Jump to content

Løfte Seilbåt med Mobilkan. OK uten åk ? Forsikring..

Erik

Recommended Posts

Skal på land neste uke, og skal bruke mobilkran til det for første gang. Er en fast stasjonert mobilkrane som brukes kun til å løfte båter.

Båten er en seilbåt på 31 fot, 15 meter mast. 4 tonn. Masseprodusert 2004 modell Hanse,

Betaler for tiden det tar, og kan velge om jeg vil bruke åk eller ei.

Åk øker faren for å ta borti utstyr i topp av masta, og er litt mer kilen (må tres over masta ?) mens uten åk øker vel belastning på skroget.

Kranfører mente begge deler ville gå bra, og sier det er opp til meg, men at med åk bruker vi sannsynligvis litt lenger tid = dyrere.

Tenker at uten åk er OK hvis vi forlenger stroppene, at belastningen på skrog da ikke er mer enn skroget bør takle. Enig ?

Lurer og på dette med forsikring dersom noe skulle skje. Har normalt slippet via en spesial krane i jåttåvågen som aldri holder båten med enn 1/2 meteren over bakken.  Nå skal vi til værs og sannsynligvis over noen andre båter, så kjenner det litt mer i magen. Dekker vanlig båtforsikring uhell i forbindelse med løft, eller bør jeg snakke med forsikringsselskapet om noe ekstra i denne fob ?

Andre ting som bør tenkes på /forberedes ved mobilkranløft ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hvordan løftet skal bli gjennomført bør kranselskapet beslutte. Dersom det er din beslutning så vil jo de si at din vurdering (som trolig ikke er faglig, men økonomisk motivert) medføre at du får skylda om det går galt. Når det er sagt, så tenker jeg at det er ett fett på den båten om du bruker åk, skrev eller ingen med tanke på skroget. Men hvis du løfter med mast montert, så følg med at stropper, krok, kjetting ikke skader masta.

"Fast stasjonert mobilkran" blir som å ha "mobiltelefon fastmontert i heimen"  :)

Høres betryggende ut. Da prøver vi uten åk tror jeg.

Av ren nysgjerrighet på katamaran : Løfter dere med stropper rundt hvert av skrogene som alle (4) møtes i topp, eller bare ett sett stropper rundt hele båten ?

Plassering av stropper : En stropp foran og en bak kjøl, tett inntil kjøl (for å ikke treffe over drev) bør ikke være noe problem balanse messing ? Kjølen har jo balansepunkt langt under båten uansett ?

Stein-Erik skrev for 20 timer siden:

Når det gjelder bruk av åk vil dette uansett ikke skulle tres over masten på Hanse’n. Åket går i bakkant av masten over bommen. 

Bare ta av akterstaget da, så er det good to go? Men tror vi tar sjansen uten. 

Nå sjekke litt ang. Forsikring. Men sånn generelt : det vil helst gå godt med slike løft? Eller er det høyrisiko?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...