Jump to content

Akseptabel produksjonsdato på nødraketter ved kjøp i butikk.

Dr Nelson

Recommended Posts

Skulle kjøpe nødraketter idag, men alle var produsert i 2016 og hadde utløpsdato 2019. 

Hvilken produksjonsdato er akseptabelt når du skal kjøpe helt nye? 

Ser for meg at produksjonsdato Januar 2018 burde ligge i butikk nå eller?

Og har dere med småbåter med slikt på tur rundt kysten?

Redigert av Dr Nelson (see edit history)

Kravet til datostempling kommer fra Sjøfartsdirektoratet og gjelder nyttefartøy. 3 år er selvfølgelig satt for at man skal være sikker på at nødsignalet fungerer den dagen det er bruk for det. Jeg var på besøk hos en stor fabrikant av nødsignaler for noen år siden og de fortalte at stoffblandingen som brukes i nødraketter begynte å vise tegn til ustabilitet etter ca. 6 år. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å bruke 5-6 år gamle signaler hvis det var det som var ombord i en nødssitusajon. Men jeg ville heller ikke kjøpt signaler som ikke har årets produksjonsdato, de er så dyre at her må vi kunne forlange ferskvare. 

Jeg har raketter ombord som er gått ut på dato. Man får jo aldri fyrt av dette. Kan komponentene bli ustablile..?, jeg vil ikke ha at rakettene fyrer av av seg selv i skapet under kartbordet. Noen som vet når det er på tide å kvitte seg med dem, hvem tar i mot. Jeg har også ferske, men har tenkt at det værste som lan skje er at de gamle ikke fyrer. Hvis det verste som kan skje er at de fyrer på egenhånd, så bør jeg få de returnert / destruert.

Ville ringt brannvesenet  på stedet og spurt  IKKE 110, men sentralbordet, vet noen stasjoner tar i mot. 

Mulig noen deponier tar i mot. 

Returneres til forhandler?

Ser et deponi sier dette

Type avfall som ikke kan leveres
Fyrverkeri, nødraketter og nødbluss
Nytt ubrukt fyrverkeri skal du levere tilbake til selger.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da jeg kjøpte båten min i 2011 fulgte det med en del nødraketter som hadde gått ut på dato. Husker ikke nøyaktig hvor gamle de eldste var, men de var gamle.

Var usikker på om nødrakettene ble drevne av samme teknologi som fyrverkeri som (vanligvis) brukes til nyttårsbruk, så valgte å levere dem inn til brannvesenet. Nyttårsfyrverkeri har jeg sett eksplodere på bakken flere ganger, så fristet ikke særlig å satse på håndholdte eldre nødraketter akkurat.. Fikk beskjed hos den lokale Maritim-butikken om at det kun var en av brannstasjonene i området (den på siden av Politiet i Stavanger) jeg fikk levere slikt, så kjørte inn der.

Brannmannen som tok i mot kofferten behandlet denne svært varsomt da han tok i mot den, i følge ham kunne eldre nødraketter være greit ustabile. Så sikkert en fordel å hanskes forsiktig med de rakettene som har gått ut på dato, i alle fall ikke noe man fyrer av for å bruke opp! Farlig både for man selv og for de andre som risikerer å ikke få hjelp fordi nødetatene rykker ut til feil plass.

Kenneth82 skrev for 7 timer siden:

Når jeg kjøpte båten fulgte det med alt mulig nødutstyr. Noen raketter hadde utløpsdato i 1987 (!!!)... Må ha vært noe en gammel eier har tatt med fra båt til båt, siden båten vår er født i 2005 :giggle:

Trodde nesten ikke de hadde datomerking så langt tilbake i tid engang?

Jeg hadde for noen år siden en sjark som var bygd i 1982. Under en benk i lugaren fant jeg seks nødraketter som hadde utløpsdato i 1984. Kun to av seks raketter tok fyr :sweat:

Blir vel som med alt annet sikkerhetsutstyr. Enten forholder man seg til anbefalingene fra produsenten, eller så tar man tjansen på at det funker i en nødsituasjon. I Norge er det ikke krav til nødraketter. Heller ikke i Sverige, Danmark eller Tyskland. I Frankrike får man smekk over fingrene ved mangel på utstyr eller gått ut på dato. Som eksempel. Om bord i Hulda har vi ikke en eneste rakett. Skal ikke nedover i Europa. Egentlig har vel hele rakettgreiene mer eller mindre gått ut på dato som redningsmiddel. Et bluss som flakser avgårde noen sekunder en stormfull aften er vel ikke all verden til å påkalle oppmerksomhet.

Hulda skrev for 8 timer siden:

En gang, halvannet årti etter midten av forrige årtusen, skulle en kollega av fatter'n til en kompis fyre av utgåtte raketter (hvite) i forbindelse med nyttårsfeiring på SS Brasil. Han skjøt av seg venstre hånd. Kan være futt i de greiene der.

