Morten1989 Startet 11.April.2018 Link til dette innlegget Startet 11.April.2018 Heisann! Jeg har ingen håndpumpe før dieselfilteret i min båt, og er litt tungvindt når man skal bytte dieselfilter, for så og lufte. Er det noen som har ett forslag til en enkel håndpumpe jeg kan ettermontere? som er gjerne er billig? :) Går det f.eks ann og montere en slik på?: http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffpumpe-95-mm-2000037660/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 En slik sak har jeg hørt at mange har stor nytte av. Selv har jeg byttet til elektrisk fødepumpe, så etter filterbytte slår jeg bare på tenningen og hører på lyden når luften er ute og dieselen kommer frem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Ja men det var godt og høre :D den tåler jo bensin så den burde jo tåle diesel og da :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Kanskje noen med egen praktisk erfaring også kunne komme med en kommentar? Skal denne pumpen stå innkoblet permanent, er det jo viktig at den har stor nok kapasitet for å ikke strupe dieseltilførselen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Ja det hadde vært gøy og høre noen erfaringer, den største som er på biltema er på 9.5mm invendig hull, den andre er på 8mm invendig hull. tror ikke jeg har større hull i slangefittings til dieselfilteret enn 8mm. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Jeg har denne løsningen, men membranpumpe (håndpumpe) som du linker til i 9,5mm. Den er satt mellom bensintank og bensinfilter, nettopp for å kunne pumpe opp filteret. Etter filter igjen er det bensinpumpe (elektrisk).. Jeg har dog Mercruiser bensinmotor.. Fungerer utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Hei Artikkelnr 523230 hos biltema er elektrisk Men koster en hundrelapp mer. Da slipper man å bruke vinter og vår på pumping. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Fjord21DC skrev 4 minutter siden: Jeg har denne løsningen, men membranpumpe (håndpumpe) som du linker til i 9,5mm. Den er satt mellom bensintank og bensinfilter, nettopp for å kunne pumpe opp filteret. Etter filter igjen er det bensinpumpe (elektrisk).. Jeg har dog Mercruiser bensinmotor.. Fungerer utmerket! Høres bra ut! Og jeg regner med at du slipper igjennom litt mer suppe i timen på en bensinmotor enn jeg gjøre på den gamle Ford klumpen :P Tror jeg skal presse den hardt for å dra 15 liter i timen igjennom :P Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 dude skrev 1 minutt siden: Hei Artikkelnr 523230 hos biltema er elektrisk Men koster en hundrelapp mer. Da slipper man å bruke vinter og vår på pumping. Lykke til. Skjønte ikke den med og bruke vinter og vår på og pumpe? Er jo bare og pumpe igjennom maks en halvliter når man bytter filter? Jo mindre elektriske ting i båten jo mindre ting kan gå i stykker tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Jeg har en slik blære tilkoblet min Volvo tamd30. Jeg kjøpte den største jeg fant fra Moeller, og det har fungert feilfritt i 3 år nå. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
bellen Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Morten1989 skrev 18 minutter siden: Høres bra ut! Og jeg regner med at du slipper igjennom litt mer suppe i timen på en bensinmotor enn jeg gjøre på den gamle Ford klumpen :P Tror jeg skal presse den hardt for å dra 15 liter i timen igjennom :P Du må huske på at mesteparten av dieselen som blir pumpet opp, havner tilbake til tanken igjen via returen. Det vil si at du har en god del meir flow enn 15 liter i timen igjennom pumpen og filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 bellen skrev 1 minutt siden: Du må huske på at mesteparten av dieselen som blir pumpet opp, havner tilbake til tanken igjen via returen. Det vil si at du har en god del meir flow enn 15 liter i timen igjennom pumpen og filteret. Veldig godt poeng ;) Men hvis åpningen i fittingsen inn til filteret er 8mm invendig, og blæra er 8mm så burde vel egentlig det går som bare pokker? Eller er det kansje noe strupe greier inne i disse blærene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 (redigert) Hvor mye som slipper i retur kommer an på mototype. Du må ikke synse, du må vite. På noen motorerer er returmengden større enn forbruket, på andre er returen en liten brøkdel av forbruket. Redigert 11.April.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Den er grei Hulda, men du er vel enig i at hvis hullet gjennom blæra er like stort eller litt større enn hullet som dieselen gå igjennom inn til dieselfilteret er det nok gjennomstrømming i blæra? