Jump to content

DAB bilradio fra Biltema i båt, noen testet?

Biam1

Recommended Posts

Har en Biltema dabradio i båten som ikke er noe bra. Selv om den er avskrudd etter alle kunstens regler og har vært stille i flere timer får den det for seg at den skal begynne å spille igjen. Har våknet flere netter av dette ? Har nå kuttet strømmen til den og da holder den iallefall kjeft. Må nok finne noe annet å putte inn i plassen. 

Cheyenne skrev for 2 timer siden:

Har en Biltema dabradio i båten som ikke er noe bra. Selv om den er avskrudd etter alle kunstens regler og har vært stille i flere timer får den det for seg at den skal begynne å spille igjen. Har våknet flere netter av dette ? Har nå kuttet strømmen til den og da holder den iallefall kjeft. Må nok finne noe annet å putte inn i plassen. 

Hadde også samme radio med samme problem. Våknet fly forbanna midt på natten av at noen spilte høy musikk. Viste seg at det var min radio. Min stod tilslutt og pep som om jeg trykket på knapper på fronten og lastet cd`en som ikke var der inn og ut. Mens fronten var tatt av. Gikk i søpla i påsken...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kjetil1 skrev 13 minutter siden:

Hadde også samme radio med samme problem. Våknet fly forbanna midt på natten av at noen spilte høy musikk. Viste seg at det var min radio. Min stod tilslutt og pep som om jeg trykket på knapper på fronten og lastet cd`en som ikke var der inn og ut. Mens fronten var tatt av. Gikk i søpla i påsken...

Har akkurat samme erfaring med min biltemaspiller. Starter av seg selv, med eller uten frontdeksel og laster cd som ikke er der. Gang på gang. Og hele driten krones med en fjernkontroll med Max rekkevidde på 30 cm. Det er imidlertid ikke helt samme modell som link, men har klare likhetstrekk, så jeg går heller for et anerkjent merke denne gang, og håper miljøstasjonen tar i mot elendigheta..

• 3 måneder senere...

Jeg kjøpte denne for å ha i bobilen. Første gang virket den... sånn halveis! Det som er frustrerende er:

-Signalstyrken på DAB signalet vises ikke, så du har ikke peiling på om antennen funker eller ikke :thumbsdown:

-Når du skal legge inn kanalene kom de dobbelt opp og det var et helvete å ble igjennom disse og legge inn :thumbsdown:

-Når kanalene først var lagt inn kunne det skurre i et minutt før lyden ble bra

Satt og dillet med dette en time, bare tull og frusterasjon...

Radioen er egentlig smart med bluetooth og CD spiller, men hjelper ikke når DAB ikke funker.

Leverte den tilbake, men fikk bare lapp om reperasjon, sikkert fordi butikksjefen ikke var inne og kunne godkjenne.

Hadde egetlig tenkt meg videre til Elkjøp for å kjøpe en Pioneer DAB, de har en til 995 uten bluetooth, og en til 1300kr med. Men nå kan det bare vente til jeg får pengene igjen for den andre, gidder ikke spa ut en formue for dette DAB vaset.

Min referanse radio er TINY AUDIO M3, der trenger jeg ikke ha antennen oppe engang, og kanalene kommer med en gang! Så de kunne jo kopiert denne løsningen og puttet i en bilradio... :yesnod:

Bruker også et DAB adapter fra kina i den andre bilen, den scanner på 20 sekund og alle kanalene spretter opp med en gang. 

Med andre ord: Styr unna :crazy: her går du på et skjær og kaster bare bort tiden.

Skulle ønske jeg hadde kjøpt et Pioneer på Elkjøp istedenfor, jeg tror de kan kunsten med å lage stereoanlegg for bil!

Jeg satte tilbake den gamle bilradioen fra Pioneer med kun FM... Bedre det enn å kjøre rundt med noe som ikke funker.

En annen ting som er dumt med DAB er at bitraten er veldig lav så det blir ikke så fantastisk lyd. P13 er helt nede i 80kbit

og det er for dårlig, en må bruke 190kbit for å få samme lyd som på FM.

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Jeg fikk pengene igjen, det som var bra var at den hadde DAB og bluetooth til billig penge!

De sa at noen hadde feil og noen virket knallbra, så jeg vet ikke om jeg burde prøve igjen med Biltama sin?

Var helt topp med bluetooth, så det vil jeg savne...

Kan noen svare på åssen den egentlig skal fungere:

-Ved scanning tok det lang tid

-Ved scanning kom to like kanaler opp etter hverandre med "TUNING"

-Ved skifte av kanaler kom det "TUNING" opp og jeg måtte vente en stund før jeg kunne bla videre, utrolig irriterende.

-Etter skifte skurret det i lyden ca. 30sek før den ble bedre

Det som var dumt var at de ikke hadde bilradioen utstilt på et rack slik at jeg kunne teste den før jeg kjøpte! Så jeg vet ikke åssen en som 

virker skal være.

Dere som har kjøpt en som virker:

-Hvor lang tid tar SCAN

-Hvor land tid tar det å bla igjennom kanalene?

