Jump to content

Windy GM 37 med KAD300/DPG, bytte fra C6 til C5 propeller?


KSE

Recommended Posts

Som sikkert mange andre, har jeg noe problem med å oppnå maks turtall med ekvipasjen. Grunnet, skrog med noen års lag med bunnstoff, installert utstyr, folk ombord, etc. Har i dag C6 propeller på Windy GM 37, med KAD 300 og DPG. 

 

Spørsmålet er om man skulle forsøke seg på C5? Evt. optimaliserte C5/ C6 propeller fra Winrace?

 

Må uansett kjøpe nye / rehabilitere de jeg har. Skulle gjerne hatt hakket lettere propeller. Hva tror dere?

Link to post

Jeg må uansett rehabiliterer mine propeller/ kjøpe nye. Dette fordi nav/ hub i den ene propellen har begynt å "vandre" noen mm. Må fikses, før det slipper helt.

 

Jeg mangler 150rpm ja. Farten er ikke det viktigste. Det er verre at motorene ikke klarer å oppnå spesifisert maks turtall. Derfor vurderer jeg å prøve med Winrace optimaliserte C5 propeller. 

 

 

Link to post

Nei, på siste test hadde jeg ikke jolle bakpå.

Tror ikke det er uvanlig at båter mister noen knop i forhold til fabrikkenes tester av nybåt (med båt uten bunnstoff, tomme tanker samt lite folk og utstyr/ pikkpakk ombord).

Men samtidig er det jo andre (som deg) som likevel oppnår fornuftige tall på fart og rpm, selv med last og x antall lag med bunnstoff. Så det er litt rart.

Tenker at det kan være propeller som ikke er helt optimale lengre.

Nå har jeg i alle fall bestilt 2 sett med optimaliserte C5 fra Winrace. Så kommer jeg nok til å sende inn de gamle C6 til rehab. Så får vi se hva som funker best.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ja, nå har eg fått skifta og sjekka med optimaliserte C5.

 

Eg er litt todelt:

Er fornøgd med å vite at propellane er kontrollerte og i orden.

At fart på tomgang går litt ned

At det kanskje er noko mindre vibrasjonar

At båten kanskje går noko lettare i plan

At eg oppnår maks turtal etter boka. 3800+

At eg ikkje har mista noko særleg toppfart (36kn), sølv om det eigentleg ikkje betyr noko.

 

Men:

Det er jo litt dumt å miste 2-3knop på marsjfart. På 3000rpm har eg ca. 25/26knop. Tidlegare hadde eg 28-29.

Dette er jo ein vanesak, og eg blir nok vand med det etter kvart.

 

Uansett trur eg at eg etter kvart vil sende inn dei gamle C6 til overhaling seinare. Både for å ha reserve, og ikkje minst for å prøve på nytt, og sjå om ubalanserte propellar med «lause» kjernar kan ha vore årsaka til manglande maks rpm.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Kad300 effektkurva är sådan att motorn utvecklar full axeleffekt redan vid ca 3500 rpm. Dvs du får inte mer effekt ur motorerna vid högre varvtal än så - och alltså inte högre toppfart genom att gå ner i propellerstorlek.förutsatt att du når 3500rpm med dina c6.

 

Sannolikt kan du snarare få högre förbrukning på marschfart med mindre  eftersom du ligger på högre varvtal då, med högre intern friktion och därmed lägre verkningsgrad som följd.

 

Så teoretiskt - För att få högre fart behöver vattenmotståndet sänkas så båten orkar varva ur helt - andra propellrar är inte lösningen.

 

på vår gm37 har vi d4-300. Nu i höstas orkade de inte mer än 3250rpm, motsvarande 36.5knop. I våras gjorde den 38.5 knop på 3350rpm max. Även d4-300 har en effektkurva som planar ut när man närmar sig maxvarvtal (den är plan från 3200 rpm ca och uppåt) - därför hjälper inte mindre propellrar mig heller. Nu slipar jag därför botten för att se om vi kan klara 40 knop till nästa år.

 

 

Link to post

Det jeg ønsket å oppnå med mindre propeller var å oppnå max rpm som angitt i manual, på +/- 3800. Dette for å hindre at motor sliter med for mye motstand. 

 

Tror nok heller renovering av C6 OG sliping av skrog er en bedre løsning ja.

Veldig bra om du oppdaterer oss neste år med resultat etter nyslipt skrog neste år da mikaels! 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...