PiperBill Startet 18.April.2018 Del på Facebook Startet 18.April.2018 Første år med Wallas koketopp så jeg vet ikke helt hva jeg kan forvente av den. Hadde gass i forrige båten. Anyway… jeg har tatt service på den og gjort noen med strømtilførselen slik at den ikke blinker for lav spenning lenger, men jeg legger merke til at det høres ut som den bluser opp og ned i takt med klikklyden fra pumpa når den er i gang full full effekt. Er dette vanlig? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 PiperBill skrev 3 minutter siden: den bluser opp og ned Hva mener du med bluser, er det en lyd? Hvilken type Wallas er det du har, Ceramic av en eller annen versjon, med jernplate eller hva? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 18.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2018 (redigert) Oops sorry skulle ha sakt det.... Det er en Wallas Safeflame 100 Ceramic. Med "bluser" så mener jeg "blusser opp" (dårlig språkferdigheter altså) den suselyden forbrenneren lager forandre seg i takt med klikkelyden fra pumpa. Akkurat som om den får litt mere drivstoff for hver gang pumpa slår inn og «blusser» opp. Sikkert helt normal men jeg bare lurte. Redigert 18.April.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Joltus Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Når eg fyrer igang min 800 så hører eg "flammeblaff" i starten ja. Kraftigere og kraftigere før det er en kontinuerlig brenning. Blaffene kommer i takt med pumpa ja, siden pumpa pumper parafinen inn i glødespiralen.... Mulig det er det du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Nå har jeg gamle og slitte ører, men jeg hørte aldri noen annen lyd en en helt jevn lyd når min Wallas 100x ceramic var i gang. Her er det noe som ikke stemmer, dårlig parafintilførsel, møkket filter . . . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Joltus skrev 7 minutter siden: Når eg fyrer igang min 800 så hører eg "flammeblaff" i starten ja. Det tyder på at det er problemer med å tenne. Ta en sjekk, demonter og eventuelt bytt brennfilteret. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 18.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2018 Takk. Det er kanskje ikke normal da. Skal feilsøker litt neste gang jeg er ved båten :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Joltus Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 (redigert) Lars H. skrev 38 minutter siden: Det tyder på at det er problemer med å tenne. Ta en sjekk, demonter og eventuelt bytt brennfilteret. Ingenting som feiler min nei...... Null problemer med å tenne. Og disse lydene er helt normale. Selveste wallasgud har nettopp hatt den inne. Og siden den gang har den vært en drøm. Redigert 18.April.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Joltus skrev 11 minutter siden: Ingenting som feiler min nei...... Null problemer med å tenne. Og disse lydene er helt normale. Selveste wallasgud har nettopp hatt den inne. Og siden den gang har den vært en drøm. Jeg er ikke eng. Det "boffet" kommer når apparatet tenner, er det mer enn et "boff", betyr det problemer med å tenne og det er ikke som det skal være! Mitt Wallas gir kun et "boff". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 (redigert) Neida Lars, slik eg beskriver den er helt slik den skal være. Det boffet som kommer som du beskriver er noe annet. Men ser nå at ts etterspør noe som skjer når wallasen er i gang, ikke under oppstart, så leste feil. Det er ikke samme lyden han hører. Hører eg ingen ujevnhet i lydene når den er igang. Redigert 18.April.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Har sjøl safeflame 1000 i seilbåten. Har hørt sånn poffing jeg og, men biller meg inn at det er for det meste i oppstart, før den kommer skikkelig igang. Mulig jeg husker feil, men om vekedotten er litt feil pakket, så kan det bli sånn poffing... men kanskje wallasservice kommer på banen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Joltus skrev 1 time siden: Neida Lars, slik eg beskriver den er helt slik den skal være. Det boffet som kommer som du beskriver er noe annet. Ikke for å være vanskelig, men når en starter opp et eller annet kokeapparat/varmer, så kommer det til et eller annet punkt der det fra en glødetråd eller glødestift tar fyr i dieselen/parafinen. Da sier