Jump to content

Rust på kjøl-boltene


LykkelitenIV

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Er det sånn at det kan komme sjøvann fra aksling eller noe og renne dit? Hvis ikke så må jo sjøvannet komme via boltene. Da vil jeg si at det er "no-go". Eller.. om prisen er riktig da ;-) Kommer det sjøvann via boltene så er tilstanden på boltene ukjent, pluss at det er mulige skader i laminat/skrog siden det øker sannsynligheten for at den har gått hardt på grunn, og derav skadene. 

 

Sååå da må vel kjølen ned og skorget inspiserers nøøøye av fagfolk, og prisvurdering på evt skader osv. 

 

 

Link to post
LykkelitenIV skrev 5 minutter siden:

Hva hadde det kostet å ta av kjølen og byttet dette ?

Det vet jeg ikke, men det er en noe større operasjon. Spørsmålet du må stille: Hvor kommer alt vannet og møkka fra? Der er ikke sikkert at dette plager boltene. De skal/bør være i A4-kvalitet, og vil tåle vannet. Men lekker det inn via boltene, så er det en underliggende grunn for lekkasjen. Og den grunnen kan være eksempelvis grunnstøting. Så du må sjekke området kjøl/skrog meget nøye. Se etter glipe i fremkant av kjølen og knusing i akterkant. Og eventuelle reparasjoner i disse områdene. Legg ut bilder her, så kommer nok ekspertuttalelsene i bøtter og spann.

Link to post

Jeg får ikke sjekket dette noe mer før jeg evt kjøper båten. Selger hadde ikke vært nedpå, og lovet at det ikke var noe tegn til skade under. (Var villig til å selge med forbehold i min favør). 

 

Enig med tidligere kommentar om at dette var gammelt og stått lenge. Så det kan være noe gammelt som har kommet inn tidligere.

 

det er tørt nedi der nå, bortsett fra at det fremdeles er salt der.

vann kan ha kommet fra de to gjennomføringene også. Kanskje.....

 

Det er tørt og fint der masten kommer ned.

 

Båten ligger på sjøen, så får ikke gjort mer på kort sikt.

 

Irriterende, da jeg likte båten ellers ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Guest Avmønstret#

En ting er "tilfeldig saltvann" i kjølen, men når det står ei pumpe der og det er sånne saltavleiringer. En lar jo ikke en gjennomføring stå og lekke på den måten..

 

Jeg har ikke veldig sterk tro på at en kan ende med sjøvann via boltene (som da uansett må inspiseres og evt "pakkes om", dvs kjølen må ned) uten at båten har knallet hardt på og har andre skader. Særlig ikke på en båt som bare er 10 år gammel 

--

Nåværende eier trenger selvsagt ikke å ha noen kunnskap om evt skade, eller kompetanse om potensielt omfang, og da blir det jo også vanskelig å få riktig pris eller forutsetninger for å gjennomføre ett kjøp. 

--

Ville nok brukt kreftene på å finne en annen båt. 

Link to post
Guest Thostr

Dette kan være helt udramatisk, eller det kan være et tegn på grunnstøting. Kanskje greit å finne ut hva det er av disse før kjøp? Av udramatiske ting så kan det jo være hevert-effekt på en lensepumpe. Kanskje greit å begynne med en kraftig vask av området og så få tatt bilder akter og forut i kjølsvinet, og sende ned et GoPro-kamera for litt video av undervanns-skroget?

Link to post

Masse gode innspill her, takk for det.

selger skal nå vaske og inspisere og høre med importør.

 

Skjønner at vannet kunne ha kommet fra mast eller andre lekkasjer også.

men det må uansett ha blitt liggende en stund før det ble fjernet.

 

hvorfor ville du ikke hatt den med brun toppcoat? Det ser jo meget bra ut....

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Nja, litt bombastisk å si at det kommer fra masten kanskje, hos meg var det lekkasje fra eksosslangen der denne møter skroggjennomføringen. Det førte til saltvann ved kjølboltene over tid og kun ved motorbruk. Kun skivene som var rustet hos meg. Det er ikke brukt bronsebolter og muttere da? 

www.leahnis.net

Link to post

Nei, det er fordi det er større plater under mutrene som fordeler belastningen bedre på skroget. Ved samme skrogtykkelse blir dette tre ganger så sterkt som på den brune. Dessuten ser det ut som boltene er tykkere i tillegg. Visste ikke at den brune var bavaria, men husker i så fall at match serien også hadde det sånn, men at de måtte både forsterke skroget og legge større plater under etter hvert som kjølene på 42 match begynte å løsne. 

 

Kan eksempelet være en jeanneau fra før 2005? Har hatt jeanneau fra 2000 og 2003 og disse hadde ikke A4 bolter. Noe som er forutsigbart med vanlig stål er jo at det ruster på overflaten.  Får man korrosjon på a4 er det ikke sikkert at vises på utsiden.

 

Uansett er det overraskende at selger ikke vasker såpass at man ser hva som er rust og hva som er dritt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det ser jo ikke ut til å være noe særlig av rustskader på verken gjenger eller mutrene. Så jeg mistenker at dette I alle hovedsak er rustvann, som ikke har gjort noen større skade. Få eier til å ta en skikkelig vask og se hvordan det ser ut etterpå, kanskje det er helt OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...