Jankar Startet 16.April.2018 Del på Facebook Startet 16.April.2018 Hei. Jeg har en rigg på min seilbåt hvor det er 3 strekkfisker til masten på hver siden. jeg kjøpte båten på slutten av sesongen ifjor, og skal nå justere litt på riggen til årets sesong. 2 av strekkfiskene er ganske store, og virker i utgangspunkter ok å skru på med litt olje, men det er den minste på hver side jeg lurer litt på der er det ikke låsemuttere, men det er brukt en slags "tape" på gjengene til wiren som går inn i strekkfisken. Jeg ønsker å bytte disse, så jeg ikke har noe gjengetape. Men hvordan finner jeg riktig strekkfisk? jeg måler gjengestørelse til M10 ca. noen som kan gi meg en enkel innføring i strekkfisk? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Ingen tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Jeg skjønner ikke hva du prøver å forklare. Du får nok reaksjoner om du legger ut et bilde. Det kryr av overkompetente seilere her. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Jeg måler gjengene på wire til å være 10mm ca og lengde på kroppen på strekkfisken til å være ca 15cm. men på strekkfiskene i butikken er jo størrelse annerledes enn cm. Noen som vet hva jeg skal ha i Strekkfisk størrelse ut fra oppgitte mål? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Du kan se om målene stemmer med en av disse: http://www.seldenmast.com/index.php?id=4486&setLang=se Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Du kan også ta en titt her, men gjengetape finner du neppe: http://southerncross.no/produkter/staende_rigg/ Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Ser ut til at den nevnte tape er over, sikkert som en «lås» Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 For meg ser det ut som om bruker har surret vulketape rundt for å hindre vann å renne ned i gjengene. Ellers så har du forniklede bronsehylser med bolter i syrefast stål. Bra greier, selv om det begynner å bli gammelt. Du skal uansett bruke hullet i skruen for låsing av strekkfiskene. Glem det tapegreiene, plukk det vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Ok, ville du brukt strekkfiskene lengere? Eller ser det ut som at det er på tide å begynne å begynne å skifte de? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Skru det fra hverandre, smør og se om gjengene er bra. Er gjengene bra (uten slark og greie å skru) hadde jeg beholdt strekkfiskene. Sett splinter gjennom wire'en for å låse strekkfisken. Minst like pålitelig som låsemutterne. Ser ut som om det mangler en låsemutter, bør ikke ha noe å si så lenge du låser strekkfisken på annen måte. Tre gjerne ett tau gjennom alle tre strekkfiskene. Da kan de ikke skru seg opp. Tror det er andre ting som ryker på masta før disse strekkfiskene. Ville enten ha byttet det aller meste på riggen (for dyrt), eller bare byttet når ting ble ødelagt (typisk når strekkfisken skjærer seg). Nye låsesplinter og litt olje er min anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Tape som du har rester av, bruker en del rundt gjengene oppe og nede, innen du tar av riggen, for vintern eksempelvis, neste gang du master på så skrur du tils tapen akk tar emot, da har du nestinntil samme spenning som året før. under sesong er det ofte bra å tape rundt strekkfisken der sikringen (sakspinne eller ringer) sitter, så slipper tamper att hake seg opp eller att noen skader seg ! men tape bare rundt disse, ikke hele strekkfisken, det er bra om vann finner vegen ut Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Jankar skrev for 2 timer siden: Ok, ville du brukt strekkfiskene lengere? Eller ser det ut som at det er på tide å begynne å begynne å skifte de? Jeg vet ikke hvor du bor og heller ikke hvor du har tenkt å seile. Hulda går gjerne strekket Strömstad, Sverige syd, Danmark syd, Tyskland nord. Hadde ikke hatt problemer med de strekkfiskene. Skulle jeg seilt til Kanariøyene, hadde jeg sprekkteste ev. byttet dem, og for så vidt også en del av den stående/løpende riggen. Det hele kommer an på bruken. Sjekk at gjengene går greit. Rens gjenger. Smør med et eller annet spinndyrt, eller olje EP 90 eller noe slikt (brukes på kardanger til bil). Kombinasjonen bronse og rustfritt er absolutt topp for at gjenger ikke skal skjære seg. Hulda har maken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.