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Morten1989 skrev 9 minutter siden: Den er grei Hulda, men du er vel enig i at hvis hullet gjennom blæra er like stort eller litt større enn hullet som dieselen gå igjennom inn til dieselfilteret er det nok gjennomstrømming i blæra? Enig! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Da er det greit, sannsynligvis. Bare sjekk at blæra tåler diesel. Det er enkelte plastkvaliteter som tåler bensin, men ikke diesel. Dog, om det funker oppdager du etter hvert. Er vel ikke noe å lage den helt store dramatikken utav. Hvis du kjøper et par T-stykker og et par ventiler når du er og shopper, kan du jo lage en bypass. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Jeg bruker blærepumpen kun midlertidig for fylle opp diselfilterene etter filterbytte; altså en gang i året. Da napper jeg av slangen før filteret på motoren, og setter på en midlertidig slange fra blærepumpen til filteret. Jeg klarer å høre når returen kommer tilbake i dieseltanken. Så kobler jeg tilbake slangen, uten blærepumpen. Hele operasjonen er over på 2-3 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Eg monterte slik pumpe mellom tank og racor500 på ein summer family vi hadde med 120hk ford. Eg la ei reserve i verktøykassen i tilfelle den vart stiv av diesel. Det fungerte utmerket dei 4 år vi hadde båten etter montering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Hulda skrev 4 minutter siden: Hvis du kjøper et par T-stykker og et par ventiler når du er og shopper, kan du jo lage en bypass. Har vært inne på tanken, men slått den ifra meg, fordi: 1. hvis jeg skal lage bypass for å ikke få reduksjon vil alikavel stussene til ventilene som settes på slangen være av samme dimmensjon som til denne blæra 2. hvis det er for å ikke ha diesel gjennomstrømming gjennom blæren pga av den kansje ikke tåler det vil det alikavel være diesel liggende i blæra som gjør samme skade. 3. hvis det er for å kunne ta av og på blæra mellom hver gang jeg skal bruke den, kan den i v'rste tilfelle bli borte eller "jeg glemte hvor jeg la den sist" når jeg kansje må bytte filter midt på fjorden, og i tillegg var det ikke slik det var tiltenkt fra begynnelsen av, jeg ville ha noesom satt fast montert. Takker for råd og konstruktive svar! Jeg skal kjøpe meg en blære og teste ;) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Sjeldenutpå skrev 1 minutt siden: Eg monterte slik pumpe mellom tank og racor500 på ein summer family vi hadde med 120hk ford. Eg la ei reserve i verktøykassen i tilfelle den vart stiv av diesel. Det fungerte utmerket dei 4 år vi hadde båten etter montering. Så godt og høre! Og sykt vittig da du egentlig beskriver min båt :P Kansje du har eid denne båten jeg har "back in the days"? :P Den du hadde var ikke tilfeldigvis rød? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Jo den var rød. Men du hadde kanskje sluppet å montere pumpe vist det var min gamle båt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Sjeldenutpå skrev 45 minutter siden: Jo den var rød. Men du hadde kanskje sluppet å montere pumpe vist det var min gamle båt HAHAHAH extremt godt tenkt Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Hei Eg har montert ei slik pumpa, til ein av motorane våre. Yanmar 18 hk. Det er fall frå tanken til motoren. Det har funka fint i mange år. Det som er enda enklare er å ha ei flaska med ein skvett diesel, og hella dieselen rett i dieselfilterkoppen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
romsabonden Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Morten1989 skrev for 2 timer siden: HAHAHAH extremt godt tenkt Jeg har den båten som sjeldenutpå hadde og kan bekrefte at pumpa funker ennå? Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Min pumpe er hard å betjene for hånd, og vanskelig å komme til. I fjor forsøkte jeg å dra ut stopphendelen samtidig som jeg kinnet starter på motor. Luftet dobbel luftfilter på ca. 20sekund. Gode batterier og god kapasitet så ikke noe problem. Har tenkt gjennom om motor kan ta skade av dette? Men dette er faktisk beskrevet som oppstartsprosedyre om motor har stått mer enn 3mnd., for å pumpe olje rundt i systemet før oppstart. Kommer til å fortsette med denne metoden med mindre noen kommer med et godt poeng hvorfor det evt. skulle være skadelig for motor. Kanskje kan dette også være løsning for trådstarter om man har god nok batterikapasitet. Det gjorde iallefall at jeg nå syntes filterskift går som en lek. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.