Jump to content

Forslag til enkel håndpumpe for lufting etter bytte av dieselfilter?

Morten1989

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
"LISE" skrev 1 time siden:

Min pumpe er hard å betjene for hånd, og vanskelig å komme til. I fjor forsøkte jeg å dra ut stopphendelen samtidig som jeg kinnet starter på motor. Luftet dobbel luftfilter på ca. 20sekund. Gode batterier og god kapasitet så ikke noe problem.

Har tenkt gjennom om motor kan ta skade av dette? Men dette er faktisk beskrevet som oppstartsprosedyre om motor har stått mer enn 3mnd., for å pumpe olje rundt i systemet før oppstart. Kommer til å fortsette med denne metoden med mindre noen kommer med et godt poeng hvorfor det evt. skulle være skadelig for motor. 

Kanskje kan dette også være løsning for trådstarter om man har god nok batterikapasitet. Det gjorde iallefall at jeg nå syntes filterskift går som en lek.

Så lenge det ikke går alt for lang tid med kinning så en får vann i retur via eksosen. Mao husk å stenge saltvannsinntaket før en kinner for lenge. 

Har alltid vært stressa på akkurat dette, noen som aner hvor langt tid det faktisk kan være snakk om? 

Jeg bruker en sånn blærepumpe fra BT når jeg inspserer innholdet i dieseltankene. Den tåler diesel.

Jeg bruker pumpa til å suge litt diesel fra bunnene av tanken og opp i en klar plastslange foran pumpa. Da ser jeg med en gang om det er vann eller grums i tanken. Når det ser bra ut slipper jeg bare dieselen tilbake i tanken. Slik blir det minimalt med søl.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Pinkvin skrev 30 minutter siden:

Så lenge det ikke går alt for lang tid med kinning så en får vann i retur via eksosen. Mao husk å stenge saltvannsinntaket før en kinner for lenge. 

Har alltid vært stressa på akkurat dette, noen som aner hvor langt tid det faktisk kan være snakk om? 

Svarer med fare for å kuppe tråden som handlet om håndpumper. Hos meg er eksosmanifoil høyeste punkt på eksossystemet så har vanskelig å se for meg at dette kan fylles med sjøvann. Hvor lenge tåker impreller å kjøre med vakuum/lukket ventil?

Guest Avmønstret#
"LISE" skrev for 1 time siden:

Hvor lenge tåker impreller å kjøre med vakuum/lukket ventil?

Må åpne før motor starter tenker jeg. Men har kjørt motor på starteren med stoppknapp inne for å lufte og krana stengt uten at jeg har sett at imppeller har tatt skade. Men ja, det virker å være ett tveegga sverd. 

Hei

Lekang har et filterhode med innebygget manuell fødepumpe. Den virker godt.

På det kan du sette flere forskjellige filter, blant annet med tapping i bunnen slik at du kan tappe en skvett og sjekke for vann.

Du kan også sette på filter og gjennomsiktig bunn slik at du med et raskt blikk ser om du begynner å få vann, skitt eller dieseldyr i systemet.

Du finnere etpar varianter av holderen her

http://viewer.zmags.com/publication/0e57aa2c#/0e57aa2c/20

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...