid ALO 28 i mange år. Det er IKKE en rask båt, men den er veldig sjøsterk og trygg å seile. Har vært ute i mye hardt vær med den og alltid følt meg trygg. Det største minuset med båten for vår del var den lille cockpiten. Her er det nesten trangt med to mann. Båten er ellers svært solid bygd og en båt med etter mitt syn pent design. Lykke til med kjøp! Syns båten i annonsen var noe høyt priset, men det lønner seg nok å kjøpe en godt vedlikeholdt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 2 hours ago, oyster said: Kan man, med relativt enkle midler, montere en ny bom, med bomvang og det hele, og få samme funksjonalitet som en "vanlig" rigg? Jeg vil hevde at ja, man kan det. Bomvang bør være fort gjort ved å poppe på et beslag i underkant av eksisterende bom som feste. I min bom er det et beslag under bommen orginalt som kan brukes til dette. Jeg tror disse kom med bomvang orginalt, men en lett avtakbar variant som ble festet til bommen etter at seilet var heist. Min Alo har og en rullebom og vi har brukt denne som en vanlig bom i alle år. Slik masten er orginalt stopper storseilet ca 20cm over bommen når du slipper det ned, og blir dermed pakket litt høyt. Dette kan løses vha. en innsats i storseilsporet som du setter inn etter å ha ført seilet inn i storseilsporet. Denne innsatsen tillater at seilet så slippes helt ned til bommen og det kan pakkes på vanlig måte. Vi har riktignok klart oss helt fint uten den innsatsen frem til nå... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.