FantNo Startet 17.April.2018 Link til dette innlegget Startet 17.April.2018 Har kjøpt ny båt og der fulgte det med en Wallas safeflame med kun en av og på bryter og et hjul til å vri fra 1-6. det er to plater på den men kun den ene som det er flammer under og blir varm (veldig varm!) den andre blir sånn småvarm men ikke noe å skryte av. Har ingen mulighet til å skru den av eller på, så skjønner ikke helt greia.. skal den være sånn eller er det noe galt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Ja, det er slik det skal være. Brenneren er under den venstre kokesonen, og den til høyre får overskuddsvarmen, ca. 50% av den til venstre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Windy37GM Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Disse trives svært godt med fritidsparafin istedenfor diesel. Ryker mindre, temnner letter og varmer myyyye bedre :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
FantNo Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Lars H. skrev 56 minutter siden: Ja, det er slik det skal være. Brenneren er under den venstre kokesonen, og den til høyre får overskuddsvarmen, ca. 50% av den til venstre. Tusen takk for svar! Selvom jeg heller ville hatt et annet svar da ?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Husk å alltid ha en kasserolle eller lignende på plata når den brukes. Ellers kan plata overopphete Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Windy37GM skrev 26 minutter siden: Disse trives svært godt med fritidsparafin istedenfor diesel. Ryker mindre, temnner letter og varmer myyyye bedre :-) Nå er det vel flere utgaver av Wallas kokeapparat. Vi hadde i mange år et Wallas 100x ceramic som kun var beregnet for lampeolje/fritidsparafin. Det er en variant med veke og glødetråd for tenning. Nå har vi en Wallas 95D, beregnet for diesel uten veke og med glødestift for tenning. Den gir noe mer varme enn 100x'n, og har den fordelen at en slipper å dille med løse tanker med parafin. Den henter diesel rett fra båtens dieseltanker. Den kan også kjøres på fritidsparafin. At den skulle ryke på diesel? Har jeg aldri sett. Problemer med å tenne med diesel? Tenner alltid, selv på første forsøk etter vinteropplag. Varmer bedre på fritidsparafin? Muligens, det har jeg aldri giddet å forske i. Jeg har aldri hatt problem med å koke poteter eller å få stekepannen varm nok for en god biff. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
haig Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Lars H. skrev for 16 timer siden: Ja, det er slik det skal være. Brenneren er under den venstre kokesonen, og den til høyre får overskuddsvarmen, ca. 50% av den til venstre. Henger meg på takk for info dette visste jeg ikke og har konsekvent brukt den som er til høyre på bildet (Bak hos meg står på tvers) og tenkt at den var veldig treg! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Den til venstre er faktisk relativt rask! Jeg koker opp til venstre og flytter over til høyre. Evt steker til venstre og koker tilbehør til høyre. Synes Wallas er veldig bra apparater til båtbruk, ingen åpen flamme, lukt eller avgasser og herlig enkel I bruk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Lars H. skrev On 17.4.2018 at 22.22: At den skulle ryke på diesel? Har jeg aldri sett. Problemer med å tenne med diesel? Tenner alltid, selv på første forsøk etter vinteropplag. Varmer bedre på fritidsparafin? Muligens, det har jeg aldri giddet å forske i. Jeg har aldri hatt problem med å koke poteter eller å få stekepannen varm nok for en god biff. Min 95D røyk litt. Over til parafin og vips, alt vekk. Sotringen rundt eksoshølet ble også borte. Det var verdt styret med kanne :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.