Jump to content

MD21 systemrens

GeirKS

Recommended Posts

Hei,

jeg har tenkt å kjøre Systemrens i saltvannskretsen på min MD21A. Å koble seg inn på varmeveksleren er greit, men jeg finner ikke noe sted å få tak i returvannet... Må jeg ta av eksosslangen og sette en bøtte under, eller...?

Og videre må sikkert anodene byttes, hvor mange er det og hvor sitter de hen?

(Det ser ut som det sitter en på styrbord side av varmevekslerhuset. Finnes det flere?)

GeirKS

:drink:

Hei !

Dette gjelder for MD21B.

Det finnes en stavanode skrudd inn i termostathuset, på den øvre messingproppen.

Videre en som er skrudd inn i eksosmanifolden på motsatt side av der kjølevannet går inn.

Og som kjent 2 stk. i gearet (MS3-gear) Du finner de unde messingproppene. Hold fast proppen og skru ut anodene med en tang.

hilsen Haba

• 5 år senere...

Billigst antar jeg er Biltema. Mener B-utgaven kun har den ene i forkant av manifolden som Haba nevner. Den på termostathuset sitter i ferskvannskretsen og trenger aldri å byttes.

NB: Mener Biltema bare har lang stavanode. De kan ikke brukes i en av posisjonene på gearet, mener det er den nedre. Det er en innsnevring inni der som gjør at lang anode knekker når man skrur den fast. VP har en kortere variant.

Du kan ikke unngå å se disse anodene, de sitter i messingpropper med 13mm firkantet hode.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...