-Hvordan blir kanalene lagret ved å bla igjennom dem på < og >

Har montert mitt gamle adapter i mellomtiden:

Scanner alle kanaler under 30sekund

Skifter mellom kanalene omgående

var utsolt for Pioneer til 995 på Elkjøp, men nå er jeg ikke sikker om jeg ikke må ha en med bluetooth!

Hehe, jeg valgte pengene igjen da... limer alltid kvitterinjgen på eska med teip så jeg ikke roter den bort! Så tar jeg vare på eska!

Hadde håpet det kom dritbillige DAB bil-radioer men det lar jo vente på seg... Hadde en FM radio fra JULA til 399 den funka fjell med topp lyd :)

Dr Nelson skrev On 31.7.2018 at 17.55:

Kan ihvertfall anbefale den

https://www.pioneer-car.eu/no/no/products/mvh-x580dab

Den har absolutt alt, og dab er stabilt selv når antennen ikke jordet til noe.

Fåes til 1290kr nå hos diverse nettbutikker.

Kjøpte denne og monterte i båten i sommer. God lyd, men antenna må jeg nok jorde... Jeg synes det er vanskelig å se hva som er på display på dagtid. Radio montert i pannehøyde så jeg må se litt oppover. Knotete meny gjør at selv om jeg har valgt hvit farge på det jeg kan av display, står den ved bruk og blinker gjennom alle farger som et tivoli og en skryte-syklus Tronald Dump verdig...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kjetil1 skrev for 4 timer siden:

Kjøpte denne og monterte i båten i sommer. God lyd, men antenna må jeg nok jorde... Jeg synes det er vanskelig å se hva som er på display på dagtid. Radio montert i pannehøyde så jeg må se litt oppover. Knotete meny gjør at selv om jeg har valgt hvit farge på det jeg kan av display, står den ved bruk og blinker gjennom alle farger som et tivoli og en skryte-syklus Tronald Dump verdig...

Da er nok instillingene dine feil. Slå av mixtrax. Er for barn det der:) 

Du kan jo og stille brightness på maks så er den greit lyssterk

Bruker bare mobil appen for å styre den. Den er genial 

• 4 uker senere...

Låner denne tråden og håper på at det ikke blir for mye problemer.... :pray:

Tenkte å anskaffe en Dab radio med antenne i skuten.

Ser det selges anerkjente radiomerker for rundt 1000lappen.

Derimot er jeg usikker på antenne til disse.

Det selges noen "korte stubber" på ca 11 cm. for ca 450 spenn som er beregnet for båt.

Er det noen som har erfaring med slike? 

Ser to av de har en 5mm tykk og 85mm stor skive.. Ruster disse eller skal de monteres på undersiden(inni båten)? 

https://www.maritim.no/dab-antenne-smb#.W4LoKPZuKUk

Redigert av Gudrun (see edit history)
Gudrun skrev for 1 time siden:

Ser to av de har en 5mm tykk og 85mm stor skive.. Ruster disse eller skal de monteres på undersiden(inni båten)? 

Leser at basediameter er 60mm. Da er det som jeg vil tolke det, anleggsflate utvendig. Så har du skive å mutter på undersiden.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Kjøpte DAB radioen fra BILTEMA for 3 år siden. Er helt ubrukelig. Slår seg på i tide og utide, særlig om natta. Utrolig vrient å søke opp kanaler. Har hatt 20 overnattinger i båten denne sesongen, Biltema radioen har vært fysisk frakoblet hele tiden. Skal jeg høre på radio bruker jeg mobilen sammen med en bluetooth høyttaler til 50kr. fra JULA. Enkel, grei og billig løsning som ikke skaper frustrasjon. Går litt data, men jeg klarer aldri å bruke opp det jeg betaler for likevel. På toppen av det hele blir ikke forbruksbatteriet like mye belastet som det gjør med den fastmonterte radioen. 

Gudrun skrev On ‎26‎.‎08‎.‎2018 at 19.54:

Låner denne tråden og håper på at det ikke blir for mye problemer.... :pray:

Tenkte å anskaffe en Dab radio med antenne i skuten.

Ser det selges anerkjente radiomerker for rundt 1000lappen.

Derimot er jeg usikker på antenne til disse.

Det selges noen "korte stubber" på ca 11 cm. for ca 450 spenn som er beregnet for båt.

Er det noen som har erfaring med slike? 

Jeg anskaffet en Pioneer-spiller, og monterte antenne på pushpiten. Det var viktig med god kontakt til metall fikk jeg høre, og også den gamle FM-antennen var plassert på pushpiten. Antennekabelen til FM-radien kunne jeg fortsatt bruke - men måtte ha en overgang akkurat inn på baksiden av DAB-radio-enheten.  Brukte antenne og feste, og dette funker supert i Oslofjorden.

https://seatronic.no/glomex-antennefeste-for-ror

https://seatronic.no/elektronikk/antenner-tilbehor/gussi-dab-dab-antenne-18-cm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...