Scand Baltic Startet 14.April.2018 Link til dette innlegget Startet 14.April.2018 Har hydraulisk styring fra Capilano/ SeaStar fra Teleflex. Sitter i en Fairline. Har tappet ned systemet p.g.a. noen kuplinger som måtte byttes. Spørsmålet er da om jeg kan fylle opp systemet igjen med olje så lenge det er hydraulikkolje? Er det forskjellige specs. på disse oljene? Det er jo litt olje igjen i b.l.a. sylinderen. Hvordan er det å blande dette? Takknemlig for konstruktive svar. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Recommended oils for your steering system are: SeaStar Fluid, P/N HA5430 (1 quart), HA5440 (1 gallon). The following brands are acceptable: Chevron® Aviation Hydraulic Fluid A, Esso® Univis N15 or J13, Mobil® Aero HFA, Petro Canada Harmony HV115 (in Canada only), Shell® Aero Fluid #41, Texaco® HO15 and other fluids meeting MIL SPEC H-5606-G. Automatic transmission fluid (Dexron II®) may be used in an emergency. Never use brake fluid. Any non-approved fluid may cause irreparable damage, loss of steering, and cancellation of warranty. In cases of extreme emergency any nontoxic, nonflammable fluid may provide temporary steering. Generally, 2 quarts are required for single station, single cylinder filling. Add one quart per additional station or cylinder. Please note that SeaStar Capilano systems use Dexron II ATF, not SeaStar steering fluid. http://www.seastarsolutions.com/support-2/faqs-2/hydraulic-steering-systems/ Seastar har sin egen olje som de anbefaler. Men som det står nederst i sitatet bruker Capilano-systemet ATF-olje. Denne har ganske mørk rød farge mens seastar-oljen er blank. Er det ATF-olje som er brukt hos deg? Redigert 14.April.2018 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Ellers så pleier slike hydraulikksystemer å kunne kjøre på VG ISO 15. Det er en 'vanlig' lavtskummende hydraulikkolje. Blant annet styringene til Sleipner bruker det, om jeg ikke tar helt feil. Ellers så går det vel an å ta en telefon til Teleflex. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Takk for svar. Stemmer at Sleipner bruker ISO VG 15. Den er ganske lys. Har tilgang på det. Men som Brigg er inne på kan dette være ATF olje. Legger ved et bilde av den gamle olja jeg tappet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Det der ligner mye på ATF. Hydraulikkoljer er nærmest blanke, eller lys rosa om det er den militære utgaven Seastar henviser til i sin veiledning gjengitt ovenfor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Kanskje det ser ut som litt gulnet hydraulikkolje. Atf er vel rød? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Scand Baltic Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Det heller vel mot ATF m.t.p. både farge og veiledningen fra SeaStar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Hvis der der er ATF, så ska jeg drikke'n. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Når produsent/leverandør helt tydelig anbefaler ATF bør du uansett gå for det. Men hva er forskjellen mellom Capilano og 'vanlig' seastar? Annen type rattpumpe eller noe annet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) ...atf kan brukast i nødstilfelle står det... Red : sorry ..oversåg capilano Redigert 14.April.2018 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 ATF er også kurrant å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Rattpumpa er SeaStar og sylinderen er Capilano. Men er det noen måte å finne ut av hva slags olje jeg har tappet av? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Det tror jeg kan bli utfordrende. For meg ser det nærmest ut som om du har tappet av en lett blanding. VG 15 er gulaktig og ATF er rødere enn rosévin. Redigert 14.April.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Først må du finne ut om du har Capilano eller SeaStar styring. Capilano bruker for det meste ATF olje og SeaStar blank hydraulikk olje. Capilano har både "klistrelapp" og slått inn pumpemodell på pumpa, se vedlagt bilde. På SeaStar har jeg funnet kun klistremerke, men Capilano er vel grå og SeaStar svart. Tok litt lang tid å få lagt inn bildene, så jeg fikk ikke med de siste innlegga. Ville gått for den olja pumpa skal ha, ikke sylinderen. Det vi lærte av dette, få med alle opplysninger med en gang. Redigert 14.April.2018 av AlfArie Jegver treg. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Som sagt har jeg SeaStar rattpumpe og Capilano styresylinder. Altså en lett blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Slike styresylindre er mekanisk sett enkle greier. En utvendig sylinder, et innvendig stempel på en stempelstang og noen tetninger. Det er stort sett det hele. Rattpumpene er derimot hakket mer avanserte, uten at jeg har erfaring med å skru på slike. Spørsmålet er hva som skal være avgjørende for valg av olje når systemet er sammensatt av komponenter som kanskje krever ulik olje. I og med styresylinderens enkelhet ville jeg valgt olje ut fra rattpumpens krav. Altså gått for Seastarolje eller alternativt en ISO 15 hydraulikkolje. På vår båt er styresystemet sammensatt av to stk rattpumper fra Seastar, autopilotpumpe fra Raymarine og styresylinder fra Bosvik. Jeg bruker olje i henhold til Seastars anbefalinger. Dvs at jeg benytter alternativet med en 'no brand' ISO 15 olje. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Scand Baltic Svart 14.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Det høres jo fornuftig ut Brigg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.