Pajcic Startet 14.April.2018 Link til dette innlegget Startet 14.April.2018 Hei jeg har overtatt en Saga 27 med en Perkins 4.108 49 hk diesel. I motor rom er det is oppover ca. Halve motoren. jeg har tenkt å ta ut motoren i løpet av noen dager. Jeg vet ikke hvor lenge den har vært sån men det er ferskvann og båt står på land. hva bør jeg gjøre først med motoren. hadde tenkt å tappe den for vann og fylle den med diesel. håper noen har noen gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 Trenger ikke nødvendigvis å ha kommet vann inn i motoren. Men ja, tappe av den og se hva som kommer ut, det vil kunne fortelle mye om tilstand. Er motoren/blokka full av vann så vet jeg ikke helt.. da er den vel sprengt på alle tenkelige måter. Sjekk om det er frostveske på registeret eller om den er frosset der, da har du et potensielt problem. Og den dynamoen så moden ut ;-) -- Hvorfor skal du løfte ut motoren? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Hadde en perkins 4.107 som var omtrent like dypt i vann derr kom ikke noe inn i blokka ...det kan du muligens sjekke med peilepinnen nå før du får lenset ...........er det vann i blokka er den nok like høyt som utenpå Ble overhaling av starter og dynamo men men ....slapp nå å plukke motoren ... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Pajcic Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Hei og takker for info. jeg får båten neste uke så da får jeg ta ut motoren og se hvilken stand den er i. hvis jeg må bytte motor er det noen som har en som er lik så jeg slipper å bygge om motorfester. jeg har vært litt på nett for å se om det går an å få tak i en overhalt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Se på eller bytte motorolje og prøve å starte og få den litt varm så har du bedre utgangspunkt for tilstandsvurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Jeg haddde tenkt å ta ut motor for å få sjekket den under også ( bunnpanne ) og mulig ta den helt i fra verandre. Hadde tenkt å ta en full service på motor hvis ikke er helt gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Er billige deler til disse motorene så det er ofte verdt å holde liv i. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 (redigert) Har den stått lenge under vann? Sjekk at du greier å tørne den Som alt er skrevet sjekk olja er det vann i bunnpanna, få det ut hell på ny billig olje kjør litt, skift olje en gang til og kjør den varm, før du tar den ut, er den godt mange timene. Da er vell starteren under vann? Redigert 15.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pajcic Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Jeg har kun sett båten en gang men får den mulig denne uken. Forrige eier er usikker på hvor lenge det har vært vann i motorrommet. Båten har stått på land i flere år for oppussing som aldri ble ferdig så det mangler mye innredning også. Så dette blir et spennende prosjekt. fikk med mye nytt utstyr og mye treverk til innredning. jeg takker all hjelpen så langt. Trenger nok litt hjelp fremover med dette prosjektet så jeg setter veldig stor pris på alt av info. ? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Sånn som isen ligger kan den ha løftet på motoren. Som du sier er det lurt å sjekke bunnpanna, men også motorfester. Ville også saumfart selve skroget. Er det olje på motoren og den kan dreies, så er vel håp..... Lykker til. Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 18.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Jeg har fått sjekket motor for vann og det var flere liter med vann og olje på den. har nå fylt hele motoren med diesel og får håpe på det beste. tok av dekselet som sitter over ventilene og det var det ikke rust men olj film. får båten på lørdag og håper å få ut motor neste uke. ? Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 18.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 (redigert) Båten skal være en Saga 27 AC fra 1978 men forrige eier har tatt ut mye av innredningen som er av tre og fjernet noe glassfiber også. Han har tatt ut konsollen som alle instrumenter og ratt satt på og kastet den. Er det noen som har eller noen ideer på mål eller tegninger på en konsoll som kan passe denne båten ?. ? Forrige eier mener konsollen var i glassfiber. Redigert 18.April.2018 av Pajcic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Hei igjen jeg har funnet et motorstav så jeg får jobbet med motoren i friluft men det en kg. Begrensning på den. Har prøvd å finne vekt på Perkins 4.108 49HK men uten resultat. Er det noen som hvert hva en slik motor veier med og uten girkasse. ? kg. Begrensningen er på 450 kg. skal legge ut bilder av båten når jeg får den. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 (redigert) http://www.ybw.com/forums/showthread.php?83527-perkins-4108-how-heavy&s=9a06cd5238bda57f3f678acfadd26464 tror det holder ser ut til å veie 204 kg uten gearkasse Redigert 19.April.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Pajcic Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Takker så mye for svar. Da er det bare å få ut motor og krysse fingrene ?. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Har fått vann inn i min motor noen ganger pa lekkasje i drev. Det som er bra er at vann er tyngre enn motorolje. Vannet legger seg i bunn på bunnpanna og oljenivå stiger. Det gjør at oljen tetter slik at det ikke kommer luft til vannet og bunnpanna var hos meg like fin. En gang brukte jeg oljesugeren og dro ut et par liter vann. Startet motoren og kjørte den en stund. Oljen ble ikke grå og jeg byttet den ved første anledning. Tror ikke jeg hadde bekjymret meg mye for noen liter. Sjekk også at det ikke er vann i lufttilførsel. Suger du dette inn kan motoren skades. Ta av filter sjekk om det er tørt og tørn motoren for hånd noen ganger før start. Diesel system og kjølesystem er som regel tett. Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 21.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Her kan dere se utgangspunktet. det blir en stor jobb men har tenkt og total restaurere den innvendig og utvendig. motor og girkasse er pri en. så begge kabinene og så midtre del til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Mye i ta tak her. Du har pågangsmot. Jeg hadde prioritert å se om det er liv motoren der den står. Likte ikke det dieselstuntet. Hvis du ikke skal ta full overhaling av motoren da.,. Spør og forklar et bilverksted om du kan få nok brukt olje til noen olje skift. (nytt smøreolje filter for hvert oljeskift) Får du til motoren kan du ta ut motoren og skifte pakning på bunnpanna og vurdere hva du ser, dysene må overhales. Ville satt opp en kalkyle over hva ting koster og legg til 30%, og sjekk hva en kjørbar Saga 27 koster. Kronene renner fort ut. Lykke til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 (redigert) Det som er det mest spennende etter vann i motoren er om lagerene har sluppet unna Antydning til rust/vann der så er de utsatt ...ville nå løftet ut motor og sjekket ...er ikke så mye arbeid nå som båten ligger ribbet rundt motoren Åpne motoren og få gjort skikkelig reint inni der ..gjerne løsne lagerskåler for å sjekke ... Lykke til videre med projektet Redigert 22.April.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Pajcic Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Takker så mye for svar. Da er det bare å få ut motor og krysse fingrene ?. hvis motor kan reddes så skal den plukkes fra verandre og full overhaling. har i dag koblet ut all elektrisk og skrudd av alt på motoren som må av før den tas ut. har en plan å full renovere den utvendig og innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 http://www.universal-diesel.no/files/service/Momenter Perkins ver 3.htm Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Pajcic Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Hei LALUNA II takker så mye. Denne tabellen vil hjelpe oss mye. Jeg har fått tak i en som er veldig flink på diesel motorer som skal sjekke om den kan reddes. Han er en erfaren motormekaniker som skal plukke helt fra verandre og bytte deler hvis det lønnsomt mot at jeg bestiller deler. Dette koster kr.5000 for hele jobben + deler. syns dette var en fornuftig pris og han fikk 1 år på å få jobben gjort. Begge syns dette var en god deal ?. Da denne tabellen veldig godt med og tids besparende. da kan jeg konsentrere med om resten av båten. Er det noen som har noen gode tips på montering av innbygd dusj v/k vann. har blandebatteriet Montért under fenderlist ved badeplattform i dag som ikke er innfelt. Har noen noe tips på hva man bør velge merke/type !. igjen takker alle for mye god info. mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Hei igjen Jeg har konsentrert meg om AC og har tatt ut nesten all innredning. oppdaget fukt inni mellom ytre skråg og indre skråg. Det ser ut som saga har lagt inn et tremateriale som går i oppløsning. Det ligner på spon og jeg skar ut et stykke glassfiber. Fant mye fukt. Bør jeg skjære ut all mase som er bløt og legge inn nye trykk impregnerte plater og glassfiber uten på ?. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Dette er treverk (sannsynligvis kryssfiner ) som er plastet inn og som utgjør en del av styrken i overbygget7dollbordet. Fuktighet fra utsiden enten fra bak fenderlist eller vinduspakning (eller begge) har medført oppløsningen. Alt dette må bort og erstattes av nye materialer som støpes fast igjen. Regn med at det er samme tilstand i forkabin. Regn også med at alle vinduspakningene lekker og må skiftes, både butylpakiniger mot glassfiberen og gummipakningne i vindusrammene. Skruene kan være lette å knekke i vindusrammene. Foreslår at du går innom Sagaforumet, der er det mange med samme båt. Jeg har renovert en Saga 7000 fra 1979 og kjenner til hvilken jobb du har foran deg. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 Hei Oliver takker for tilbake meldingen. regnet med at dette ble en stor jobb. litt usikre på hvor langt det er fukt men det er vel bare å begynne å skjære opp å se. Det er kanskje lurt å ta dette i seksjoner ( 1 meter av gangen ) i stedet for å skjære opp langs hele båten siden hvis det er fukt hele veien. Da blir jeg ikke arbeidsledig i sommer ?. mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.