Jump to content

B32C: skjøte i cockpit

Mimieg

Recommended Posts

Hei.

Har seilet vår nye båt et par ganger, er altså ny på dette. Sorry hvis båtordene er feil ?. Skjøtet til storseilet er altså festet i en krok i cockpitbordet. Når vi da seiler på slør/lens, strekker jo dette skjøtet seg over halve cockpit, og jeg tenker at det hadde vært digg å feste skjøtet i noe annet enn bordet, på siden av båten! Når hele kalesjen er på, må bommen settes til side og skjøtet festes da i rekka eller en av krokene til kalesjestroppen. Jeg tør ikke feste skjøtet der med seil oppe.. Kan det monteres et feste på hver side, på dollbordet kanskje? 

En annen ting: Vi har fast propell, og denne har det med å spinne når vi seiler og motoren er av. Det bråker litt, men det stopper dersom vi setter giret i revers. Normalt? Trygt?

Takk for alle svar.

Storseilskjøtet må ha et solid feste, og man må kunne gi ut så mye skjøte at bommen kan komme langt ut fra senter. De fleste båter har en løygang som gjør at man kan flytte skjøteløpervogna ut eller inn, slik at man får riktig tvist i storseilet. Det er mange som har et alternativ feste ute ved rælingslista slik at skjøtet ikke er i veien når man setter opp bomtelt/cockpittelt. Som jeg oppfatter deg lurer du på en ordning der festet også flyttes ut mens man seiler. Det er nok ingen god ide å forsøke seg på en ordning der man tar løst det originale festet, og flytter til et annet manuelt under seilas, til det er det alt for store krefter, så det må ble å sette på en eller annen løygangordning mener jeg. Husk også at skjøtet må passere over manntauene på siden av båten, dvs at et feste for langt ut og for langt ned vil gi problemer. Den beste løsningen for å slippe skjøtet i cockpit er nok å sette på en løygang oppe på hyttetaket, men det har andre ulemper sammenlignet med en løygang nær rattet. Skjøter i cocpit kan være farlige greier.

Bare sett giret i revers ja.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Med giret i fri sviver propeller rundt pga vannstrømmen under båten. Det gir en slags summelyd fra girkassa. Setter du motoren i gir, enten forover eller bakover så står propeller fast og lyden blir borte. Men du mister nok en 1/2 knop fart også. Kan anbefale foldepropell.

Som @Framtia sier så er det store krefter i storseilskjøtet. Din B32C er nok ikke dimensjonert for feste andre steder. Får du for eksempel en ufrivillig broach så røsker du lett opp fester i dollbord e.l.

Bare de Bav med original løygang på hyttetaket er dimensjonert for dette. Vil ikke anbefale deg å forsøke å bygge om dette.

Jeg har B32C selv, og kan bekrefte at det ikke er andre festepunkter for storseilet enn i bordet. Når cockpit telt er oppe får man ikke brukt storseilet. Sånn er det bare :(

B34C som er i salg nå (samme skrog, lengde, bredde osv.) har fått ny løsning, hvor cockpit bordet er frigjort. Storseilet er festet på hver sin side av sprayhood. Om det er mulig å bygge om båten til denne løsningen, aner jeg ikke.

http://www.bavarianorge.no/global/upload/WqPPQ/files/BAVARIA CRUISER 34_Brochure_EN_2017-01.pdf

mulig jeg misforstår. Men om du ikke skal ha seil oppe kan du lett sette på et feste ute i borde for å holde bommen unna cockpitteltet. Men om du skal seile kryss eller lens må du jo ha et skjøte som holder bommen der den skal være (nær midten på kryss, eller langt ute til styrbord/babord på lens. Om du fester skjøtepunktet f.eks på styrbord reling, og seiler styrbord halser får du jo et enda lengre skjøte å holde orden på, mens når du seiler babord halser vil skjøtet ditt presse ned rekkewire. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg irriterte meg grønn over å ha festet midt i cockpit, så jeg gjorde om på dette av en ide jeg fikk fra en 90talls bavaria jeg så. Er på jobb så har ikke bilder her, men kan legge ut noen bilder av hva jeg gjorde i kveldinga. :smiley: Fungerte utmerket for meg og ingen tau i cockpit. Blir samme løsning på min nye seilbåt etterhvert. 

Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. 

Mimieg skrev for 2 timer siden:

Hvilken forhandler forholder du deg til dersom du trenger deler osv? Lunde båt er jo historie..

Mulig jeg ikke helt forstår spørsmålet, men hvilke deler er det som er Bavaria spesifikke som du trenger deler til?
Alt ombord er jo fra kjente leverandører bortsett fra skrog, benker osv...

Jeg bruker CT Marine til elektronikk, og Maritim, Seasea, Biltema eller internett til alt annet.

Kan ikke si at jeg brukte Lundebåt til noe serlig etter at jeg kjøpte båten. Kun litt småplukk som måtte fullføres etter overlevering. Hentet båten i Kiel og det var litt tidlig i sesongen så ikke alt var klart før avreise. Det ble vel utført de første 3 årene. Førstegangs service kunne ikke Lundebåt ta, så det ble VP verksted i leangbukta som tok, husker ikke hva de het. Ellers har jeg tatt all service selv etter det.

Guest Avmønstret#
Cirion skrev for 4 timer siden:

Når cockpit telt er oppe får man ikke brukt storseilet. Sånn er det bare :(

Syns trådstarter kan få lov å sitte ute og fryse bak spryhood når en seiler sånn som alle oss andre seilere må ;-) 

Fra spøk til alvor. Vet ikke hvilket cockpitløsning en har i B32C. Men jeg har festet et tau i bøyla til cockpitteltet på hver side så jeg kan vippe av taket og veggen mellom spryhood og cockpittelt uten at bøyla og resten av cockpitteltet ramler bakover. Dermed kan jeg beholde "halve" cockpitteltet og fortsatt bruke storseilet som er skjøtet ned i cockpit. Fungerer best på slør/lens. Beholder ikke varmen men beholder ly mot regn og vind fra styreposisjon. 

Pinkvin skrev for 14 timer siden:

Beholder ikke varmen men beholder ly mot regn og vind fra styreposisjon. 

Ja så var det det da... Hvis du er under 120cm høy og maks 20kg, så kan du kansje stå bak roret med cockpit teltet oppe...

Det kan jo ha kommet nyere cockpit telt fra Kapellannat, enn det som ble levert når jeg kjøpte båten tidlig 2010. Men bakdøra må rulles opp for at jeg skal kunne stå der, og ly mot regn og vind fra styreposisjon kan man bare glemme...

Når cockpitteltet er oppe, og døra nede, så er det autopiloten som tar roret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...