Jump to content

Trimsylinder til Alpha one Gen II i øvre stilling. Hvordan presse denne tilbake?


Fjord21DC

Recommended Posts

Trimsylinderen har i løpet av vinteren skjøvet seg selv ut i fullt utstrakt posisjon. Den andre er i samme stilling som den var i høst. Utstrakt sylinder kjennes veldig hard å presse tilbake (har bare kjent hardt, uten å bruke makt eller særlig stor kraft). 

 

Bør jeg presse tilbake ved hjelp av feks jekkestropper, eller kan det ha noe for seg å bruke trimfunksjonen på kontrollboksen til å selv kjøre den ned for egen maskin? Er det mulig? Skal jeg presse på den som er utstrakt og dra i den andre samtidig til de er i samme posisjon?

 

Hva gjør jeg?

3338CB8F-FCB9-4E31-897B-2E474920CDED.jpeg

Redigert av Fjord21DC (see edit history)
Link to post

Forsøkte i dag med trimknappen på kontrollboksen. Kun den ene sylinderarmen beveger seg (den som er i nedre stilling og som ikke har vandret). Fikk de i samme posisjon, satt inn bolten, forsøkte å trimme ned, men ingen bevegelse i sylinderen som har låst seg. Tenkte kanskje kreftene til den sylinderen som fungerte kunne dra med seg den andre ned, men der tok jeg feil..

 

Er litt rådvill, kom gjerne med tips.

Bruke makt, gummihammer, tyngde eller jekkestropper for å tvinge sylinderen ned?

 

Er det mulig å løsne på trykket i sylinderen på noen måte?

 

Ser noen hoppe på drevet med full tyngde på YouTube for å løsne trimsylinderen. Sikkert ingen god ide, men ser at flere tipser om nok kraft og makt, så løsner den. Ikke vet jeg..

 

 

4FE89F74-8F5F-4E8A-A01C-0EA20A63EFAB.jpeg

Redigert av Fjord21DC (see edit history)
Link to post

Ser det ikke er noen som svarer :D

Jeg har ikke drev, har ikke erfaring med drev eller noe slikt, men hvis det hadde vært meg som hadde dette problemet ville jeg mest sannsynlig kjørt de ut som du har gjort, og satt i den bolten som du har gjort og prøvd og få en annen til og kjøre sylinder inn mens man legger press innover på sylinderen, så mye som trengs så lenge det ikke føles ukomfortabelt.

 

Jeg hadde en falps sylinder som satt fast igjonnom vinteren, de er det fjærretur på, den sprøyta jeg inn med 6-66 rundt sylinderstanga og kakka til den med en gummi klubbe, da løsnet den ;)

 

Men denne sylinderen er nok annerledes, siden det er en dobbeltvirkende regner jeg med?

Hvis det er lastholdeventil på slike må man utløse den ved og kjøre hydraulikken innover for å få den til og gå innover, mens man evnt, legger press på.

Link to post

Hadde samme problem en gang og da løsnet jeg hele armen og tok jeg den i en verksted presse. (Pass på, det blir trykk i væsken som er i sylinderen når den blir presset ut.)

Løsne de to hydraulikk slangene, pass på at de kommer på riktig plass når du monterer tilbake.

Du kan prøve med stropper før du løsner slangene.

Det er antagelig luft i sylinderen, eller at stempelet er gått for langt ut så hydraulikken ikke fungerer.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev for 4 timer siden:

Hadde samme problem en gang og da løsnet jeg hele armen og tok jeg den i en verksted presse. (Pass på, det blir trykk i væsken som er i sylinderen når den blir presset ut.)

Løsne de to hydraulikk slangene, pass på at de kommer på riktig plass når du monterer tilbake.

Du kan prøve med stropper før du løsner slangene.

Det er antagelig luft i sylinderen, eller at stempelet er gått for langt ut så hydraulikken ikke fungerer.

 

Takk for svar. Jeg tror du har helt rett i at dette er problemet. Sylinderarmen har rett og slett vandret i full utstrekning i løpet av vinteren og satt seg. Den fungerte helt fint forrige sesong. Jeg prøver med litt kraft..

Link to post

Ja, skal passe på at ikke armen bøyes. Går det ikke med press fra jekkestropp (uten å ta av slanger) så prøver jeg å løsne in/ down slangen for å frigjøre oljetrykket. Har Google mye og alle symptomer tyder på luft eller at arm er «for langt utstrakt». Skal frigjøring av press gjøres på selve sylinderarmen ved å ta av slange eller skal jeg bruke in/down pressure relief valve som befinner seg inne på selve pumpen? 

Link to post

Fikk i dag presset stempelet tilbake! Måtte skru opp hydraulikkslangen på sylinderen. Da fikk jeg med sterkt press, dog kun for hånd, skjøvet armen tilbake. Koblet så på igjen slangen og satt i bolten mellom sylindere og kjørte begge samtidig. Det gikk fint, men ser at den ene sylinderen (den som var låst) henger etter ca. 1cm (liten skjevhet) når armene kjøres ut. Kan selvfølgelig trekke begge armene tilbake manuelt igjen og «nullstille begge» for deretter å sette på drevet.

 

Vil dette da justere seg selv når drevet kommer på, eller vil den ene sylinderen dra drevet skjevt eller risikere å knekke noen fester (hvis den er sterk nok til det)? Aner nemlig ikke styrken på trimsylinderen..

Link to post

Takk for svar. Jeg får de på linje, men virker som den ene sylinderen trekker/ skyver litt tregere slik at sylindrene ikke er helt parallelle når jeg bruker trim-funksjonen. 

 

Redd for at en slik skjevhet i kraften kan påvirke drevet, men det er kanskje overdrevet fra min side. Jeg vet bare ikke om kreftene i trimsylindrene er så store at de kan gjøre skade på noe. Når drevet settes på med bolt igjennom så er det naturlig å tro at dette kanskje utjevner seg?

 

 

6B833458-ACCC-4363-812B-E873E6016BCA.jpeg

4B11CEB4-ABE7-4D8E-AD5E-200315866035.jpeg

Link to post

Sett på drev og så lufter du hydraulikken ved å kjøre opp og ned noen ganger.

Blir litt feil å sammen ligne når drev ikke er på. Om en arm går litt tregere nå, jevner det seg ut når drev er på.

Kan være den armen som har vært ute, har fått ett belegg i løpet av vinteren og går

litt tregere.

Du kan rense med litt universal spay og spray litt silikon og gni inn med en fille når du har kjørt drevet ut, på begge

armene.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev 1 time siden:

Sett på drev og så lufter du hydraulikken ved å kjøre opp og ned noen ganger.

Blir litt feil å sammen ligne når drev ikke er på. Om en arm går litt tregere nå, jevner det seg ut når drev er på.

Kan være den armen som har vært ute, har fått ett belegg i løpet av vinteren og går

litt tregere.

Du kan rense med litt universal spay og spray litt silikon og gni inn med en fille når du har kjørt drevet ut, på begge

armene.

 

Takk for godt tips! Monterer drev og tester!  Bare for moro skyld, hvor sterk er en slik sylinder? Hvor mange kg er skyvekraften?

Redigert av Fjord21DC (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...