Guest Avmønstret# Startet 17.April.2018 Link til dette innlegget Startet 17.April.2018 De siste sesongene har jeg slitt med å få tak i tape som holder en stund rundt sikringer på strekkfisker osv. Har kjøpt litt ulike plasser og trodd at "denne virker bra!", men så blir den stiv og slipper liminga og det blir hengende løse ender og flappe, ser ikke bra ut. Tidligere har jeg "bare" brukt vanlig el- tape og den har holdt seg myk og liminga langt bedre enn tapen jeg får tak i i dag. Noen som har tips til el-tape som faktisk holder? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Jeg bruker vanlig eltape.........ikke så mye spenn i siste varvet. det holder i vært fall en sesong, hvilket holder for meg, ettersom jeg tar ned riggen, da båten går på land Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TrikkerN Lønning Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Super 88+. Bør holde ? Den er vulkaniserende. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Selvvulkaniserende tape funker fint, men er litt vanskelig å få av igjen. Må skjæres av. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 vanlig tjærebånd? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Jeg sikrer med rustfri ståltråd, trenger ikke tape. På 50- og sekstitallet brukte vi ikke annet enn ståltråd. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Gunga Din skrev for 14 timer siden: Jeg bruker vanlig eltape.........ikke så mye spenn i siste varvet. Og ikke slit den av... Skjær eller klipp den av Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 alf-inge skrev for 8 timer siden: Selvvulkaniserende tape funker fint, men er litt vanskelig å få av igjen. Må skjæres av. Trikset er å legge et lag el-tape først, deretter vulktape. Da er det lett å fjerne igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Pinkvin skrev for 16 timer siden: .Noen som har tips til el-tape som faktisk holder? Nei det har jeg ikke. Du skal ikke bruke tape. Bruk Seldens aluminium vantskruvskydd. Tar litt tid å tilpasse, men derfra er det bare bra. Ingenting hekter og det er enkelt å løfte på de for å inspisere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 (redigert) Slutter nede og legger på en takling da holder el-tapen i lenge.. Redigert 18.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Mulligan skrev for 1 time siden: Nei det har jeg ikke. Du skal ikke bruke tape. Bruk Seldens aluminium vantskruvskydd. Tar litt tid å tilpasse, men derfra er det bare bra. Ingenting hekter og det er enkelt å løfte på de for å inspisere. Ja de er pene de syns jeg. Men litt HR/Najad på en måte ;-) Litt for jålete for meg kanskje....? Men nå har jeg splinter andre plasser også som jeg pleier å teipe. Syns også tipset om syrefast ståltråd var interessant, da kan en jo unngå hele problemstillingen. Har også erstattet vanlige splinter med sånne "runde" noen steder. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Det er to ting her. Du får ikke tapet til en saksesplint. Den skal ikke bøyes ut mer enn 45 grader. Også er det slik at når jeg bruker den yttre genoaskinna så hindrer røret at skjøtet hekter seg.. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 I en video om rigging så brukte de en klatt med silikon på saksesplintene, men har ikke prøvd det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Da skal man være viss på at det ikke er silikon som herder med eddik (er det vel, lukter eddik). Korrosjonsfremkallende. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Hulda skrev 16 minutter siden: Da skal man være viss på at det ikke er silikon som herder med eddik (er det vel, lukter eddik). Korrosjonsfremkallende. Biltema Multibond fungerer kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Ingen over, ingen ved siden. Nå må jeg snart få en gratis patron av Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Ingen som bruker Blue Wave sine Smart pins e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Maika skrev 42 minutter siden: Ingen som bruker Blue Wave sine Smart pins e.l.? Bruker noen av de der som går rundt på en måte. Men, heeelt teoretisk, i mitt hode, kan de nappes ut av et tau, seil eller noe. Det kan jo ikke vanlige pins. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Borelåsen går vel flere ganger rundt, men i teorien er jo alt mulig;) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Pinkvin skrev for 4 timer siden: Ja de er pene de syns jeg. Men litt HR/Najad på en måte ;-) Litt for jålete for meg kanskje....? har ikke disse aluminiumrør på min Najad, og skal heller ikke ha det............ ønsker å ha oversikt over vanten/terminaler, har hørt att det er oftest der i overgangen, som en kordel går først ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Eureka Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Ang de alurørene, leste en beretning av et norsk par på jordomseiling som fikk mastehavari. Under det påfølgende arbeidet for å kvitte seg med masta, ble nettopp de rørene det store problemet. Noe var bøyd eller i klem slik at det ikke var mulig å flytte på de, for å komme til strekkfiskene / splintene for å kvitte seg med masta. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Da spør jeg hvorfor de ikke tok fram saksa? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Den delen av historien kjenner jeg ikke. Innbiller meg at det ble forsøkt... tror historien ble linket til her i forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Maika skrev for 3 timer siden: Borelåsen går vel flere ganger rundt, men i teorien er jo alt mulig;) Åja, tenkte ikke på de Blue Wave sine, de så smarte ut. Tenkte på en eller annen variant som jeg ikke husker hvor jeg har kjøpt. En greie som en klemmer rundt og som har en pin som stikker inn på en måte. Bruker de ikke på kritiske steder. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 SY Honningpupp opplevde mastehavari (bekjente det der, forsto på dem at det var rimelig action en stund). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.