det boff, pang eller hva en kaller lyden (eller den er så stille at en ikke hører den). Det er lyden av at drivstoffet tar fyr. Og dersom alt er OK, skal det kun komme en eneste slik lyd. Kommer det slike lyd flere ganger, betyr det at det er problemer på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 (redigert) Ok. Wallasservice hadde den hos seg. Justerte og stilte den inn. Den brenner perfekt. Tenner umiddelbart. Null tull. Og den var sånn før eg sendte den (Sendt av helt andre grunner), og den har vært sånn hele tiden etter at han hadde den hos seg. Altså, så lenge eg har hatt den.... Veldig rart hvis det da er problemer med den syns eg? For den fyren er rimelig grundig :) Redigert 18.April.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Snakker vi litt forbi hverandre? Jeg har jo selv et Wallas kokeapparat, først i nærmere 20 år en 100x og siden det en 95D i snart 10 år. Og når de ikke har startet opp på det første "boffet" har det vært på tide med en liten sjekk. Jeg kunne aldri tenkt meg noe annet kokeapparat enn Wallas! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Mulig det. Betyr nå uansett ingenting. Eg sjekker ikke opp et apparat som nettopp var inne til sjekk, og som virker perfekt, starter perfekt og varmer knallbra, bare fordi det virker akkurat slik det har gjort i de fire årene eg har hatt det ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 (redigert) Da er vi hvertfall to fornøyde Wallas-brukere. Hva var grunnen til at du hadde det inne til service? Redigert 18.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 18.April.2018 Del på Facebook Svart 18.April.2018 Den virket bare ikke. Var noe med panelet. Har et slikt lite styrepanel ved siden. Tror det hadde fått litt fukt. Sendte det opp til wallasservice etter å ha prøvd det meste. Han koblet sitt til. Fungerte. Koblet mitt til og siden har det også fungert. Merkelig feil igrunn.... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Har dessverre ikke hatt anledning til å se på denne saken før nå. For å rydde litt opp i diskusjonen: Wallas Safeflame 100 Ceramic har kommet i forskjellige versjoner:; De første kom med S-brenner, samme som 1300, 1600, 1800, 2400 og 3200 varmere, og kokeapparatene 1000 og 900 (de med støpejernsplater). Dette gjelder med produksjonsnr t.o.m. 1920 (100) og 1509 (100U). Disse tennes "knotten" på max. Kunne komme noen mindre "boffing" under oppstart. I ettertid fant vi ut at den tenner bedre med knotten på ca klokka 3. Neste generasjon 100 Ceramic fikk en X-brenner og fikk dermed navnet 100x. Denne hadde produksjonsnr mellom 1921 og 2963 (100x) og prod.nr. mellom 1510 og 2903 (100xU). De første var ikke merket med "Start" på knotten, og ble startet på max. På grunn av feil blandingsforhold mellom brennluft og drivstoff var den ikke alltid like lett å få start på ved første forsøk. Ved andre gangs forsøk tente den som oftest, og da gjerne både med "poff" og "smell" eller hva en vil kalle det for. Kom gjerne også en god del røyk ved oppstarten. Vi som jobbet med dette fant fort ut at den startet hver gang som den skulle om knotten ble satt på "klokka 3", og displayet kom så merket med "Start" omtrent ved klokka 3. Når rød led tentes kunne man skru den opp til max. Både 100 (U) og 100x(xU) kjennetegnes best ved at kretskortet er avlang/rektangulært og er plassert under av/på-bryter og "knott". Så fra produksjonsnr 2964 (100x) og 2904 (100xU) kom et nytt kretskort som kjennetegnes som mer kvadratisk og er plassert delvis under viftehuset. Samme kretskortet finnes forøvrig i 800, 800t, 90 og 90t. Disse kretskortene har en tidsforsinkelse på brennluftmotoren. Du setter "knotten på max og slår på bryteren. Gløder slås inn og brennluftmotoren får litt i overkant av 8v. Etter ca 2,5 min slås gløding av og brennluftmotoren økes til ca 9v. Etter ytterligere 1 min (ca 3,5 min totalt) tennes rød led og brennluftmotoren får ca 10,6v (max). 100x (og 100xU) gikk etterhvert ut av produksjon og ble erstattet av 90. Litt mindre keramisk plate,men ellers identisk mht brenner, kretskort og viftemotor. 90t er identisk med 90 bortsett fra kontrollpanelet, og en oppgradering av kretskortet til moderne komponenter. Siste nytt er at 90t er gått ut av produksjon fra og med i år (finnes noen igjen) men en trenger ikke fortvile av den grunn. Reservedeler vil i god Wallas-ånd finnes i minst 10 år fremover. 