Nimbus 2600 Startet 15.April.2018 Del på Facebook Startet 15.April.2018 Hei.. I fjord ble vi lykkelig eiere av en eldre Nimbus 26 Ac, mot slutten av sesongen oppdaget vi en liten diesellekkasje, tanken ble tømt for vinterlagring og problemet fremskivet. Jeg hadde store planer om å få gjort noe med dette i vinteren, men værgudene har ikke vært på vår side.. jeg har nå tatt ut tanken fra båten (litt omfattende operasjon, men gikk likevel raskere en jeg trodde), problemet er at jeg ikke kan se tydlig hvor lekkasjen kommer fra... det er litt tæring på sidene, i hjørnene/sveising nedrest, men ser ikke ut til å være igjennomgående i første øyekast. Jeg har fylt opp ca. halvtank med vann, men det ser ikke ut som det kommer ut noe... så her må det være noe jeg gjøre feil.. Jeg har lest flere tråder her på forum ang. Trykktest, så spm. er: må man sette tanken under trykk for å finne ut av dette? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Vann er tykkere enn diesel så det er ikke sikkert det vil trenge ut der hvor dieselen kommer ut. Sett heller på 0.2-0,5 bar med luft. Bruk deretter Zalo-vann på sveisene. Da vil det boble der du har lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Nimbus 2600 Svart 15.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2018 OK.. takk for svar! Jeg har sjekket tanken i kveld; og det virker som det svetter litt i bunn, ved sveisere til skilleveggene. Tanken er plassert. Jeg er litt usikker på fremgangsmåte når det gjelder trykktest, hvilken utstyr jeg trenger og ikke minst hvordan jeg får tette de forskjellige åpningene i tanken på en fornuftig måte.. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 På alle utløp på tanken kan du kanskje sette en plugg. Spørs om det er gjenger i tanken eller slangestuss. Til fyllingen er det mulig å kjøpe en gummiball som du pumper opp. Til selve trykktesten kan du bruke en manuell fotpumpe for bil. På den er det montert et manometer som du kan se trykket. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Tre en vanlig billing ballong over åpningene du skal tette. Om den begynner å blåse seg opp har du pumpa altfor stort trykk. Som Kenneth sier, ei bilpumpe eller sykkelpumpe. Ikke la deg friste til å gå høyt på trykket. 0,2 bar er mer enn nok. Jeg har finni mikrohull ved bare å blåse opp trykk med lungekraft (røyker). Spray på godt med zalovann, ta deg fem minutter og en kaffekopp. Lekkasjen syns etter noen korte mintter som en liten ball med minibobler. Fix/Reparer selv eller få den sveisa av proffer. Eventuelt få dem til å gjøre hele jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.