Fjord21DC Startet 16.April.2018 Del på Facebook Startet 16.April.2018 (redigert) Trimsylinderen har i løpet av vinteren skjøvet seg selv ut i fullt utstrakt posisjon. Den andre er i samme stilling som den var i høst. Utstrakt sylinder kjennes veldig hard å presse tilbake (har bare kjent hardt, uten å bruke makt eller særlig stor kraft). Bør jeg presse tilbake ved hjelp av feks jekkestropper, eller kan det ha noe for seg å bruke trimfunksjonen på kontrollboksen til å selv kjøre den ned for egen maskin? Er det mulig? Skal jeg presse på den som er utstrakt og dra i den andre samtidig til de er i samme posisjon? Hva gjør jeg? Redigert 16.April.2018 av Fjord21DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Løfter denne, noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 19.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2018 (redigert) Forsøkte i dag med trimknappen på kontrollboksen. Kun den ene sylinderarmen beveger seg (den som er i nedre stilling og som ikke har vandret). Fikk de i samme posisjon, satt inn bolten, forsøkte å trimme ned, men ingen bevegelse i sylinderen som har låst seg. Tenkte kanskje kreftene til den sylinderen som fungerte kunne dra med seg den andre ned, men der tok jeg feil.. Er litt rådvill, kom gjerne med tips. Bruke makt, gummihammer, tyngde eller jekkestropper for å tvinge sylinderen ned? Er det mulig å løsne på trykket i sylinderen på noen måte? Ser noen hoppe på drevet med full tyngde på YouTube for å løsne trimsylinderen. Sikkert ingen god ide, men ser at flere tipser om nok kraft og makt, så løsner den. Ikke vet jeg.. Redigert 19.April.2018 av Fjord21DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Ser det ikke er noen som svarer :D Jeg har ikke drev, har ikke erfaring med drev eller noe slikt, men hvis det hadde vært meg som hadde dette problemet ville jeg mest sannsynlig kjørt de ut som du har gjort, og satt i den bolten som du har gjort og prøvd og få en annen til og kjøre sylinder inn mens man legger press innover på sylinderen, så mye som trengs så lenge det ikke føles ukomfortabelt. Jeg hadde en falps sylinder som satt fast igjonnom vinteren, de er det fjærretur på, den sprøyta jeg inn med 6-66 rundt sylinderstanga og kakka til den med en gummi klubbe, da løsnet den ;) Men denne sylinderen er nok annerledes, siden det er en dobbeltvirkende regner jeg med? Hvis det er lastholdeventil på slike må man utløse den ved og kjøre hydraulikken innover for å få den til og gå innover, mens man evnt, legger press på. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 (redigert) Hadde samme problem en gang og da løsnet jeg hele armen og tok jeg den i en verksted presse. (Pass på, det blir trykk i væsken som er i sylinderen når den blir presset ut.) Løsne de to hydraulikk slangene, pass på at de kommer på riktig plass når du monterer tilbake. Du kan prøve med stropper før du løsner slangene. Det er antagelig luft i sylinderen, eller at stempelet er gått for langt ut så hydraulikken ikke fungerer. Redigert 19.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Fjord21DC Svart 19.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2018 Chris284 skrev for 4 timer siden: Hadde samme problem en gang og da løsnet jeg hele armen og tok jeg den i en verksted presse. (Pass på, det blir trykk i væsken som er i sylinderen når den blir presset ut.) Løsne de to hydraulikk slangene, pass på at de kommer på riktig plass når du monterer tilbake. Du kan prøve med stropper før du løsner slangene. Det er antagelig luft i sylinderen, eller at stempelet er gått for langt ut så hydraulikken ikke fungerer. Takk for svar. Jeg tror du har helt rett i at dette er problemet. Sylinderarmen har rett og slett vandret i full utstrekning i løpet av vinteren og satt seg. Den fungerte helt fint forrige sesong. Jeg prøver med litt kraft.. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 bare og husk og få kraften rett ned i sylinderen og ikke for mye bending hvis du skjønner ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 20.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2018 Ja, skal passe på at ikke armen bøyes. Går det ikke med press fra jekkestropp (uten å ta av slanger) så prøver jeg å løsne in/ down slangen for å frigjøre oljetrykket. Har Google mye og alle symptomer tyder på luft eller at arm er «for langt utstrakt». Skal frigjøring av press gjøres på selve sylinderarmen ved å ta av slange eller skal jeg bruke in/down pressure relief valve som befinner seg inne på selve pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 jeg ville ha trykket på knappene hvis du klarer, da slipper du evnt olje søl. hvis ikke dette funker kan du prøve og skru av slanger og presse den inn Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 20.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2018 Fikk i dag presset stempelet tilbake! Måtte skru opp hydraulikkslangen på sylinderen. Da fikk jeg med sterkt press, dog kun for hånd, skjøvet armen tilbake. Koblet så på igjen slangen og satt i bolten mellom sylindere og kjørte begge samtidig. Det gikk fint, men ser at den ene sylinderen (den som var låst) henger etter ca. 1cm (liten skjevhet) når armene kjøres ut. Kan selvfølgelig trekke begge armene tilbake manuelt igjen og «nullstille begge» for deretter å sette på drevet. Vil dette da justere seg selv når drevet kommer på, eller vil den ene sylinderen dra drevet skjevt eller risikere å knekke noen fester (hvis den er sterk nok til det)? Aner nemlig ikke styrken på trimsylinderen.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 Du kan justere det litt inn for hånd når du monterer drevet. Mulig du ikke får inn bolt i gummi dempere før de er på linje. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Fjord21DC Svart 20.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2018 Takk for svar. Jeg får de på linje, men virker som den ene sylinderen trekker/ skyver litt tregere slik at sylindrene ikke er helt parallelle når jeg bruker trim-funksjonen. Redd for at en slik skjevhet i kraften kan påvirke drevet, men det er kanskje overdrevet fra min side. Jeg vet bare ikke om kreftene i trimsylindrene er så store at de kan gjøre skade på noe. Når drevet settes på med bolt igjennom så er det naturlig å tro at dette kanskje utjevner seg? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 (redigert) Sett på drev og så lufter du hydraulikken ved å kjøre opp og ned noen ganger. Blir litt feil å sammen ligne når drev ikke er på. Om en arm går litt tregere nå, jevner det seg ut når drev er på. Kan være den armen som har vært ute, har fått ett belegg i løpet av vinteren og går litt tregere. Du kan rense med litt universal spay og spray litt silikon og gni inn med en fille når du har kjørt drevet ut, på begge armene. Redigert 20.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Fjord21DC Svart 20.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2018 (redigert) Chris284 skrev 1 time siden: Sett på drev og så lufter du hydraulikken ved å kjøre opp og ned noen ganger. Blir litt feil å sammen ligne når drev ikke er på. Om en arm går litt tregere nå, jevner det seg ut når drev er på. Kan være den armen som har vært ute, har fått ett belegg i løpet av vinteren og går litt tregere. Du kan rense med litt universal spay og spray litt silikon og gni inn med en fille når du har kjørt drevet ut, på begge armene. Takk for godt tips! Monterer drev og tester! Bare for moro skyld, hvor sterk er en slik sylinder? Hvor mange kg er skyvekraften? Redigert 20.April.2018 av Fjord21DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 Fjord21DC skrev for 2 timer siden: Takk for godt tips! Monterer drev og tester! Bare for moro skyld, hvor sterk er en slik sylinder? Hvor mange kg er skyvekraften? Kraften styres av hvor mange bar trykk det er pr areal, men tviler på det er voldsomt strort trykk i disse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.