Jump to content

Fenderplanke til 37 fot, hvilken dimensjon? Hvordan feste tauene?

Sibylla

Recommended Posts

2*6" eller 2*8"  er ok.

Bruk hullsag på 60-70 mm og lag to hull gjennon planken 10-20 cm. fra endene. Legg planken på flasken og bor 20 mm hull fra oversiden av planken og ned i de store hullene du tok ut med hullsag.

Tre tauender ned i hullene du akkurat laget og slå en knop på enden inne i de store hullene. Vips så har du fenderplanke hvor tauene ikke kommer i berøring med hverken båt eller fjell.

Du kan selvsagt også droppe de store hullene og heller bore deg gjennom langsiden så knuten kommer på undersiden av planken.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Guest Avmønstret#

Planken min er vel sånn ca 2,5- 3 meter tenker jeg. Borra passe store hull for tau oppe/ned i begge ender og på midten. Da altså til sammen 6 hull.

Min er en ganske tynn og enkel plank, har holdt noen år men er nå i ferd med å sprekke opp så jeg får lage en ny snart. Tar type 5 minutter å lage. Pusser over med sandpapir til slutt. 

Har lagt mot fjell og "nabber" og gnagd på planken uten noen problemer. 

--

Det greiene med å "skjule" knutene skjønner jeg ikke, planken skal jo mellom fenderne og fjell/brygge. Om fenderne ligger litt mot en knute gjør jo ikke noe, men mot fjell ser jeg poenget... har ikke opplevd det som et problem dog.

SAM_3993.JPG.c351596bafa76258fa7556ca96ea49d2.JPGDet er noen som lakker disse fenderplankene og freser inn båtnavn. Hos meg er fenderplanken er forbruksgreie. Kommer man til enkelte plasser der mange ligger utenpå hverandre, bør planken være så sterk at den ikke knekker over f.eks en bryggepillar etc. Fenderplanken kan skimtes nederst i bildet. Her ligger vi og balanserer på en bryggepillar. På ettermiddagen hadde vi to seilere på utsiden.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...