X30 Startet 16.April.2018 Del på Facebook Startet 16.April.2018 (redigert) Hei jeg har søkt en del på nettet vedrørende dette men de fleste svarene er ikke helt klare og har noen år på nakken. Jeg har tenkt å ha min norskregistrerte båt på hytten i Sverige om sommeren. Og har tenkt en del over hvilke regler som gjelder. Ifølge tullverket så må man ta med seg båten tilbake til Norge hver gang man selv reiser tilbake. Om jeg er i Sverige så sier de at jeg kan ha den der i opptil 18 mnd. Dersom jeg lar båten stå og selv reiser tilbake til Norge så sier de at den må fortolles. Så da er mitt spørsmål, skiller loven seg fra hvordan det er i praksis? Jeg vil tro at det er mange norske båter som ligger i Sverige selv om norske eieren er i Norge? Hvor aktive er svenske tollvesenet til å opprettholde denne regelen? håper vi kan få litt mer oppdaterte svar på dette området. Gjerne av folk med erfaring på dette området. Redigert 16.April.2018 av X30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X30 Svart 16.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2018 Hm, mange visninger men ingen svar. Er det virkelig ingen her inne som har eller har hatt båten sin i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Det beste må vel være å ta kontakt med svenske Tullverket for å få et korrekt svar. Så kan du jo selv vurdere hvor stor risikoen er å bli tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Underlig. Hulda ligger i Sverige, men er årlig en tur til Norge. Skal Hulda ligge over 12 mnd., må jeg informere tullen og får automatisk 6 mnd. forlenget opphold. Har aldri prøvd mer enn 12 mnd. Så bestemmelsen kan ikke hefte ved båten. Kanskje det er ev. tilhenger man henger seg opp i? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 EU som styrer. https://ec.europa.eu/taxation_customs/frequently-asked-questions/some-frequently-asked-questions-about-rules-private-boats_en Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kaskazi Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 (redigert) Mine forespørsler til Svensk tollvesen om jeg kan ha båten liggende i Sverige når jeg befinner meg der er blitt besvart med "i inntil 6 md". Forlater jeg Sverige, må jeg ta med meg båten eller tolle den inn. Dette er svaret etter flere henvendelser. Det ser ut til at Sverige (og EU) har strengere regler enn Norge på dette området. Jeg tollet inn min rib til Sverige på tollstasjonen i Strømstad. Prisen på fortolling beregnes ut fra mva og 1,7 % toll av verdien av båten. Båtens verdi ble dokumentert med utskift fra annonser funnet på Finn.no for samme båttype. De var ganske snille med å sette antatt verdi på fartøyet. Kravet var et jeg skulle medbringe båten og dets papirer, men de var katten interessert i båten, kun papirene En annen ting er hvordan dette praktiseres. I dag ligger det antakeligvis flere hundre norske båter i opplag i Sverige. Disse skal i prinsippet ligge på registrert fritollager for å kunne ligge lovlig i Sverige. Grebbestad Varv, der jeg har min andre båt, er registrert fritollager, men for eksempel naboen Tanumstrad er ikke det. Det er bare å gå inn på Tullverkets sider og se hvem som er registrert som tollfrilager. Jeg har ikke hørt om at det Svenske tullverket foretar kontroller om dette, men på nettsiden deres sto det noe i fjor om at man skulle skjerpe kontroll omkring fritollager. Jeg tror at oppdagelsesrisikoen er lav, men kostnaden blir høy hvis det oppdages. Redigert 17.April.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Mer enn halvparten av båtene som ligger i Strömstad er norske. Når jeg leser reglene som Babaria linker til, så kan jeg ikke se at man må ta med seg båten, eller legge den på tollager om man forlater EU. Gitt 12 mnd regel overholdes. Det er også en av grunnene til at jeg tar en årlig tur over grensen. Eks. fyller diesel, får kvittering, tar bilde av båten. Litt på siden. Skal jeg krysse over til Tyskland, er det krav å medbringe kvittering for fylling av farget diesel. Har man ikke slik kvittering blir man ilagt diverse kostnader/bot. Slik sett divergerer også reglene innen EU. Danmark og Sverige har ikke slikt krav. Man skal slik sett sette seg inn i regelverket for ikke å få overraskelser. Sitér dette innlegget Link to post
