Jump to content

Wallas Safeflame 100 Ceramic blusser opp i takt med drivstoffpumpe

PiperBill

Recommended Posts

Takk Wallas. Skal se nærmere på det ASAP.

Har en diskusjon gående med min bedre halvdel om vi skal bytte ut vannkjelen. Jeg mener den ikke er optimal for en ceramic topp fordi den ikke er helt flat i bunnen og dermed er kontaktflaten mot den varme toppen mindre en om den hadde vært helt slett. Fungerte bra med gass selvfølgelig. Ho ser det ikke helt da J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Kasseroller, stekepanne og kaffekjelen må selvsagt være flat i bunnen for å få god kontaktflate med den keramiske platen. Det er det samme som for det du bruker hjemme. Ei stekepanne som "ruller" på komfyren steker ikke egg og bacon like bra som ei flat panne.

Edit:

Kasseroller; Du bruker kort sagt akkurat samme type som du ville brukt hjemme. Typisk: Stålkasseroller med sandwichbunn 4-6 mm

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hadde ikke anledning til å demontere og feil søker koketoppen i dag da jeg var opptatt med å klargjøre båten til sjøsetting på mandag. Men jeg gjorde en liten test mens jeg kokte vann til kaffen. Fra kald start til at lampen lyste gikk det nøyaktig 5 minutter.  Det tok deretter 20 minutter å koke opp ca. 1 liter vann.  Jeg tror mye skylles vannkjeler men likevel er totalt 25 minutter ganske mye.

Jeg filmet også litt for å kunne høre på lyden. Dette er etter ca. 10 minutter. Lyden jevnet seg ut en god del mot slutten av koketida.

Link til videosnt på youtube  https://youtu.be/TJVCVLJnIgo

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Wallas Service skrev for 10 timer siden:

Har sett på videoen, og dette er ikke normalt. 

Du har tatt service på den? Hva gjorde du da?

Jeg kjøpte servicesett med gjødespiral og veke (#36733 og 362503) og fulgte Lars H sin utmerket service veiledning. Hadde den med hjem slik at jeg kunne jobbe på hobbyverkstedet mitt.

Eneste som ikke gikk etter boka var at jeg klarte å skrelle av ca. 5mm isolasjon på en av ledningene til glødetråden men jeg fikset det igjen. Også synes jeg de 2 hvite silikonpropper var vanskelig å få på plass men jeg mener de satt riktig til slutt.

Det gamle glødeelementet hadde knust ceramic ring. Returrøret var delvis tett, rett over veken (veka?), som om litt veke-materiale hadde kommet inn i røret. Ellers var det en del tjære lignenge belleg i brennekammeret (inntørket drivstoff). Det er det jeg husker i iallfall fra mer en 5 måneder siden.

Jeg har litt bedre tid i morgen (mandag) og kan ser litt nærmere på dette. Jeg har bare brukte apparatet 2 ganger siden service og jeg synes denne ulyden ble mye mindre mot slutten i går. Kanskje det går seg til.

Ellers tror jeg  den får litt ujevn tilførsel av drivstoff og dermed så «blusser» opp og ned… kanskje? Men det må en systematisk feilsøking til. Veldig takknemlig for dine innspill :-)

• 1 måned senere...

Løfter denne tråden igjen.  Lurer jeg på om det er vanlig at kontrollpanelet blir veldig varmt? Det blir såpass at man ikke kan ta på det mer en et par sekunder. Jeg tror jeg skal ta ut hele driten og får den overhalt før ferien starter. Noen som kan ta jobben i Østfold dersom den ikke kan sendes?

waltop.jpg

Så varmt er ikke normalt. Og apparatet har innebygd overopphetingstermostat som stopper pumpen om temperaturen under apparatet kommer over ca 120 grader. Termostaten har automatisk reset.

Har du god lufting rundt kokeapparatet?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...