Jump to content

Klassisk Rocna eller Vulcan, noen med erfaringer?

TICORA

Recommended Posts

Skal bytte ankeret foran (20kg Bruce) til et Rocna eller Rocna Vulcan ankeret. Synes Vulcan ankeret er "penere" uten bøylen men noe skeptisk til om det er like bra. Skal ha et 25kg anker forna på en Jeanneau SO 469.

Noen med erfaringer med Vulcan? Noen med erfaringer med begge?

(Vær så snill: Dette er IKKE en tråd for å debattere om Bruce eller andre ankere er like gode)

• 3 måneder senere...

Har hatt 33kg Vulcan i 2 år. Har hatt ulike Rocnaer i flere år. 

Vulcan sitter som et skudd. Har ikke gått vitenskapelig til verks mtp hvordan ankeret resetter om vinden dreier. Har ikke dykke ned og sett heller

Jeg bakker alltid ankeret godt fast. Og må kjøre over ankeret med god motorkraft for å få det løs når det skal opp. 

Men. Hadde jeg hatt rulle som passa Rocna hadde jeg valgt det. 

Jeg bruker også Vulcan. 15 kg. På tredje året nå. Som med alt annet handler det om å lære seg å bruke det utstyret man har. Vulcan får også kjeften full av sjøgress om det er tykt nok. Da vil den ikke grave seg ned. Det finnes sikkert andre bunnforhold som ikke passer for Vulcan også. Jeg gikk fra 15 kg Bruce og kan nå sove greit mens jeg ligger på svai. Så lenge jeg ankrer på mer enn 6-7 meter er erfaringen min at Vulcan sitter meget godt. Ofte sitter den så godt at jeg lurer på om ankerrulla kommer til å gi seg når jeg skal ha ankeret opp. Jeg har dog investert i en ekstern GPS (Garmin Glonass med Blutooth) som jeg kobler opp til iPhone og bruker Anchor! app-en som ankervakt. Da kan jeg ha ankervakta i umiddelbar nærhet hele tiden.

Rockna er bra greier ingen tvil om det, og jeg er ganske sikker på at vulcan langt på vei har de samme egeskapene som klassisk. Og skulle det være litt forskjell er jeg nok villig til å få et marginalt dårligere anker til fordel for et som ikke kommer i konflikt med baugspryd. Ser det er kampanjepris hos seatronic nå, så kanskje er det bare å hoppe i det. Må vel uansett prøve et ombord for å se at det fungerer. Noen som ønsker et pent brukt klassisk...? 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg lot meg friste av kampanjen på Seatronic (den var vel bare på 20 kg ankeret) og reklamen hvor det høres ut som den burde passe i svært mange ankerruller. Ettersom jeg hadde en vanlig 20 kgs originalt Bruce anker på en vanlig Ilas Marine ankerrulle til formålet, hadde jeg bra tro på at dette burde passe. Men det gjorde det ikke - så jeg må filosofere over hvordan det kan gjøres - hvis det skal gjøres. Jeg har ikke baugspyd, og klarer ikke helt å se for meg hvordan løsningen med Vulcan kan bli pen uten Baugspyd - Vulcanen stikker jo veldig mye lengre ut bak skaftet enn Bruce gjør. Skal se om jeg får lastet opp et bilde av Vulcanen i en Bruce -ankerrulle, har det på telefonen

Her er baugen med 20 kg Bruce:

14C079E3-7182-40CE-A87C-0E9E9DD49106.jpeg.81ecd03bed4c7b5dd70b223fb3b535d4.jpeg

Og her er et par bilder med Vulcan i posisjon:

D6E644B5-E7E5-42FB-8595-F69CC6FF8D59.jpeg.c36ca8e8f6cde35714018da9670e5997.jpeg3649E35C-631C-4621-995B-287A7CE94BBC.jpeg.7085746facd5712eae209be0c6633075.jpeg3AFBCC64-AC4E-4E07-BB45-4893813F6EEA.jpeg.bf5e0f5e9a19be3ce907d4e88b24c18e.jpegD5221436-16D7-4A9D-9D26-F903D9758AD5.jpeg.e1955f081dfb81802808bcad98497aa0.jpegFB28665F-1D44-4406-862B-A6B72A87044B.jpeg.96b8888bfee4054ce6ad9380737e21ec.jpeg

Når jeg holdt på med dette synes jeg Vulcan ble stikkende ut veldig langt foran båten. Synes det så veldig rart ut. Men på bildene ser det ikke like snodig ut som jeg opplevde det mens jeg holdt på. 