800t vil også bli faset ut etterhvert (vet ikke når) til fordel for det nye diesel kokeapparatet 800D med en kokesone, og med varmeviftelokk til denne selvsagt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Lars H. skrev for 15 timer siden: Da er vi hvertfall to fornøyde Wallas-brukere. Hva var grunnen til at du hadde det inne til service? Joltus skrev for 15 timer siden: Den virket bare ikke. Var noe med panelet. Har et slikt lite styrepanel ved siden. Tror det hadde fått litt fukt. Sendte det opp til wallasservice etter å ha prøvd det meste. Han koblet sitt til. Fungerte. Koblet mitt til og siden har det også fungert. Merkelig feil igrunn.... Grunnen var at pumpen ikke gikk/slo og brennluftviften gikk sakte. I utgangspunktet mistenkte jeg kretskortet, men da jeg koblet til mitt eget kontrollpanel som virket den som det skulle. Syntes det var litt "lat" og justerte effekten opp noe (tok selvsagt målinger). Prøvekjørte på nytt med mitt kontrollpanel nok en gang og var i orden. Koblet opp med innsendt kontrollpanel og plutselig så var det også i orden. Forklaringen den gang var en mulig periodisk feil (irr kanskje?) i kontrollpanelet og kanskje burde skiftes. Ser nå at den tydeligvis virker som den skal, Murphy's lov har en liten rolle i denne saken, uten at jeg helt kan forklare hva....... Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Joltus Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Mistenker at bryteren er litt dårlig Wallas :) Men den funker helt kanon etter at du hadde den inne. Brenner mye varmere nå enn før. Og tenner hver gang :) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 19.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2018 @Wallas Service. Har du noe formening om mitt opprinnelige spørsmål om at suselyden forandrer seg i takt med klikkelyden fra pumpa. Virker som det busser opp litte grann i takt med pumpa. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Joltus Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Vil jo tro at det vil brenne litt "hardere" om pumpa plutselig går fortere... Spørsmålet da er jo hvorfor pumpa går fortere? Kan du ha spenningsvariasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 19.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2018 Jeg tror det er en slags fortrengningspumpe (membranpumpe) og dermed så gir den litt varierende trykk. Kan noen si sånn circus hvor lang tid det tar å koke opp 1 liter vann på en Wallas Safeflame 100x? Som sakt så aner jeg ikke hva jeg kan forventer. Er bare vant til gass og det går ganske fort. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Eureka Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 -kommer vel ann på vanntemp, omgivelsestemp, størrelse på gryte, etc etc Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Det er ikke en membranpumpe, men magnet stempelpumpe. Når pumpen får pulser fra kretskortet beveger det seg et stempel med innebygd ventil, som igjen gir drivstoff i pulser. Dermed kan det i noen tilfeller gi pulserende effekt på flammen. Årsaken kan også være feil blandingsforhold mellom drivstoff og luft. Gjør følgende målinger/tiltak etter rød led tennes (etter 3,5 - 5 min); * Mål spenningen frem til viftemotoren. Den skal være 10,6v. Justeres med det blå potmeteret på kortet. Ett tørn med klokken = ca 20% økning. * Tell pumpeslagene. Det skal være 10 pumpeslag ila ca 15 sek. Justeres med samme pot som viftemotoren, det er ingen individuell justering. Ved justering av viftemotor til 10,6v skal pumpeslagene være som nevnt. * Om du har mulighet til å måle drivstoff-forbruket med et måleglass er det helt toppers. Ved full effekt skal den bruke ca 180 ml/h. Mål forbruket ila 6 min, og gang med 10. * Nevner det ofte; Sjekk at returslangen har fall hele veien fra brenneren og ned til tanken. Ingen svanehals eller vannlås. Skal stå ned i koppen i tanklokket. Koketid: Her kom Eureka inn med noen facts. Målinger jeg har gjort ligger på ca 10 min fra kaldt apparat og kaldt (omgivelsestemp) vann. Om vinteren i mitt kalde verksted uten særlig oppvarming, tar det lenger tid. Wallas'en er oppgitt med en brennereffekt på ca 1800 W Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.