X30 Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Kaskazi skrev 28 minutter siden: Mine forespørsler til Svensk tollvesen om jeg kan ha båten liggende i Sverige når jeg befinner meg der er blitt besvart med "i inntil 6 md". Forlater jeg Sverige, må jeg ta med meg båten eller tolle den inn. Dette er svaret etter flere henvendelser. Det ser ut til at Sverige (og EU) har strengere regler enn Norge på dette området. Jeg tollet inn min rib til Sverige på tollstasjonen i Strømstad. Prisen på fortolling beregnes ut fra mva og 1,7 % toll av verdien av båten. Båtens verdi ble dokumentert med utskift fra annonser funnet på Finn.no for samme båttype. De var ganske snille med å sette antatt verdi på fartøyet. Kravet var et jeg skulle medbringe båten og dets papirer, men de var katten interessert i båten, kun papirene En annen ting er hvordan dette praktiseres. I dag ligger det antakeligvis flere hundre norske båter i opplag i Sverige. Disse skal i prinsippet ligge på registrert fritollager for å kunne ligge lovlig i Sverige. Grebbestad Varv, der jeg har min andre båt, er registrert fritollager, men for eksempel naboen Tanumstrad er ikke det. Det er bare å gå inn på Tullverkets sider og se hvem som er registrert som tollfrilager. Jeg har ikke hørt om at det Svenske tullverket foretar kontroller om dette, men på nettsiden deres sto det noe i fjor om at man skulle skjerpe kontroll omkring fritollager. Jeg tror at oppdagelsesrisikoen er lav, men kostnaden blir høy hvis det oppdages. Hei og takk for svar! Når du sier at det beregnes på mva og 1,7 % av toll på båtens verdi. 1,7 % av verdien skjönte jeg, men hva mente du med beregnes på mva? Hvis man har en båt for 100 000 da blir toll 1700 kr, mener du at det da i tillegg legges på 25 % mva på 100 000 slik at totalkostnad blir 26700? Igjen, takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 (redigert) Korrekt. Om å gjøre at båten har lav verdi. Sjelden de krever taksering, har ikke hørt om det. Sannsynligvis blir det toll av 100 000 og så MVA på den summen. Redigert 17.April.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Det er riktig som Hulda skriver. Tollsatsene varier med verdien av båten etter hva jeg erindrer. Høy verdi gir økt tollsats, tror det var 1, 9 %. Hvor knekkpunktet for høy verdi går, husker jeg ikke. Sjekk tullverket.se. Sitér dette innlegget Link to post
X30 Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 (redigert) Kaskazi skrev for 11 timer siden: Det er riktig som Hulda skriver. Tollsatsene varier med verdien av båten etter hva jeg erindrer. Høy verdi gir økt tollsats, tror det var 1, 9 %. Hvor knekkpunktet for høy verdi går, husker jeg ikke. Sjekk tullverket.se. Okay, så da spiller det liten rolle om tollsatsen er 1,7 eller 1,9 %. Den store kostnaden er de 25 % av båtens verdi. Får sjekke dette videre. Men vil jo helst beholde båten norsk-registrert. Usikker på også om de jakter på norske båter lenger inn i landet i små innsjøer. Føles som at det finnes flere norske båter å jakte på langs vestkysten. Men litt kranglete dersom man må ta den med tilbake hver helgtur til hytten. Ettårs regelen eller om det var 18 månedersregelen virker da mer rimelig. Redigert 17.April.2018 av X30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Tror ikke det er mye kontroll, men det kan jo bli problem hvis det skulle skje noe. Sjekk om forsikringen din dekker lenger perioder i utlandet. Kan jo også bli problemer med å melde fra til politi hvis båten skulle bli stjælt eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Blir forvirra av hele tråden. Men det er forskjell på om man bare har båten i sverige og bor i Norge, eller om man har grunneier/tomt/bopel i Sverige og tar med seg båten dit for å ha den i Sverige EU. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Det er ingen forskjell om man har eiendom i Sverige. Du må oppholde deg i Sverige når båten er der og ta med båten når du forlater landet. Det samme gjelder bil. Det hele koker ned til avgifter til staten. En fordel med å ha eiendom i Sverige, er at det kan gi rett til kommunal båtplass til en billig penge. Hadde Norge vært medlem av EU, hadde vi ikke hatt dette problemet, men det er en annen diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Jeg vill tatt all informasjon rundt toll og avgifter du får oppgitt her uten link til referanse med en klype salt. Kontakt myndigheten selv og få alt skriftelig før du tar det som god fisk. