GeirKS Startet 16.Mai.2003 Del på Facebook Startet 16.Mai.2003 Hei, jeg har tenkt å kjøre Systemrens i saltvannskretsen på min MD21A. Å koble seg inn på varmeveksleren er greit, men jeg finner ikke noe sted å få tak i returvannet... Må jeg ta av eksosslangen og sette en bøtte under, eller...? Og videre må sikkert anodene byttes, hvor mange er det og hvor sitter de hen? (Det ser ut som det sitter en på styrbord side av varmevekslerhuset. Finnes det flere?) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Hei ! Dette gjelder for MD21B. Det finnes en stavanode skrudd inn i termostathuset, på den øvre messingproppen. Videre en som er skrudd inn i eksosmanifolden på motsatt side av der kjølevannet går inn. Og som kjent 2 stk. i gearet (MS3-gear) Du finner de unde messingproppene. Hold fast proppen og skru ut anodene med en tang. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hei, Fisker frem denne igjen. Er det noen som har bilder som viser greit hvor de forskjellige zink anodene sitter på MD21B ? Motor og gear Hvor kjøpes disse anodene billigst? Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Billigst antar jeg er Biltema. Mener B-utgaven kun har den ene i forkant av manifolden som Haba nevner. Den på termostathuset sitter i ferskvannskretsen og trenger aldri å byttes. NB: Mener Biltema bare har lang stavanode. De kan ikke brukes i en av posisjonene på gearet, mener det er den nedre. Det er en innsnevring inni der som gjør at lang anode knekker når man skrur den fast. VP har en kortere variant. Du kan ikke unngå å se disse anodene, de sitter i messingpropper med 13mm firkantet hode. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 (redigert) Takk for kjapt svar! For fremtidig referanser finnes bilde og beskrivelse i pdf filen "instruksjonsbok" Her:VolvoPenta motordatabas (Søk på MD21B) Sprengskisser MD21B finnes hos marinepartseurope.com Bedre sprengskisser: Marinepartsexpress.com Redigert 10.Juli.2008 av buckley (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.