Sibylla Startet 13.April.2018 Link til dette innlegget Startet 13.April.2018 Har en 37 fot seilbåt og har tenkt å lage oss en fenderplanke. Er det noen som har tips i forhold til lengde, bredde og tykkelse man bør bruke? Og hvordan er det best å feste tauene til planken? Tenker det blir fort slitasje når tauene «gnikker» mot fjellet. Fint med bilder også om noen har Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Tykk nok planke til å borre hull gjennom ovenfra og ned når den står på høykant? Så tau igjennom med stoppknute på undersiden? Trodde forøvrig sånne planker ble brukt mest mot stolper/ pæler og høy, fast brygge ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 (redigert) 2*6" eller 2*8" er ok. Bruk hullsag på 60-70 mm og lag to hull gjennon planken 10-20 cm. fra endene. Legg planken på flasken og bor 20 mm hull fra oversiden av planken og ned i de store hullene du tok ut med hullsag. Tre tauender ned i hullene du akkurat laget og slå en knop på enden inne i de store hullene. Vips så har du fenderplanke hvor tauene ikke kommer i berøring med hverken båt eller fjell. Du kan selvsagt også droppe de store hullene og heller bore deg gjennom langsiden så knuten kommer på undersiden av planken. Redigert 13.April.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sibylla Svart 13.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Takk for godt tips Hvor lang tenker du planken bør være? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Planken min er vel sånn ca 2,5- 3 meter tenker jeg. Borra passe store hull for tau oppe/ned i begge ender og på midten. Da altså til sammen 6 hull. Min er en ganske tynn og enkel plank, har holdt noen år men er nå i ferd med å sprekke opp så jeg får lage en ny snart. Tar type 5 minutter å lage. Pusser over med sandpapir til slutt. Har lagt mot fjell og "nabber" og gnagd på planken uten noen problemer. -- Det greiene med å "skjule" knutene skjønner jeg ikke, planken skal jo mellom fenderne og fjell/brygge. Om fenderne ligger litt mot en knute gjør jo ikke noe, men mot fjell ser jeg poenget... har ikke opplevd det som et problem dog. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Jeg har planke på 1,6 meter. Kunne fint vært to meter. Tykkelse så der 30 mm, bredde 150 mm. Vi ligger som regel mot brygger/påler. Fra tid til annen med et par- tre tyskere på utsiden. Derfor solid ask. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Min fenderplanke er ca 2m lang, bredde ca 25cm og tykkelse ca 30mm....i eik, den er litt tung, tror en 2’’ plank blir litt for tung og upraktisk. min sitter fast på SB-side mellom to støtter, ettersom jeg oftest legger SB mot kai, da jeg har mulighet å velge Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Det er noen som lakker disse fenderplankene og freser inn båtnavn. Hos meg er fenderplanken er forbruksgreie. Kommer man til enkelte plasser der mange ligger utenpå hverandre, bør planken være så sterk at den ikke knekker over f.eks en bryggepillar etc. Fenderplanken kan skimtes nederst i bildet. Her ligger vi og balanserer på en bryggepillar. På ettermiddagen hadde vi to seilere på utsiden. Redigert 14.April.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Hulda skrev for 8 timer siden: Hos meg er fenderplanken er forbruksgreie. Enig. Sluttfinnish er sandpapir så jeg ikke får flis når jeg bruker den. Har også hull midtveis i tilfelle rottefelle. En slik plank blir en multipurpose dings, feks planke til landgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.