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Kaskazi skrev for 2 timer siden: En fordel med å ha eiendom i Sverige, er at det kan gi rett til kommunal båtplass til en billig penge. Utsagnet gjelder ikke i Strömstads kommun. Der må man være 'skriven i kommunen' (innbygger som bor i- og skatter til kommunen) for å komme på venteliste for båtplass. Det holder ikke å eie fast eiendom. Å inneha bostadsrett (Sveriges form for OBOS) er heller ikke tilstrekkelig. Vi som hadde båtplass før disse bestemmelsene trådte i kraft blir ikke berørt. De som ikke tror på dette, kan gå inn på hjemmesiden til kommunen og lete opp bestemmelsene selv. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Som sagt udokumenterte påstander må tas med salt og klype! https://www.stromstad.se/trafikochinfrastruktur/hamnarochbatplatser/ansokanombatplats.4.3fed02301498a2c09989523.html För att stå i kö och ansöka om en båtplats krävs att du är mantalsskriven och/eller fastighetsägare i Strömstads kommun. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Uff da, endret nå igjen. Den gangen jeg fikk plass var kommentaren 'vil du virkelig ha plass der?' Da var det fritt frem. Men det er fremdeles slik at man må som utlending eie fast eiendom (bnr/gnr, for å linke til norsk system). Det holder ikke å 'eie' en leilighet i et sameie (bostadsrett). Men er du skriven i kommunen, så holder det. Og det å eie fast eiedom, så holder det med å eie en tomt, selv om den ikke er bebygd. Nå tenker jeg vi har det, for spesielt interesserte. Har vært gjennom hele mølla. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Barbaria skrev for 2 timer siden: Som sagt udokumenterte påstander må tas med salt og klype! https://www.stromstad.se/trafikochinfrastruktur/hamnarochbatplatser/ansokanombatplats.4.3fed02301498a2c09989523.html För att stå i kö och ansöka om en båtplats krävs att du är mantalsskriven och/eller fastighetsägare i Strömstads kommun. Jeg skrev kan. Jeg vet om at Strömstad kommune ikke har den muligheten lenger. I min kommune, Sotenäs, holder det med å ha bostedsrett i kommunen for å har rettighet til kommunal båtplass. Lurt å snakke med tullverket direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Jeg legger meg flat, dreit på draget. Men som Kaskazi antyder, båtplasser er et kommunalt anliggende. Toll er et nasjonalt anliggende. Risikabelt å tro, sjekk selv. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 (redigert) Det var ikke deg jeg direkte kommenterte Kaskazi. Forøvrig: http://www.sotenas.se/download/18.2ee97e281619241ba162507f/1519387132477/Ordningsregler 2018.pdf "För att registreras i båtplatskön och tilldelas samt disponera båtplats krävs att man är folkbokförd eller äger en fastighet i Sotenäs kommun (bostadsrätt räknas inte som egen fastighet)." Ikke uvalig at Nordmenn tror de kan Svensk bedre enn Svensker Redigert 18.April.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Det med fastighet er vel akkurat det jeg skriver et par hakk lenger opp, er det ikke? Begynner å få tilbake selvtilliten. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Fastighet er riktig begrep ja? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Det er ikke lett dette her . I et annet land, ja Sverige er et eget land, så betyr ikke alltid ord som ligner på Norske er det samme. Jeg sier ikke at dere har feil. Nå linker jeg til Wikipedia for enkelthetene skyld. Fastighet misforståes ofte som et hus også av Svensker. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fastighet. Så kan man Google seg videre derfra å lese om tomt, fast egendom osv. Poenget må være at å ta feil kan koste, og byråkratiet elsker folk som tar feil, hva er ellers vitsen med byråkrati? Spesiellt hos Tollvesen er det viktig å vite f.eks hva å forlate landet og fast opphold betyr. Forskjell på egen kjøl og båt på henger osv. her kan definisjoner kan koste mye, og siden de koster mye er de vanskelig å finne klare svar på. Men tollvesen har ikke alltid rett, de kan ikke alle regler siden regler endres og noe går på skjønn og rimelighet når det kommer til en rettsak. Men, jeg ville ikke satset på det med mindre du har mye tid og penger. Det kan virke som at noen regler blir til på denne måten Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Selveierleilighet er samme som Eierleilighet på svensk, hvilket er en relativt ny eierform ny lov kom så seint som 2009 en Bostadsrett tror jeg motsvarer en Andelsleilighet i Norge, man eier en andel i en forening, der foreningen eier 'fastigheten' og med eierandelen følger en disposisjonsrett av en leilighet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ägarlägenhet https://e24.no/privat/eiendom/boligduellen-selveier-eller-andelsbolig/23281342 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.