Jump to content

Tilkobling av fast lader for dobbeltbatterisystem


hawthorne

Recommended Posts

Jeg tenkte å sette inn en batterilader i min Askeladden C75. Batterisystemet er "standard", et startbatteri og et forbruksbatteri. I manualen står det hvordan produsenten ville koblet hvis man kjøpte båten med lader ferdig: minus til minus, og pluss inn på bryter/startbatteri. Min tanke var en lader med to utganger, en for start og en for forbruker. Er det da bare å koble disse rett på hvert sitt batteri? Evt. er det bare fjas, en lader med en utgang holder lenge?

 

Koblingsskjema fra manual:

Batterikobling Askeladden C75 cruiser

Link to post
Share on other sites

I min Saga 27 har jeg kun en landstrømlader og den står rett på forbruksbanken. Startbatteriet tappes så lite at det klarer dynamoen å ta seg av.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Bluesea VSR som senser på begge batteriene. Dynamo starter å lade startbatteri og kobler inn  forbruksbatteriet når spenningen når 13,3 v = normalt etter et par tre minutters motorgange. Batterilader kan kobles inn på forbruk eller startbatteri. Settes lader på forbruksbatteri kobles startbatteriet inn når forbtuksbatteriet når ca 13,3 v.

 

Enkel «install and forget» løsning.

Link to post
Share on other sites

Det er jo altid "kjekt og ha"? Men du trenger det jo ikke i denne båten, det eneste som bruker strøm fra start bateriet er jo kun starteren, resten går fra forbruksbatteriet. Når du har fått start er det altid start batteriet som blir ladet først før ladingen går over til og lade begge batteriene. Trenger du og lade start batteriet er det jo bare og slå over cros over bryteren så lader du begge to samtidig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...