Jump to content

Volvo kad 43 mangler 400 omdr. på fullt turtall


Fearline cornice

Recommended Posts

Har en dobbel instalasjon 2xkad 43. Der den ene motoren mangler ca 400 omdreininger.får fult turtall uten belastning.sjekket att det er like proppeler på begge drevene.samt att den motoren som mangler turtall noen ganger dør ut på tomgang.og må manuelt pumpes diesel med fødepumpen for å få start igjen.starter og går i 10-20 sekunder før den dør ut.virker som den mister "trykket"ser ut som det skjer når tanken er under halv og båten har stått en stund.begge motorene er normalt lettstartet og skjer aldri noe under bruk.marsjer på ca 3000 omdr.samt att den  som manglet turtall ikke har den siste "spruten".kryssbyttet fødepumpene,sjekket turbotrykk på begge maskinene.sjekket røybegrenseren.byttet alle diesel filter flere ganger(helt rene)motorene får diesel fra samme tank.tenkte eventuelt og kryss bytte diesel tilførsel for å se om problemet flytter seg.blåst trykk i tanken og sjekket luftingen virker som den er ok.

den motoren som "halter"var ute av båten for to år siden og hadde full gjennomgang og verksted mener di testkjørte i en time og hadde det max turtall under belastning.motorene er gått ca 1000 timer og virker ellers til og være i god stand.

har en siste Teori om att det kan være stigerøret på den "syke" motoren som er problemet.noen der ute med noen gode forslag?

Link to post

Turbo trykk er testet og er ok. og problemet dukket opp I fjor sommer.synes det er rart den av og til virker som den bare mister diesel tilførsel.det skjer sporadisk og kun ved oppstart noen ganger pumper opp trykk og lufter på filterer så starter den umidelbart igjen.skal sjekke turteller.fortsetter letingen.

Link to post

Takker for innspill.har hatt mekaniker om bord.og di mente pumpa var I orden.skal få inspisere stigerør og diesel tilførselen.

Mener og har lest en plass om tilsvarende problem.der det viste seg og være en foring/pakkning på armen som holder gass vrien?noen som har vært borti det?

Link to post
  • 2 uker senere...

Har nå kryssbyttet om diesel tilførselen på motorene.begge startet nesten umidelbart og ikke vært startet siden di ble konservert I august.lot di stå og gå en halvtimes tid på tomgang.startet di opp I dag og begge motorene startet umiddelbart.men babord motor døde ut etter en ca 10 sek.fult I ra co filteret så kommer diesel fra tanken (blankt og fint I glasset)åpnet lufteskruen på filteret og pumpet på fødepumpen (synes den virket litt slapp)til det piple diesel ut av nippelen.Kina den rundt men vil ikke starte.kan feil på fødepumpen gi slike symptomer?andre forslag?

Link to post

Og luftfilteret er byttet? 

( må bare nevne det... for det var en kar her for 4-5 år siden som skrudde motoren i atomer uten bedring. Var sikkert på at alle filter var byttet. Så sjekket han luftfilteret en gang til... gjengrodd. Og turtallet ordna seg) 

Link to post

Høres ut som om den suger luft. Sett på gjennomsiktige slanger fra racor filteret til motoren og sjekk mens den drar opp mot wot. Gå evt over alle skjøter i tilførselen og sjekk at de er tette. 

Normalt ville jeg begynt med racor filteret sin pakning. Ofte vanskelig å få den 100% tett. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Takker for tips.skal sjekke filtrene. Men har kryssbyttet på filtrene så problemet ligger nok ikke på filteret.blir den veldig tungstartet hvis den har gått helt tom for diesel (filter/motor?)Er den en ide og fylle opp filteret manuelt med diesel?

Har og forstått att en sprut med start gass som hjelp ikke er bra?

Redigert av Fearline cornice (see edit history)
Link to post

Ja. Fyll alltid opp filteret.

 

Fikk du sjekket opp om det er luft i tilførselen med transparente slanger?

 

Unngå startgass så langt du kan.

 

Følger tråden med interesse.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Ikke fått kjøpt transparange slanger.

Skal bytte filter og fylle det fult.se om den fyrer I gang....

Motorene er veldig lettstartet og fin gange normalt sett.så leter videre.

Trur jeg bestiller en ny fødepumpe for å utelukke den.

Link to post

Har skrudd på noen koblinger/banjokoblinger.mener å ha byttet alle kobber pakkninger. Men skal gå over di en gang til.føler jeg leter litt I blinde.viktigste er vell å få startet den og fin søke etter evnt.falskluft?

Link to post
Fearline cornice skrev for 23 timer siden:

åpnet lufteskruen på filteret og pumpet på fødepumpen (synes den virket litt slapp)til det piple diesel ut av nippelen.

 

Til info virker bare pumpinga på fødepumpen bra når motoren står i en spesiell stilling. Når jeg skal lufte min hender det at jeg må turne motoren et kvart sekund eller så og prøve igjen. Da tar den gjerne mye bedre.  Måtte turne 2 ganger her ett år for at den skulle ta ordentlig, stor forskjell for å si det sånn!

Link to post

Klar over att pumpen må stå I rett posisjon for å ta ta tak.og man noen ganger må tørne motoren litt for å få den I rett posisjon.klarer ikke å finne noe falsk luft der det er mulig og inspisere motoren.skiftet på nytt til ett helt rent diesel filter og gikk over alle mulige koblinger.

Etter noen tørn på starteren kom den I gang. Lot den gå på tomgang I båsen på litt variert turtall en stund.så får jeg se om den starter lett I løpet av helgen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...