Terje Startet 19.April.2018 Link til dette innlegget Startet 19.April.2018 (redigert) Har problemer med septiktanken i en Nidelv 300 sport. Det virker som om den er konstant full. Kan det være at innløp og utløp er byttet om ?? Noen som eventuelt kan sjekke i sin båt ? På bilde er den "øverste" slangen innløp, stemmer det ?? Redigert 19.April.2018 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bonita I Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Har det alltid vært slik ? Hvis har fungert tidligere, og nå et problem uten at noe er gjort., tipper jeg at kanskje luftingen er tett. Ville sjekket den først. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Terje Svart 19.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Bonita I skrev 5 minutter siden: Har det alltid vært slik ? Hvis har fungert tidligere, og nå et problem uten at noe er gjort., tipper jeg at kanskje luftingen er tett. Ville sjekket den først. Ja, så lenge jeg har hatt den, siden januar. Ser det er byttet pumpe , og muligens slanger, så derfor tenker jeg at det kan være en mulighet. Kan jo bare bytte og se, men dersom noen kan sjekke, hadde det vært fint. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Ida Marie III Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Er vel bare å følge slangene å se hvor de går... Er noe "drit" å åpne på slike slanger unødvendig... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 På vår båt (ikke nidelv) må jeg ha utløpet (stengeventilen) stengt. Dersom ikke presser jeg sjøvann inn i tanken. Kan det være noe lignende her? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) De slangene ser ut som om de er modne for utskifting. Levetid er normalt 5-7 år. Om jeg husker rett ligger tanken din under køya i stikkabinen? Vil tro du merker lukt fra de slangene. Gjerne en lit søtlig gummilukt iblandet litt "septiklukt"... Om tanken alltid er full er det egentlig bare å få skrudd skiten fra hverandre og se på slanger og tanken. Får du pumpa vann fra toalettet til tanken - eller er det stopp ? Jeg fikk tett slange her forleden. Da brukte jeg en slik for å løse opp papirproppen https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/rengjoring-og-vedlikehold-vvs/verktoy-til-avlopsrensing/rensespiral-med-sveiv-450035/ Redigert 20.April.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Bitteliten skrev for 3 timer siden: De slangene ser ut som om de er modne for utskifting. Levetid er normalt 5-7 år. Om jeg husker rett ligger tanken din under køya i stikkabinen? Vil tro du merker lukt fra de slangene. Gjerne en lit søtlig gummilukt iblandet litt "septiklukt"... Om tanken alltid er full er det egentlig bare å få skrudd skiten fra hverandre og se på slanger og tanken. Får du pumpa vann fra toalettet til tanken - eller er det stopp ? Jeg fikk tett slange her forleden. Da brukte jeg en slik for å løse opp papirproppen https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/rengjoring-og-vedlikehold-vvs/verktoy-til-avlopsrensing/rensespiral-med-sveiv-450035/ Får pumet inn via toalettet ja, så får jeg tatt ut rundt 5 liter, det er alt. slik kan jeg holde på, i det uendelige... Var derfor jeg lurte litt på om slangene kunne være byttet om ??, da det er byttet noen slanger, samt pumpe. Men det er ikke gjort av meg.. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) Er du sikker på om bunnventilen er lukket da? sjekket om ikke ting havner i bunne av båten ? Redigert 20.April.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Bitteliten skrev 2 minutter siden: Er du sikker på om bunnventilen er lukket da? sjekket om ikke ting havner i bunne av båten ? Jepp, det e jeg 100% sikker på Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
lurvetass Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Har du manlokk kan du åpne det og høre tydelig om du får pumpet inn i tanken. Er mannlokket åpent kan du også blåse inn fra utluftinga og få sjekket at den er åpen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
leopard Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 (redigert) Jeg hadde det samme problemet på en båt en gang, der hadde de byttet om slangene etter en reparasjon. Følg slangene som de andre anbefaler her. Har du dekkstømming ? Redigert 20.April.2018 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Jeg sleit med å tømme min Nidelv 300 og da var det pga vakuum da luftingen var tett. Jeg pumpa med en toalett sugekopp over luftingen på skrogsiden til jeg fikk åpna lufting (kom litt ymse ut først....). Noe å teste? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BOBO II Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 (redigert) Har du elektrisk tømme pumpe eller manuell. Hvis du har el pumpe starter du tømmingen og åpner bunnventilen helt opp, prøv samtidig og strupe bunnventilen sakte da vil du høre om drittvannet presser seg ut under skroget. La den stå i den possisjonen til det ikke er hørbart lenger. Tøm et parr flasker 35% eddik i septik. Og la det stå i ett par døgn da renser du mye av slangene og tank. Hus å sjekke lufting. Redigert 21.April.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Vrod Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Hvis septiktank står under vannlinjen og det ikke er lagt opp en vannlås vil tanken din fylle seg med saltvann med en gang du tømmer tanken så gå over slanger og oppsett er sikkert lurt. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Terje Svart 22.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2018 (redigert) Var nok stige røret innvendig, tok av slangene og stappet et metermål innover, i begge stussene kunne jeg stappe det like langt ... Skulle vell møtt modstand i det som skulle vært bennet på 90 grader rimelig kjapt på en som er tømming. Så nå begynner virkelig dritt jobben, få den ut me ca.115 liter septik på... Redigert 22.April.2018 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Jeg åpnet tett septikslange/stigerør hos meg med denne og en god dose tålmodighet https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/rengjoring-og-vedlikehold-vvs/verktoy-til-avlopsrensing/rensespiral-med-sveiv-450035/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.