Jump to content

Regne ut forbruk av drivstoff

aske.ladden500

Recommended Posts

Det er jo så mange momenter som påvirker forbruket for akkurat din båt, to like båter kan ha to helt forskjellige forbrukstall. Derfor er det som skrevet over (Bruflaat), kjør en nøyaktig oppmålt strekning med den lasten du bruker til normalt, deretter fyll opp igjen og mål hvor mye som gikk med, da får du det tilnærmet korrekt måleverdier. Er du pinlig nøya så må du ta hensyn til temperatur også, men da har det etter min mening gått litt for langt ... :-)

Jeg fyller bensin, koser meg, så fyller jeg på nytt, vips så er sommeren over. Vi må kose oss mens vi kan.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

En tommelfingerregel sier at en dieselmotor bruker 2 desililiter per hestekraft per time, en firetakter bensinmotor bruker 3 desiliter og en konvensjonell totakter bruker 4 desiliter. 

En 40 hester firetakter vil altså bruke 12 liter i timen på fullt. Drar du av på gassen må du bruke propellerens lastkurve for å finne ut timeforbruket på lavere turtall. Hvor langt båten går på en tank vil for en planende båt  avhenge av trimvinkel, sjøforhold mm så det må du nesten bare prøve men stort sett vil forbruket være gunstigst når båten planer ut ordentlig og på moderat turtall. 

Går du igang med manuell måling anbefaler jeg deg å gjøre målingene flere ganger, ulike strekninger med ulik vekt ombord osv.

På små planende båter endres liter pr nm ganske mye i ulike forhold.

Jeg ligger på alt fra 1,3 til 1,6. 1,6 er worst case.

Normalt går jeg med 1,3 men budsjetterer med 1,5..

sjekk også boat-fuel-economy.com den gir deg et inntrykk av forbruk pr time, på ulike rpm. kan gi deg en indikasjon på hvor i landet du ligger.

Men rund opp når du skal langt, ha 20% sikkerhetsmargin og ha ei lita reservekanne å gå på :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...