aske.ladden500 Startet 17.April.2018 Link til dette innlegget Startet 17.April.2018 Har kjøpt en Askeladden 500, med 40hk Yamaha. Noen som vet hvordan man skal regne ut hvor mye drivstoff den bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Ganske nøyaktig metode er ihvertfall å fylle tanken full og så kjøre en tur på for eksempel 3NM og så fyller tanken på nytt. Da får du forbruket ditt på 3NM og kan dele og gange dette som du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Kansje du kan finne litt hjelp her : https://www.tradeboats.com.au/tradeaboat-reviews/engines/1509/yamaha-f40f Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Type motor, merke, årsmodell, to eller fire takt? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 (redigert) Bruk en meterstokk (eller en pinne som blir "våt") til å måle dybden ved full tank og etter bruk. Da er det lett å regne ut. Må jo vite hvor langt du har kjørt da Redigert 17.April.2018 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Det er jo så mange momenter som påvirker forbruket for akkurat din båt, to like båter kan ha to helt forskjellige forbrukstall. Derfor er det som skrevet over (Bruflaat), kjør en nøyaktig oppmålt strekning med den lasten du bruker til normalt, deretter fyll opp igjen og mål hvor mye som gikk med, da får du det tilnærmet korrekt måleverdier. Er du pinlig nøya så må du ta hensyn til temperatur også, men da har det etter min mening gått litt for langt ... :-) Jeg fyller bensin, koser meg, så fyller jeg på nytt, vips så er sommeren over. Vi må kose oss mens vi kan. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 En tommelfingerregel sier at en dieselmotor bruker 2 desililiter per hestekraft per time, en firetakter bensinmotor bruker 3 desiliter og en konvensjonell totakter bruker 4 desiliter. En 40 hester firetakter vil altså bruke 12 liter i timen på fullt. Drar du av på gassen må du bruke propellerens lastkurve for å finne ut timeforbruket på lavere turtall. Hvor langt båten går på en tank vil for en planende båt avhenge av trimvinkel, sjøforhold mm så det må du nesten bare prøve men stort sett vil forbruket være gunstigst når båten planer ut ordentlig og på moderat turtall. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Går du igang med manuell måling anbefaler jeg deg å gjøre målingene flere ganger, ulike strekninger med ulik vekt ombord osv. På små planende båter endres liter pr nm ganske mye i ulike forhold. Jeg ligger på alt fra 1,3 til 1,6. 1,6 er worst case. Normalt går jeg med 1,3 men budsjetterer med 1,5.. sjekk også boat-fuel-economy.com den gir deg et inntrykk av forbruk pr time, på ulike rpm. kan gi deg en indikasjon på hvor i landet du ligger. Men rund opp når du skal langt, ha 20% sikkerhetsmargin og ha ei lita reservekanne å gå på :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
aske.ladden500 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Bigmac skrev for 7 timer siden: Type motor, merke, årsmodell, to eller fire takt? Det er en firetakt, mener på den er fra 2010 Sitér dette innlegget Link to post
aske.ladden500 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Bruflaat skrev for 8 timer siden: Ganske nøyaktig metode er ihvertfall å fylle tanken full og så kjøre en tur på for eksempel 3NM og så fyller tanken på nytt. Da får du forbruket ditt på 3NM og kan dele og gange dette som du trenger. Takk for svar, høres ut som en grei metode:)) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.