Morten1989 Startet 15.April.2018 Link til dette innlegget Startet 15.April.2018 Heisann! Finnes det noe god løsning på og ha snapdavitter på jolla og i tilegg ha ankervinsj på plassformen? jeg skulle teste ut en teori, den ble myrdet totalt av alle fysiske lover, legger ved ett bilde av problem stillingen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Ingen som har noe formeninger om en god løsning på dette? :D Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Du får jo forlengede fester til de fra et firma i Sandefjord som jeg tror heter Tendermarine eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Vrod Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 (redigert) Her blei det noe rart. Redigert 17.April.2018 av Vrod (see edit history) Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Vrod Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Vrod skrev Just now: Tender.no er siden og det heter Tender sport marine og ligger i Sandefjord. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Morten1989 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Vrod skrev 2 minutter siden: Du får jo forlengede fester til de fra et firma i Sandefjord som jeg tror heter Tendermarine eller noe i den duren. Tror ikke disse du linker til gjør at båten går klar av ankervinsjen desverre. Er det normalt og legge ned jolla for å kune bruke ankervinsj? Badeplattformen stikker bare 10-15cm over vann når båten ligger stille, så ved en forlengelse på 0.5 meter (som disse trepinnene viser) så vil gummi jolla evnt ligge i sjøen og surre når jeg kjører Har en liten patent i hodet liggende og murre, ved og lage rustfrie fester som er hengslet på en bedre måte enn disse plankene inne på plattformen for så å ha muligheten for å kunne låse de av og justere vinkelen de ligger i, egentlig bare ett rør med en bolt igjennom som hengsel, som så er festet i en brakett på badeplattformen igjen. Veldig vanskelig og forklare merker jeg :P Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Lest denne tråden? Kankje noen ideer å hente derfra? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 hva med å flytte snap davit festene sideveis på badeplatformen slik at det kun er tuppen på baugen på jolla som kommer der ankeret er? Da går kanskje ankeret fritt? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Jeg har en relativt tilsvarende løsning på min båt. Der har jeg gjort som Bitteliten foreslår, å legge snuta mot vinsjen. Når vi kjører, surrer jeg jolla mot rekkverk for at den skal henge stødig, så når vi skal bruke dregg er jeg nødt til å løsne tauene og slippe den litt ut for at anker og kjetting skal få gå fritt. Da står den litt over vertikalt og henger i tau på rekkverk. Fordrer at du må lime fast nye fester på andre siden av jolla. Du kan jo prøve den andre veien bare med tau eller lignende for å se at det faktisk går før du begynner å flytte over innfestingen på jolla. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Vi hadde litt av den samme utfordringen, og fikk kjøpt forlengede fester hos tender.no http://tender.mamutweb.com/Shop/List#Reservedeler-ekstrautstyr/18 der har de både forlengere og forhøyere, og alle andre varianter om man ønsker det. Vi trenger ikke å legge ned gummibåten for å slippe ankervinsjen. Her er det med medium forlengere, man får lengre og... Med båt Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Problemet er at ankervinsjen stikker en halv meter utforbi badeplattformen og litt høyere enn plattformen dermed kan jeg liksom ikke bare vippe opp båten, den må på en måte løftes 20-30cm i tilegg. grunnen til at jeg ikke vil ha jolla mer mot babord er at da stikker den utforbi båten, noe som ikke er så greit hvis jeg bestemmer meg for å legge til med den siden. men hvis det er eneste løsning så må man kansje bare gjøre det :-) skulle bare ønske at det fantes en grei løsning som gjorde samme nytta som disse pinnene mine bare litt mer stabilt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 På min Joda8100, så er det løst med at jolla står litt skråstilt. Trenger ikke å legge ned jolla for å slippe/heve ankeret. Se bilder og forklaring et lite stykke ned i denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Morten1989 skrev On 17.4.2018 at 11.28: Tror ikke disse du linker til gjør at båten går klar av ankervinsjen desverre. Er det normalt og legge ned jolla for å kune bruke ankervinsj? Badeplattformen stikker bare 10-15cm over vann når båten ligger stille, så ved en forlengelse på 0.5 meter (som disse trepinnene viser) så vil gummi jolla evnt ligge i sjøen og surre når jeg kjører Har en liten patent i hodet liggende og murre, ved og lage rustfrie fester som er hengslet på en bedre måte enn disse plankene inne på plattformen for så å ha muligheten for å kunne låse de av og justere vinkelen de ligger i, egentlig bare ett rør med en bolt igjennom som hengsel, som så er festet i en brakett på badeplattformen igjen. Veldig vanskelig og forklare merker jeg :P Morten som det er flere som viser til kan Tendermarine gi deg en løsning mitt innelegg var bare for og sette deg på sporet ring de og fortell hvor mye opp og bakover du trenger og hør om de kan hjelpe og hva det koster så tror jeg du kan få en proff løsning som varer i mange år og som også sikrer gummibåten din jeg har sett mange som kommer inn i havner og dunker gummibåten inn uteliggere hvis vinden har vært litt skiftende. Lykke til med snapdavider og sommeren. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Morten1989 Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Takk for mange gode svar og tilbake meldinger! Fikk konvertert ho jeg deler postkasse med til at jeg fikk lov og montere heise davitene tilbake på båten som fulgte med når vi kjøpte den :-) det ble enkleste og billigste løsning :-) de er festet som på bildet i dollbordet på hellen med 4 x m10 bolter med en god plate på innsiden av båten, PR stk. tror dere at det går Ann og heise opp en 8fot gummi jolle med en 4hk motor på uten at vi mister hekken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.