Fra litt avstand:

2AD8032C-E184-4C8F-8027-996F6ADE4711.jpeg.6633565f5bebe0cac14a06e7c94086f7.jpeg7BF17993-C9E8-40CC-B1B4-290FF09D8AE7.jpeg.44e46eccc78daf7f825e9a09981fa612.jpeg

Hadde rulla gått litt lavere / nedover kunne kanskje Vulcan ikke stukket så langt ut.

Er ikke så langt ut? Monterer du baugspyd (pryd?) så synes det ikke en gang.. beholder du vulcan så kan det hende det holder å bytte det nederste rullehjulet tull et med større dimensjon for å holde det vekk fra båten? 

Har lest en del og sett på cruiser forums om ankring og der kom Vulcan hakket bedre ut enn rocna hvis jeg ikke husker feil..

Godt tips - skal absolutt vurderes. Hvordan går det med galvaniseringen om jeg borrer hull? Det har kanskje ikke noe å si?

Jeg kan nok også skru fast vippe-delen ytterst ved å borre noen hull ifht at spissen nå går inn i båten (veldig spisst dette ankeret - gikk jo langt inn i fenderlista uten at det var benyttet vinsj). Men det endrer ikke på hvor langt fremover stasen går.

Kanskje jeg snubler over Framtida her i Indre Oslofjord så får jeg se om klassisk hadde passet bedre.

Nå har jeg vel strengt tatt stjålet nok av tråden til trådstarter - men problemstillingen er vel ikke helt på siden likevel. 

God kveld!

Det er kanskje ikke så relevant for deres typer båter, men jeg har et 9 kg Vulcan til min skjærgårdsjeep. Sitter som et skudd og finner fest med en gang. Jeg har testet opp til 8 m/s. Det fulgte paraplydregg med båten, men jeg hadde ikke så lyst å bruke det til overnatting.

Jeg valgte Vulcan fremfor klassisk Rocna siden sistnevnte ikke passer i dreggrommet i baugen.

Fikk låne Rocna vulcan av Nordan Family 27 for testing :smiley:. Det pendler ikke like langt inn mot baug på vei ned, ruller bedre inn og ut og i tillegg kan jeg kombinere det med et nytt baugpeke som skal lages i løpet av vinteren. En ulempe er at waterstaget mitt ikke kan stå stramt når ankeret er med, og jeg er sannelig i tvil om jeg liker utseendet like godt (men håper det går seg til). Det blir derfor overgang til vulcan hos meg. 

rocna-klassisk.JPG

rocna-vulcan.JPG

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Seilte båt med Rocna i sommer. Det var mye bedre enn jeg har opplevd før. Satt med en gang. Å ligge trygt med 2,5 ganger dybden med kjetting i 20 m/s var litt spesielt. Med egen båt måtte jeg tatt ut 30 meter mer kjetting, men da hadde det ikke vært plass der vi lå. Ankeret satt som støpt med en gang, er vant til at det bruker noen meter på å grave seg ned når vi setter fast ankeret. Her var det 30 cm før bråstopp. Vil ha (men har ikke plass).

Jeg er freidig nok til å si at de som mener at gamle ankerkonstruksjoner er like gode ikke har prøvd de nye. Men må teste på flere ulike bunnforhold med flere ankertyper på samme båt før jeg kan være sikker. Men opplevde forskjellen som stor.

Dette er min erfaring på 39 fots seilbåt. Byttet ut et 17 kg Bruce til 20 kg Vulcan, 10 mm kjetting. Har egentlig aldri hatt noen problemer med å sitte med Bruce, løsnet noen få ganger på gress. Men, byttet likevell til et 2o Kg Vulcan. brukte ankeret en hel sommer, dregget flere ganger på leirbunn, der jeg tidligere satt som en stein med Bruce. Dregget også på andre bunnforhold med ankeret. Om ankeret må ha spesiell prosedyre for setting vet jeg ikke, men jeg setter ankeret likt som altid. Ned med dreggen til bunnen, så sakte bakover mens kjettingen legges pent ut, uten at den ligger i en haug oppå ankeret. 4-5 ganger dybden med kjetting og så bakke på med motoren. Vulcan løsnet flere ganger på denne metoden. Byttet ankeret med et Rocna 20 kg. Sitter som et skudd og ikke dregget en eneste gang. Har nå to sesonger med Rocna og mange netter på svai uten dregging hverken under setting eller i sterk vind. Det var min erfaring. Skal IKKE tilbake til Vulcan. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...