LykkelitenIV Startet 15.April.2018 Del på Facebook Startet 15.April.2018 Hei! er det vanlig med overflaterust på kjølboltene på en 10 år gammel 42 fots seilbåt. vurdere kjøp Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Code0 Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 ..der har det stått vann ... lenge... blir nok ikke lett å skru de ut igjen, men på den annen side holder boltene seg på plass. Har de redusert styrke..? Umulig å si ut fra et bilde... Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Nei, de så ikke ut til å være redusert. Ikke utvendig. Skal man kunne stramme på de? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
goggen000 Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Hadde blitt meget betenkelig å kjøpe en slik uten videre. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Litt mer zoomet inn Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Er det sånn at det kan komme sjøvann fra aksling eller noe og renne dit? Hvis ikke så må jo sjøvannet komme via boltene. Da vil jeg si at det er "no-go". Eller.. om prisen er riktig da ;-) Kommer det sjøvann via boltene så er tilstanden på boltene ukjent, pluss at det er mulige skader i laminat/skrog siden det øker sannsynligheten for at den har gått hardt på grunn, og derav skadene. Sååå da må vel kjølen ned og skorget inspiserers nøøøye av fagfolk, og prisvurdering på evt skader osv. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Disse er også 10 år gamle, til sammenligning Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Nettopp. Det er ikke bra det her.... Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Hulda Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Det ser mer enn normalt lurvete ut. Mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Hva hadde det kostet å ta av kjølen og byttet dette ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Hulda Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 LykkelitenIV skrev 5 minutter siden: Hva hadde det kostet å ta av kjølen og byttet dette ? Det vet jeg ikke, men det er en noe større operasjon. Spørsmålet du må stille: Hvor kommer alt vannet og møkka fra? Der er ikke sikkert at dette plager boltene. De skal/bør være i A4-kvalitet, og vil tåle vannet. Men lekker det inn via boltene, så er det en underliggende grunn for lekkasjen. Og den grunnen kan være eksempelvis grunnstøting. Så du må sjekke området kjøl/skrog meget nøye. Se etter glipe i fremkant av kjølen og knusing i akterkant. Og eventuelle reparasjoner i disse områdene. Legg ut bilder her, så kommer nok ekspertuttalelsene i bøtter og spann. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Jeg får ikke sjekket dette noe mer før jeg evt kjøper båten. Selger hadde ikke vært nedpå, og lovet at det ikke var noe tegn til skade under. (Var villig til å selge med forbehold i min favør). Enig med tidligere kommentar om at dette var gammelt og stått lenge. Så det kan være noe gammelt som har kommet inn tidligere. det er tørt nedi der nå, bortsett fra at det fremdeles er salt der. vann kan ha kommet fra de to gjennomføringene også. Kanskje..... Det er tørt og fint der masten kommer ned. Båten ligger på sjøen, så får ikke gjort mer på kort sikt. Irriterende, da jeg likte båten ellers ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 En ting er "tilfeldig saltvann" i kjølen, men når det står ei pumpe der og det er sånne saltavleiringer. En lar jo ikke en gjennomføring stå og lekke på den måten.. Jeg har ikke veldig sterk tro på at en kan ende med sjøvann via boltene (som da uansett må inspiseres og evt "pakkes om", dvs kjølen må ned) uten at båten har knallet hardt på og har andre skader. Særlig ikke på en båt som bare er 10 år gammel -- Nåværende eier trenger selvsagt ikke å ha noen kunnskap om evt skade, eller kompetanse om potensielt omfang, og da blir det jo også vanskelig å få riktig pris eller forutsetninger for å gjennomføre ett kjøp. -- Ville nok brukt kreftene på å finne en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Jeg ville personlig ikke vurdert kjøp av båt, uansett påstått stand, uten å hatt den på land. Kan henge i stroppene, en inspeksjon er unnagjort på en snau halvtime. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Er du sikker på at denne båten er 10 år? Det var vanlig å bruke vanlig stål i bolter, skiver og muttere for innfesting av kjøl på 70 og tidlig 80 tall men for 10 år siden vil jeg si at det er høyst uvanlig. Denne båten kan umulig være bygget i Nordeuropa, hvilket fabrikat er båten? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Dette kan være helt udramatisk, eller det kan være et tegn på grunnstøting. Kanskje greit å finne ut hva det er av disse før kjøp? Av udramatiske ting så kan det jo være hevert-effekt på en lensepumpe. Kanskje greit å begynne med en kraftig vask av området og så få tatt bilder akter og forut i kjølsvinet, og sende ned et GoPro-kamera for litt video av undervanns-skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Ville ikke vært bekymret for dette. Ville heller hatt dette enn den med den brune topcoaten. Gjennomgående mast? I så fall kommer saltet derfra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
LykkelitenIV Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 Masse gode innspill her, takk for det. selger skal nå vaske og inspisere og høre med importør. Skjønner at vannet kunne ha kommet fra mast eller andre lekkasjer også. men det må uansett ha blitt liggende en stund før det ble fjernet. hvorfor ville du ikke hatt den med brun toppcoat? Det ser jo meget bra ut.... Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Frehau Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Nja, litt bombastisk å si at det kommer fra masten kanskje, hos meg var det lekkasje fra eksosslangen der denne møter skroggjennomføringen. Det førte til saltvann ved kjølboltene over tid og kun ved motorbruk. Kun skivene som var rustet hos meg. Det er ikke brukt bronsebolter og muttere da? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Frehau Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Fordi Sun Flyer ikke er noen fan av Bavaria Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Bigmac Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Fordi SunFlyer ikke engang tørr å kjøre båt med ordntlig kjøl! Han har seilbåt bygget på samme prinsipp som barnesykler med støttehjul ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Nei, det er fordi det er større plater under mutrene som fordeler belastningen bedre på skroget. Ved samme skrogtykkelse blir dette tre ganger så sterkt som på den brune. Dessuten ser det ut som boltene er tykkere i tillegg. Visste ikke at den brune var bavaria, men husker i så fall at match serien også hadde det sånn, men at de måtte både forsterke skroget og legge større plater under etter hvert som kjølene på 42 match begynte å løsne. Kan eksempelet være en jeanneau fra før 2005? Har hatt jeanneau fra 2000 og 2003 og disse hadde ikke A4 bolter. Noe som er forutsigbart med vanlig stål er jo at det ruster på overflaten. Får man korrosjon på a4 er det ikke sikkert at vises på utsiden. Uansett er det overraskende at selger ikke vasker såpass at man ser hva som er rust og hva som er dritt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
index Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Det ser jo ikke ut til å være noe særlig av rustskader på verken gjenger eller mutrene. Så jeg mistenker at dette I alle hovedsak er rustvann, som ikke har gjort noen større skade. Få eier til å ta en skikkelig vask og se hvordan det ser ut etterpå, kanskje det er helt OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LykkelitenIV Svart 16.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2018 Båten er solgt til en annen. Så det er ikke et problem for meg lengre. Det var en Elan Impression 434 Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
bjorngb Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 @LykkelitenIV Var dette den Impression 434 som lå ved Godøysund? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.