Nødraketten, også kalt fallskjermrakett, har samme oppbygging enten den er rød eller hvit. Den har en rakettladning og en ladning som skal brenne og gi kraftig lys. Vanlig prosedyre er å holde raketten i den ene hånden og betjene avtrekkeren med den andre. Når du drar i snoren, evt trekker i avtrekkeren antennes rakettladningen og skyter signalet opp til ca 300 meter. Så eksploderer en liten ladning som frigjør en fallskjerm og antenner et bluss som blir  hengende under fallskjermen. Rakettladningen er hurtigbrennende, det er særlig komponentene i denne som etter en viss tid kan  bli ustabile og forårsake blant annet skjev brenning slik at raketten kommer ut av siden på hylsteret og ikke ut av tuppen som er det riktige. Det var nok det som skjedde i ulykken du beskriver. 

Hulda skrev for 12 timer siden:

Blir vel som med alt annet sikkerhetsutstyr. Enten forholder man seg til anbefalingene fra produsenten, eller så tar man tjansen på at det funker i en nødsituasjon. I Norge er det ikke krav til nødraketter. Heller ikke i Sverige, Danmark eller Tyskland. I Frankrike får man smekk over fingrene ved mangel på utstyr eller gått ut på dato. Som eksempel. Om bord i Hulda har vi ikke en eneste rakett. Skal ikke nedover i Europa. Egentlig har vel hele rakettgreiene mer eller mindre gått ut på dato som redningsmiddel. Et bluss som flakser avgårde noen sekunder en stormfull aften er vel ikke all verden til å påkalle oppmerksomhet.

Lys fra rakketter og håndbluss gir svært mye kraftigere lys enn disse led-erstatningene, så hvis du vil bli sett så de gamle er fortsatt best:)

Hos oss er LED ikke noe hovedgreie. Dog, det er nok av historier der havarister har prøvd å nærmest skyte på fartøyer og fly uten å ha blitt oppdaget. Da er det sikrere med elektronisk krigføring og batterilys. Det varer i hvert fall mer enn et snaut minutt sammenhengende. Hos oss kommer det ikke om bord en rakett h is det ikke er lovpålagt.

wpk skrev 53 minutter siden:

Nødraketten, også kalt fallskjermrakett, har samme oppbygging enten den er rød eller hvit. Den har en rakettladning og en ladning som skal brenne og gi kraftig lys. Vanlig prosedyre er å holde raketten i den ene hånden og betjene avtrekkeren med den andre. Når du drar i snoren, evt trekker i avtrekkeren antennes rakettladningen og skyter signalet opp til ca 300 meter. Så eksploderer en liten ladning som frigjør en fallskjerm og antenner et bluss som blir  hengende under fallskjermen. Rakettladningen er hurtigbrennende, det er særlig komponentene i denne som etter en viss tid kan  bli ustabile og forårsake blant annet skjev brenning slik at raketten kommer ut av siden på hylsteret og ikke ut av tuppen som er det riktige. Det var nok det som skjedde i ulykken du beskriver. 

I tillegg til ustabil ladning, så er det ofte en aluminiumshysle inne i nødraketten.

Denne hylsen kan korrodere over tid og blir da litt for trang til at raketten kommer ut og de kan da eksplodere i hånden under avfyring.

Redigert av Cheng (see edit history)
  • 11 måneder senere...
Hakkannen skrev On 14.4.2018 at 22.02:

.................Fikk beskjed hos den lokale Maritim-butikken om at det kun var en av brannstasjonene i området (den på siden av Politiet i Stavanger) jeg fikk levere slikt, så kjørte inn der.

Brannmannen som tok i mot kofferten behandlet denne svært varsomt da han tok i mot den, i følge ham kunne eldre nødraketter være greit ustabile. ……………….

Har hatt runden på telefon i dag om å bli kvitt NØD-raketter som er utgått på dato her i Sør-Rogaland: Brannvesenet..? Dessverre, tar ikke imot lenger, prøv Gjenvinningsstasjonen på Forus. Gjenvinningsstasjonen på Forus....Dessverre tar ikke imot slikt....prøv Schou-Andreassen på Forus. Schou-Andreassen....Joda, vi tar imot....MOT betaling. Prisen er ca kr 100,- PR.BLUSS ! Så da så.... er det rart at det går mange NØD-raketter til værs på nyttårsaften?

Hafrsfjord skrev for 5 timer siden:

Så da så.... er det rart at det går mange NØD-raketter til værs på nyttårsaften?

Nei, det er slettes ikke rart! Forstår ikke hva øvrighetene tenker på når de legger opp til at brannvesenet (og gjenvinningstasjonen, den er vel også kommunal) ikke skal ta i mot nødraketter lengre. Jeg hadde ikke betalt ei krone for å bli kvitt dem. Egentlig skulle det vært slik at de som selger nødraketter var pålagt å ta i mot gamle, men slik er det heller ikke:headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...