Jump to content

Båt på henger over fjellet


oystein

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt en Selco 17 fot med 90 hk Yamaha som står i Bergen. Selv bor jeg på Kråkerøy ved Fredrikstad.

Jeg kan få med en henger som båten står på ganske billig, men den ser litt liten ut, og den er ikke registrert. Jeg er litt skeptisk til å kjøre 500 km over fjellet med den...

 

Bilde

 

Jeg kan muligens få lånt en henger som er litt større, men da må jeg kjøre med henger begge veier.

Er det noen som har noen erfaringer eller meninger?

 

Siden det er en gammel båt regner jeg med at det er en del vann i dobbeltbunnen. Dette tenkte jeg å få ut før vi kjører. Hvor lønner det seg å borre hull? Hvordan er det best å tette det igjen?

 

Er det noe mer jeg bør tenke på før jeg legger ut på den lange veien hjem?

 

Takknemlig for alle tips og forslag

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med båt!

 

Jeg har dratt litt båt på henger rundt i Norge og kan godt komme med noen betraktninger rundt dette. Hva er grunnen til at hengeren ikke er registert? Er det lys på den og har den vært reg tidligere? Må si at jeg synes den ser liten ut til båten, siste drøye halvmeteren av kjølen har jo ikke anlegg mot henger i hele tatt. Det ligger en del vekt her, og vil føre til at vekta på tilhengerkula ikke er all verden.

 

Hvis det er lys/brems på hengeren som fungerer og du ikke overstiger totalvekten, så kan du vel invistere i prøveskilt og kjøre med den. Hvis ikke, har ikke jeg ville kjørt den.

 

Når man skal kjøre så langt, er det betryggende at hengeren er stabil og i orden. I tillegg har jo hjullager en stygg tendens til å rykte :smash:

 

Kjøp deg fire lastestropper av nogenlunde kvalitet for festing, to i baugen og to akter. Det skulle holde.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Som det er sagt allerede: En forutsetning for å ta denne hengeren ut i trafikken, er at den er i forskriftsmessig stand mht. lys, at lasten ligger innenfor godkjent lasteevne, og at hengeren er utstyrt med skilter (enten registrert eller prøveskilter).

 

Det er litt vanskelig å se ut fra bildet, men jeg syns ikke det ser ut som det er bremser på denne hengeren(?). Jeg antar at denne båten med motor veier 550-600kg. Det er mulig hengeren kan ta så tungt lass, men i så fall har du kun lov til å kjøre i maks 60km/t med denne ekvipasjen (langt over 300kg totalvekt). Du vil dermed utgjøre et ikke så lite irritasjonsmoment i trafikken. Å kjøre en så tung hengerlast uten bremser på hengeren, vil dessuten bli ganske slitsom både for deg og for bilens bremser.

 

Et annet moment er hvilken stand hengeren er i. Før du starter på en slik lang tur med et såvidt tungt lass, må du sjekke at hjullagrene er i god stand og at de er skikkelig oppsmurt. En nødstopp med knuste hjullagre har en tendens til å skje der det passer aller dårligst...

 

Jeg vil anbefale deg å leie en tilstrekkelig stor henger med bremser, slik at du kan være sikker på at hengeren er vedlikeholdt og i orden. En stor henger blir dessuten mye mer stabil og gjør turen både mer behagelig og sikker. Påse at du får med reservehjul til hengeren!

 

Sjekk at båten ligger støtt og skikkelig an på samtlige av kjøl- og støtterullene, og bruk lastestropper både foran (over bakken på båten) og bak. Sjekk dessuten at motoren hviler på en eller annen støttemekanisme, slik at den ikke ligger an på trim-/tiltpumpa under transporten. Stropp/surr også motoren fast slik at den ikke "svinger" fra side til side når du kjører.

 

Før du starter er det også lurt å sjekke vekta på hengerdraget med f.eks. ei badevekt. Du får best kjøreegenskaper når vekta her ligger på 60-75kg. En "baktung" henger er direkte farlig å kjøre med!

 

Lykke til med både "nybåten" og transportetappen! :flag:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig skal en ikke ferdes lenge blandt landes utsettingsramper for å forstå hvorfor hjullagrene ryker. Jeg aner ikke hvor mange som rygger hengeren ut til hjulene er godt under vann, slik at saltvannet trenger godt inn over alt. Og jo dyrere farkost, jo lengre uti går hengeren... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig skal en ikke ferdes lenge blandt landes utsettingsramper for å forstå hvorfor hjullagrene ryker. Jeg aner ikke hvor mange som rygger hengeren ut til hjulene er godt under vann, slik at saltvannet trenger godt inn over alt. Og jo dyrere farkost, jo lengre uti går hengeren... :crazy:

Jeg legger stadig vekk merke til det samme som deg. Mange hjullager og bremser lever et tøft liv på denne tida! Selv kjører jeg aldri lenger uti enn at vannet såvidt når opp til nedre kant av felgen, og er dessuten omhyggelig med å spyle med ferskvann når jeg kommer hjem.

 

Er det ikke bedre å senke motoren før transport, hvis den fremdeles har nok klaring til bakken? Vil tro det lett kan ryke hvis motoren er tiltet opp og du kjører i en skikkelig dump.

Jeg er enig med deg! La uansett motoren støtte seg på noe annet enn tiltpumpa!
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Angående prøveskilt, så må du sjekke at du har lovt til å ha båten på hengeren med prøveskilt. Har vært borti at dette ikke er lovt, men det kan være forandret nå for alt jeg vet.

Litt kjipt å kanskje bli stoppet og må forlate hele greian i vegkanten.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har dradd en del båt på henger, siste langturen var da jeg hentet ny båt i risør. Totalt 1800km tur-retur. Hadde da med tom henger ned som jeg satte båten på. Vil på det sterkeste anbefale deg å få lånt/få tak i en skikkeli henger med brems. Har sjøl to hengere, en http://www.svela.no/sbattilhengerB750K.htm og en http://www.svela.no/sbattilhengerB18XK.htm

 

Er enormt stor forskjel på å dra de to hengerene, både med og uten båt. En stor henger er også mye mer stabil, + at den har brems. Stropp båten skikkeli fast i hengeren med jekkestropper, og det vil være nesten som å dra en campingvogn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...