KSE Startet 19.April.2018 Del på Facebook Startet 19.April.2018 Som sikkert mange andre, har jeg noe problem med å oppnå maks turtall med ekvipasjen. Grunnet, skrog med noen års lag med bunnstoff, installert utstyr, folk ombord, etc. Har i dag C6 propeller på Windy GM 37, med KAD 300 og DPG. Spørsmålet er om man skulle forsøke seg på C5? Evt. optimaliserte C5/ C6 propeller fra Winrace? Må uansett kjøpe nye / rehabilitere de jeg har. Skulle gjerne hatt hakket lettere propeller. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Da ville jeg hørt med Winrace og forklart de hva som er problemet og spurt om de kunne optimalisert de propellene du har de er flinke på det. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Captain Chaos Svart 19.April.2018 Del på Facebook Svart 19.April.2018 Hvor mye når du på full spiker og korrekt trimming? Dersom avviket er for stor blir vel justering kanskje ikke optimalt. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
KSE Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 Har 36,5kn og 3650rom. Maks rpm skal vere 3700-3800 ifølge spek. Fart skal kunne vere opp mot 40kn. Så er det nokre lag med botnstoff på skroget, og ting er ikkje nytt lengre, så det er kanskje ikkje heilt unormalt at fart og rpm går litt den veien med alderen? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Hvis det er kun ca 150rpm du mangler så vil du i bestefall få 2 knop til så da spørs det om det vil være noe dyrt og få Winrace til og optimalisere de men det koster jo ikke noe og spørre hva det koster. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
KSE Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 Jeg må uansett rehabiliterer mine propeller/ kjøpe nye. Dette fordi nav/ hub i den ene propellen har begynt å "vandre" noen mm. Må fikses, før det slipper helt. Jeg mangler 150rpm ja. Farten er ikke det viktigste. Det er verre at motorene ikke klarer å oppnå spesifisert maks turtall. Derfor vurderer jeg å prøve med Winrace optimaliserte C5 propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 Ja, da ville jeg sendt hele settet ned til Winrace og kjørt full overhaling og justering. Jeg ville prøvd å nå øvre området / 3800+ RPM, så har du litt å gå på. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Navic II Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 hmm. Navic II har samme oppsettet som deg, og klarer å tippe 39 knop med halvfulle tanker og 2 voksne + 2 barn ombord. der er også bunnstoffet blitt tjukt og knudrete igjennom årene. dog mista jeg 2 knop og noen rpm med RIB'en på daviterne. (Dobbelskrog 10 fot m 9,9 4-takt) har du jolle bakpå? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 25.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2018 Nei, på siste test hadde jeg ikke jolle bakpå. Tror ikke det er uvanlig at båter mister noen knop i forhold til fabrikkenes tester av nybåt (med båt uten bunnstoff, tomme tanker samt lite folk og utstyr/ pikkpakk ombord). Men samtidig er det jo andre (som deg) som likevel oppnår fornuftige tall på fart og rpm, selv med last og x antall lag med bunnstoff. Så det er litt rart. Tenker at det kan være propeller som ikke er helt optimale lengre. Nå har jeg i alle fall bestilt 2 sett med optimaliserte C5 fra Winrace. Så kommer jeg nok til å sende inn de gamle C6 til rehab. Så får vi se hva som funker best. Sitér dette innlegget Link to post
steyr 246 Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Hei har samme oppsett som deg på min fairline 34 targa.klare 40 knuter på ein bra dag ?har du målet ladetrykket? Hvor stor forskjell blei det når du gikk over til c5? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2018 Ladetrykket blei sjekka OK av merkeverksted i fjor, ja. Har ikkje fått teste med C5. Men lover å melde tilbake når det er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
steyr 246 Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Har du fått testet med c5 propeller nå? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 Ja, nå har eg fått skifta og sjekka med optimaliserte C5. Eg er litt todelt: Er fornøgd med å vite at propellane er kontrollerte og i orden. At fart på tomgang går litt ned At det kanskje er noko mindre vibrasjonar At båten kanskje går noko lettare i plan At eg oppnår maks turtal etter boka. 3800+ At eg ikkje har mista noko særleg toppfart (36kn), sølv om det eigentleg ikkje betyr noko. Men: Det er jo litt dumt å miste 2-3knop på marsjfart. På 3000rpm har eg ca. 25/26knop. Tidlegare hadde eg 28-29. Dette er jo ein vanesak, og eg blir nok vand med det etter kvart. Uansett trur eg at eg etter kvart vil sende inn dei gamle C6 til overhaling seinare. Både for å ha reserve, og ikkje minst for å prøve på nytt, og sjå om ubalanserte propellar med «lause» kjernar kan ha vore årsaka til manglande maks rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Hei KSE Har du fått testet med overhalte C6, og hva var evt resultatet? Sitér dette innlegget Link to post
mikaels Svart 29.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2018 Kad300 effektkurva är sådan att motorn utvecklar full axeleffekt redan vid ca 3500 rpm. Dvs du får inte mer effekt ur motorerna vid högre varvtal än så - och alltså inte högre toppfart genom att gå ner i propellerstorlek.förutsatt att du når 3500rpm med dina c6. Sannolikt kan du snarare få högre förbrukning på marschfart med mindre eftersom du ligger på högre varvtal då, med högre intern friktion och därmed lägre verkningsgrad som följd. Så teoretiskt - För att få högre fart behöver vattenmotståndet sänkas så båten orkar varva ur helt - andra propellrar är inte lösningen. på vår gm37 har vi d4-300. Nu i höstas orkade de inte mer än 3250rpm, motsvarande 36.5knop. I våras gjorde den 38.5 knop på 3350rpm max. Även d4-300 har en effektkurva som planar ut när man närmar sig maxvarvtal (den är plan från 3200 rpm ca och uppåt) - därför hjälper inte mindre propellrar mig heller. Nu slipar jag därför botten för att se om vi kan klara 40 knop till nästa år. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 6.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2018 Det jeg ønsket å oppnå med mindre propeller var å oppnå max rpm som angitt i manual, på +/- 3800. Dette for å hindre at motor sliter med for mye motstand. Tror nok heller renovering av C6 OG sliping av skrog er en bedre løsning ja. Veldig bra om du oppdaterer oss neste år med resultat etter nyslipt skrog neste år da mikaels! Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 6.November.2018 Del på Facebook Svart 6.November.2018 KSE skrev On 31.5.2018 at 8.54: Uansett trur eg at eg etter kvart vil sende inn dei gamle C6 til overhaling seinare. Både for å ha reserve, og ikkje minst for å prøve på nytt, og sjå om ubalanserte propellar med «lause» kjernar kan ha vore årsaka til manglande maks rpm. Hei @KSE Har du fått testet med de optimaliserte C6? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 21.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2018 Nei. Tenker å levere de inn til renovering i vinter, og skifte igjen til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.