Jump to content

Montering av ny gummibåt


sol

Recommended Posts

Hei på dere

 

Har kjøpt en gummibåt av merket Silver Marine som jeg nå skal montere.

Dt er dørkplatene som er problemet.Det er klin umulig å få presset de på plass,da det er så trangt

oppi båten.Skal monteres med aluprofiler i mellom.

Har prøvd uten luft i pontongene,litt luft,som det står i bruksanvisningen,men like vanskelig.

 

Hva gjør jeg.Skal på tur på fredag til Hvaler,oh vile gjerne hatt jolla på slep

Link to post
Share on other sites

Jeg holdt på en stund med det samme på en brukt gummibåt jeg kjøpte i vår. Trangt og tilsynelatende umulig å få på plass, men med litt lirking og luring så gikk det såvidt. Jeg satte på plass fremre og bakre plate, satte så på de to i midten så det hele stod opp i en bue, og presset det hele forsiktig på plass. Deretter lurte jeg på plass de to langsgående profilene på sidene. Trangt som fy, men det gikk til slutt. Tror ikke jeg skal flatpakke den flere ganger... Tror nok en spruteflaske med Zalovann kan være lurt, slik som Hulda anbefaler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Deretter lurte jeg på plass de to langsgående profilene på sidene.

Disse langsgående profilene på hver side har ikke vært noe problem når jeg legger årene på bakken, under og på langs av jolla, og litt på innsiden av der profilene skal på plass. Da får jeg løftet dørkplatene litt opp fra bakken, og profilene smetter lett på plass. Med litt øvelse er jolla montert på 15 minutter. Har selv en Aquaquick 300, men regner med det er samme prinsipp på gummijoller med dørkplater og oppblåsbar kjøl.
Link to post
Share on other sites

Disse langsgående profilene på hver side har ikke vært noe problem når jeg legger årene på bakken, under og på langs av jolla, og litt på innsiden av der profilene skal på plass. Da får jeg løftet dørkplatene litt opp fra bakken, og profilene smetter lett på plass.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hjelper nok litt ja. Men hovedproblemet for min del var bredden, det ble rett og slett litt trangt nedi der. Men med noen gangers opp og nedpakking så burde dette kunne gå rimelig smertefritt ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Disse langsgående profilene på hver side har ikke vært noe problem når jeg legger årene på bakken, under og på langs av jolla, og litt på innsiden av der profilene skal på plass. Da får jeg løftet dørkplatene litt opp fra bakken, og profilene smetter lett på plass.

<{POST_SNAPBACK}>

Har samme jolle som deg og takker for det tipset. Har hatt problemer med å montere de langsgående profilene, men skal jammen prøve din teknikk neste gang.

Link to post
Share on other sites

Tror at dette med å pumpe litt luft i pongtongene er for å få akterspeilet til å løfte seg opp i posisjon.

Har montert båten en gang alene, og en gang sammen med 1 person.

Det var atskillelig lettere å være 2 da den ene kan holde akterspeilet i posisjon og hjelpe til med å strekke sidepongtongene mens den andre monterer dørkplater og sideavstivere på plass.

Fant ivertfall ut at båten var lettere å montere hvis det ikke var pumpet inn for mye luft, for da var den lettere å strekke når sideavstiverne skulle på plass.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...