Jump to content

Hvilken hydraulikkolje til Capilano/ SeaStar styring?

Scand Baltic

Recommended Posts

Har hydraulisk styring fra Capilano/ SeaStar fra Teleflex. 

Sitter i en Fairline. 

Har tappet ned systemet p.g.a. noen kuplinger som måtte byttes. 

Spørsmålet er da om jeg kan fylle opp systemet igjen med olje så lenge det er hydraulikkolje?

Er det forskjellige specs. på disse oljene?

Det er jo litt olje igjen i b.l.a. sylinderen.

Hvordan er det å blande dette?

Takknemlig for konstruktive svar.

Recommended oils for your steering system are: SeaStar Fluid, P/N HA5430 (1 quart), HA5440 (1 gallon). The following brands are acceptable: Chevron® Aviation Hydraulic Fluid A, Esso® Univis N15 or J13, Mobil® Aero HFA, Petro Canada Harmony HV115 (in Canada only), Shell® Aero Fluid #41, Texaco® HO15 and other fluids meeting MIL SPEC H-5606-G.

Automatic transmission fluid (Dexron II®) may be used in an emergency. Never use brake fluid. Any non-approved fluid may cause irreparable damage, loss of steering, and cancellation of warranty.

In cases of extreme emergency any nontoxic, nonflammable fluid may provide temporary steering.

Generally, 2 quarts are required for single station, single cylinder filling. Add one quart per additional station or cylinder.

Please note that SeaStar Capilano systems use Dexron II ATF, not SeaStar steering fluid.

http://www.seastarsolutions.com/support-2/faqs-2/hydraulic-steering-systems/

Seastar har sin egen olje som de anbefaler. Men som det står nederst i sitatet bruker Capilano-systemet ATF-olje. Denne har  ganske mørk rød farge mens seastar-oljen er blank. Er det ATF-olje som er brukt hos deg?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det der ligner mye på ATF. Hydraulikkoljer er nærmest blanke, eller lys rosa om det er den militære utgaven Seastar henviser til i sin veiledning gjengitt ovenfor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Når produsent/leverandør helt tydelig anbefaler ATF bør du uansett gå for det. 

Men hva er forskjellen mellom Capilano og 'vanlig' seastar? Annen type rattpumpe eller noe annet?

Først må du finne ut om du har Capilano eller SeaStar styring.  Capilano bruker for det meste ATF olje og SeaStar blank hydraulikk olje.

Capilano har både "klistrelapp"  og slått inn pumpemodell på pumpa, se vedlagt bilde.

På SeaStar har jeg funnet kun klistremerke, men Capilano er vel grå og SeaStar svart.

Tok litt lang tid å få lagt inn bildene, så jeg fikk ikke med de siste innlegga.

Ville gått for den olja pumpa skal ha, ikke sylinderen.

Det vi lærte av dette, få med alle opplysninger med en gang.

20180414_195531.jpg.70edfaf44752d5e6b3e469b76e6ab32a.jpgScreenshot_2018-04-14-20-00-09.png.7a5d9ee4393665faac5a903b56295f47.pngScreenshot_2018-04-14-19-52-15.png.79b070018029539a7bd826b3508630b5.png

Redigert av AlfArie
Jegver treg. (see edit history)

Slike styresylindre er mekanisk sett enkle greier. En utvendig sylinder, et innvendig stempel på en stempelstang og noen tetninger. Det er stort sett det hele. Rattpumpene er derimot hakket mer avanserte, uten at jeg har erfaring med å skru på slike. 

Spørsmålet er hva som skal være avgjørende for valg av olje når systemet er sammensatt av komponenter som kanskje krever ulik olje. I og med styresylinderens enkelhet ville jeg valgt olje ut fra rattpumpens krav. Altså gått for Seastarolje eller alternativt en ISO 15 hydraulikkolje. 

På vår båt er styresystemet sammensatt av to stk rattpumper fra Seastar, autopilotpumpe fra Raymarine og styresylinder fra Bosvik. Jeg bruker olje i henhold til Seastars anbefalinger. Dvs at jeg benytter alternativet med en 'no brand' ISO 15 olje. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...