eltax41 Startet 15.April.2018 Link til dette innlegget Startet 15.April.2018 hei er det noen som vet hvordan jeg får vekk lukt fra mine båt puter Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Hva slags lukt er det, har du generelt mye lukt i båten ? -er det en eldre båt med dieselmotor ? Hvordan et renholdet ellers i båten ? Hva slags puter er det? Sitér dette innlegget Link to post
eltax41 Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 jeg har en 24 sollux det mugg lukt det er skumgumi madrass med trekk av seilebåter på jeg vasker inne i båten 1gang i uken og lufter putene jeg har en 33yanmar jeg har prøvd alt men luken vil ikke forsvinne fra putene inne i båten Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Du bør investere i en elektrisk luftavfukter. Ellers vil du få problemet tilbake uansett tiltak. Jeg kjøpte en til 2000 på Elkjøp. Båten er tørr og uten kondens. Den fjerner også lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Fjerne kilden til lukta... Stoppe lekkasjer, vaske vekk olje/dieselsøl. Unngå fukt i båten, feks få en luftavfukter. Og vakumpakking av sengetøy når båten ikke brukes. Og.. Kjøpe ny pute ;-) Sitér dette innlegget Link to post
eltax41 Svart 15.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 ok tusen takk for alle svar jeg skal prøve det Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Jeg hadde en del lukt i seilbåten fra 83, da jeg overtok den. Alt krimskrams som lå ombord luktet. Alt av puter ble tatt ut, trekk, med glidelås ble vasket 1-2 ganger og strukket i våt tilstand. Skumgummi ble byttet og brukte tykke overmadrasser og vanlige skumgummimadrasser jeg hadde liggende. Reiv ut gammel motorromsisolasjon, vasket rent og monterte ny. Dette hjalp, men all lukt var ikke borte. Neste sesong reiv jeg ut all gammelt skrogtrekk, og la på ny. Omtrent samtidig fikk jeg trøbbel med dieseltanken, grums, så den ble tatt ut. En åpenbar kilde til lukt ble funnet: tanken hadde tæring i sveisene og svettet diesel. Tanken ble fikset. Dieselsøl under tanken ble vasket. Nå er det gode forhold ombord. ( samt at jeg har avfukter ombord) lukt fra madrasser/ putefyll får du ikke bort. Tekstiler må vaskes. Skrogtrekk må vaskes godt og helst byttes. Kilden til ny lukt må bort. Lykke til !!! ? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 God gammeldags Eddik! Google eddik og bli forbausa over hva det kan brukes til. Overrasker de fleste. Vidunderkur for mange problemer. Så billig at det er verdt å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 1. Finn årsak og fiks det. 2. Eddik i en skål er godt forslag. 3. Ozon generator vil nok gi best resultat. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Eureka Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Ozon ødelegger pakninger av en viss type. - har blitt nevnt i forumet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Å strø vanniljesukker utover der det stinker fungerer overraskende godt mot drittlukt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Ozon kan også være aggressiv mot enkelte typer mykplast, tenker da på isoleringen til kabler og slanger. Som de over har skrevet; vask, skift ut og hold luftfuktigheten nede. Da holder lukta seg borte. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Etter at kilden til fukt etc. er funnet og rettet har jeg relativt god erfaring med denne: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Rengjoring/Luktfjerner-2000019183/ Sitér dette innlegget Link to post
eltax41 Svart 16.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 hei er de noen som har peiling på og montere en dynamo på en yanmar 3qm30 for en billig krone alvøen området Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Trekk til puter vaskes. Men skumgummi drysser du natron over å lar det ligge litt, før du støvsuger det opp. Dekan også tilsette noen dråper lavendelolje i natronen før du drysser den over. Funker 100% Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Kan man bruke ozongenerator i bil og hjem kan de selvsagt brukes inne i en båtkabin. Fjerner lukt meget effektivt og bedre enn alt annet lurium på markedet. Hold deretter kabinen tørr og ren. Afukter er fine greier Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Jeg har god erfaring med tepperenser og tilhørende teppeshampo for å fjerne mugglukt I puter. Utrolig effektivt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skrulokk Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Henger meg på denne tråden da vi sliter med tilsvarende problem. Vi fant en del fukt og lukt under gulvet i framkabinen i tillegg til at forrige eier hadde vært relativt slepphendt når det kom til vedlikehold av septiksystemet i båten (type latt tanken stå proppfull over år etc..), med den følgen at den rustfrie tanken hadde fått tæringsskader og begynt å lekke... Har revet ut alt av septik i båten (skal erstattes med nytt), vasket alt det vi får til og kommer til, og skal trekke om putene i frem- og akterkabin. Vi har en idé om å forsøke med en pute selv først for å se om kunnskapene kan forsvare en innsparing på kr.10000+ :) Men det er ikke til å stikke under en stol at det lukter direkte udelikat av skumgummien som er i de originale putene. 