Jump to content

Tar vi vare på vår flotte skjærgård?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Hei igjen!

 

Dette var hva jeg fant, umiddelbart etter å ha hoppet i land fra båten for å fortøye på Stauper, en av perlene i ytre Oslofjord. Mindre enn fem meter fra båten lå det. Antagelig hadde de som la igjen søpla, ligget på samme sted som meg, den mest populære fortøyningsplassen på øya. Fem meter ble mao for langt å bære..... Mange har vært der siden, uten å gjøre noe for å rydde opp. Se bare på Ringnesboksen....

 

Tidligere var det satt ut søplekasser på Stauper, men de var merkelig nok borte nå.....

 

 

Konklusjon. Folk gir blaffen,..... komunene gir blaffen....????

 

 

 

BildeBilde

BildeBilde

 

 

Hva mener dere? Gir vi fullstendig blaffen i dem som kommer etter oss, eller er vi bare tankeløse?

 

 

Jeg ryddet i alle fall opp, samtidig plukket jeg en kilo hundeekskrementer mens jeg allikevel plukket etter min egen hund.

 

Aperopos hund,... Mange klager over at hundeeiere ikke plukker opp etter hunden sin. Det som værre er, i allefall etter min mening, er når mennesker gjør fra seg, og ikke plukker opp etter seg. Det er virkelig noe dritt å tråkke i..... Hunder elsker å rulle seg i det. Vasken etterpå er ikke spesiellt hyggelig, hverken for hund eller eier.

 

Fortsatt god sommer.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg. Mange opptrer som noen griser, og skulle vel aldri ha vært utenfor sin egen stuedør. Trist å komme til slike steder hvor søpla flyter. Har selv ryddet søppel etter andre, og regner med at mange her på baatplassen gjør det samme, eller i alle fall ikke forlater et sted hvor egen søppel ligger igjen.

Link to post
Share on other sites

...Jeg ryddet i alle fall opp

Bra. Vi gjør det samme. Det er alltids en plastpose innen rekkevidde, så det koster så lite å raske sammen det verste og ta det med til kontaineren i båthavna. Jeg tror det er det samme vi ser her som i mange andre sammenhenger: Total mangel på omtanke for andre enn kun seg selv. Som igjen går hånd i hånd med generell mangel på vanlig folkeskikk og normal høflighet :headbang:.
Link to post
Share on other sites

Skremmende utvikling.

Før vi forlater et sted tar jeg alltid en runde og sjekker at alt er ryddet opp, og vær eneste gang tar jeg med mengder med søppel som er etterlatt av andre. OG IKKE MINST engangsgriller!!!! Disse skulle vært forbudt.

 

Det er også satt ut flere søppelstativ osv i skjærgården. Disse blir regelmessig tømt etc. De legger også ofte ut flere sekker hvis stativene skulle bli fulle, MEN når det er fult legges søppel rett på gulvet og rundt stativene. Jeg har flere ganger ryddet opp også her.

 

Nei vi får håpe folk kan ta litt mer til vettet snart og ikke forsøple den nydelige skjærgården vår.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Tar vi vare på skjærgården? Jeg er redd svaret må bli nei. Vi tar ikke vare på skjærgården for befolkningen og våre etterkommere. Jeg tenker ikke på ølbokser og hundedritt, det er tross allt enkelt å rydde opp i. Nei, jeg tenker på hvordan myndighetene siden 50 tallet og fram til idag har tillat og til dels oppmuntret til utbygging i strandsonen hva gjelder boliger, hytter eller næringseiendommer. Dette er det vanskelig, og i praksis umulig, å rydde opp i. Store deler av Øst- og Vestold inkl. Hvaler og Sørlandet er i praksis tapt for våre etterkommere pga. ubetenksomhet fra våre politikere.

En nylig avsagt Høyesterettsdom har riktignok redefinert hva som kan kalles innmark i strandsonen. Håper denne dommen får gjennomslag slik at vi i hvertfall får ryddet opp i ulovlige gjerder, skilting og andre fysiske og psykiske stengsler i strandsonen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helt enig med rem her, problemet med utbygging i strandsonen er mye verre enn noen ølbokser og engangsgriller. Det er heller bekymringsfullt at det settes opp private gjerder og skilt, ja til og med bøyer ute i vannet for å hindre folk å nærme seg land. Dessverre er det en konsekvens av svimete eller i det minste kommunepolitikere /saksbehandlere som ikke har erfaring eller kompetanse til å se rekkevidden av slike utbygginger. Det kan virke som et rask ekstrainntekt til kommunen å tiltrekke seg slike velbeslåtte utbyggere, men det blir problemer for lokalbefolkningen som i en årerekke har benyttet disse friluftsperlene.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

ja, for pokker... forby driten *nu*!

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

uenig, bruker faktisk stadig vekk engangsgrill.

Jeg lar den aldri stå igjen og sørger for å ikke sette den på fjell.

Den blir behørig resirkulert når jeg kommer hjem.

Engangsgrillen har faktisk sitt bruksområde den også, siden jeg har liten plass til grill i båten samt at det fort blir noe griseri med kull og sot så har jeg avogtil brukt engangsgrill.. kun av enkelhet.. ikke fordi den er så bra :lol:

 

Problemet er vel ikke grillen, men at folk ikke gidder å rydde opp etter seg.

Jeg har flere ganger gitt en forsiktig antydning til folk som går ifra søppel og grill, de fleste tar tingene sine med seg da.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...