1. Er det noen som kjenner til hvor man kan få tak i skumgummi for en rimelig penge? 2. Vil natron-trikset fungere i dette tilfellet? 3. Eller er eneste fungerende løsning å bytte ut alt? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Natron trikset fungerer dårlig på gammel skumgummi @Skrulokk. Hjelper litt i overflaten, men har kortvarig effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 (redigert) Hiver meg på denne da jeg har samme problem. Tok hjem puter fra akterkabin, 8 puter ca, og noen er gigantiske. Båten har stått flere år på land før jeg fikk den for et år siden, glidelåsen er etset bort og bare litt pulver igjen av den tappen man trekker i for og lukke,men glidelåsen er av plastikk og overlevde. Tenkte ta av trekkene, men nei, det er 6 gjennomgående knapper på som hindre det. Så nå tok jeg en pute og la i dusjen og blandet opp flytende vaskemiddel, sto og stampet på den for og presse ut såpen, skyllet den og så skyllet igjennom skyllemiddel. Dette er en treg prosess som jeg ikke vet hvordan vil gå, så derfor prøvde jeg på 1 pute og ser til i morgen hvordan det gikk etter den har delvis tørket. Jeg ser for meg at det skummet som er inni har den lukten tvers igjennom, så det frister lite og ta av knapper og sy på igjen. Håper på flere tips, for det virke så veldig tungvindt og vaske alle disse putene på denne måten, uten jeg vet om det blir bra! Redigert 21.April.2018 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 (redigert) Ttor skrev 48 minutter siden: Natron trikset fungerer dårlig på gammel skumgummi @Skrulokk. Hjelper litt i overflaten, men har kortvarig effekt. Det var i grunn det jeg trodde og fryktet. Jeg aner ikke om putene er byttet tidligere, men om de er fra båtens byggedato så er de godt og vel 36 år gamle. Om vi skal bytte samtlige kabinputer i båten har jeg regnet meg frem til at det bli gå med ca 9 kvm med skumgummi da det er 11 stk av dem, og putene er 10cm tykke. Jeg har forsøkt å søke litt rundt på nettet, men finner ingen utsalg som selger slikt på større flate/flak. Og prisene er ikke akkurat snille :p Ikke for å hi-jack'e tråden, men det kan jo kanskje være av trådstarters interesse (må gjerne si i fra om jeg skal dra dette ut i en egen tråd); Kjenner noen til et firma eller personer i Oslo-området som lager nye komplette puter på mal? Redigert 21.April.2018 av Skrulokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Det rimeligste alternativet jeg har funnet til madrasser er å handle hos Jysk eller Ikea. Der får man madrasser i litt forskjellige tykkelser og fasthet. Bare å ta av trekket og skjære til etter ønske. Da har man an madrass/pute som lukter nytt i utgangspunktet, og man kjenner historien bak madrassen man sover på. Har handlet noe fra en madrassbutikk i Bergen tidligere, men det var mye dyrere. Dette var en spesialbutikk for skumplast. Så er det selvfølgelig viktig å forhindre lekkasjer i båten, og forhindre all fuktighet og mugg. Sorbsjonsavfukteren jeg har i båten har fjernet det lille som var av mystisk lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 (redigert) Puten Drypper enda fra seg så jeg er ute og vrir på den imellom, men tvile på jeg får ut lukten av svampen inni da putene er samme årgang så båten fra 1980. Kikket på madrasser fra jysk og ikea, ser det billigste er kun 5cm høye, jeg vil tro jeg trenger opp i 7cm så det er vel 225kr pr madrass da for og skjære ut. Trekket er nå orange farge, men ble tipset av en kompis som farget sine trekk i vaskemaskinen med noe farge han la inn med trekkene, siden de for såvdt ikke er så slitt så kunne jeg kansje brukt trekkene om igjen. Knappene må byttes ut for de ramlet av pga rust på toppdeksel på hver knapp. Følger med på denne posten og takker trådstarter og andre som kommer med tips. Fåreløpig står alle putene ute bak huset unnder tak, skal gi dem noen dager i fri luft, så kansje det vil dempe lukta litt. Redigert 22.April.2018 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Du får aldri madrassene tørre Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.April.2018 Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 Eg puttet (presset) alle mine puter i vaskemaskinen med salmiakk og vaskemiddel. Tørker noen timer i tørketrommel, så en uke i solveggen. Syns lukten nå er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.