larbur Startet 20.April.2018 Link til dette innlegget Startet 20.April.2018 Hei. Noen som kan si noe om Ramin 30 ? Evnt noen som vet om noe/noen som kommer for salg? Synes båten ser meget bra ut, og har jo fått god omtale fra tidligere av. Lars. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Hei, Jeg begynner min 4 sesong med denne, i min står det en 222Hk Yanmar. Marsjer fint på rundt 20knop, toppfart på 26. Ikke hatt noe nevneverdig tull bortsett fra den originale ankervinsjen, ser veldig stilig ut at den kommet ut fra siden, men det har bydd på problemer. Blir ikke nok fall ut, jeg og andre har satt en dreggkasse bak, den stjeler litt av den gode badeplattformplassen, men er til gjengjeld grei å sitte på etter et bad! Skålankeret ble også byttet til Bruce. Jeg har ingen umiddelbare planer om salg, men klarer vel ikke unngå å bli smittet av 3fotssyken engang jeg heller. Båten har også gått under navnet Skagerak900 i eldre utgaver. Merk deg Inter9000 også, de er ganske like og oftere å se annonsert. @Hekkbølgen har sikkert litt erfaringer og melde ang Raminen han og Lykke til med båtjakt! I korte trekk: +Yanmar +Enkelt vedlikeholdt (aksel) +Fart, drivstofføkonomi +Romslig badeplattform +Dør bak (slipper klatring) +Solide tykke rekker +Stort kjøleskap (85l.) -Original ankervinsj -Dollbord blir ganske smale akterover Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
larbur Svart 20.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 blue moon skrev 7 minutter siden: Hei, Jeg begynner min 4 sesong med denne, i min står det en 222Hk Yanmar. Marsjer fint på rundt 20knop, toppfart på 26. Ikke hatt noe nevneverdig tull bortsett fra den originale ankervinsjen, ser veldig stilig ut at den kommet ut fra siden, men det har bydd på problemer. Blir ikke nok fall ut, jeg og andre har satt en dreggkasse bak, den stjeler litt av den gode badeplattformplassen, men er til gjengjeld grei å sitte på etter et bad! Skålankeret ble også byttet til Bruce. Jeg har ingen umiddelbare planer om salg, men klarer vel ikke unngå å bli smittet av 3fotssyken engang jeg heller. Båten har også gått under navnet Skagerak900 i eldre utgaver. Merk deg Inter9000 også, de er ganske like og oftere å se annonsert. @Hekkbølgen har sikkert litt erfaringer og melde ang Raminen han og Lykke til med båtjakt! I korte trekk: +Yanmar +Enkelt vedlikeholdt (aksel) +Fart, drivstofføkonomi +Romslig badeplattform +Dør bak (slipper klatring) +Solide tykke rekker +Stort kjøleskap (85l.) -Original ankervinsj -Dollbord blir ganske smale akterover Takk for godt svar. Ja Inter 9000 er vel et godt alternativ. Har også sett på Marex 280, men tror denne er trangere i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 20.April.2018 Link til dette innlegget Svart 20.April.2018 Ja jeg har også bare godt å si om Raminen. Har startet på mitt 5. år med den. Jeg har Yanmar 290 hk og har logget ca 800 timer og ca 7000 n mil. Har 29 knop på maks og marsjer i 23-24 knop. Båten er stort nok til en familie og liten nok til å komme inn på trange og grunde plasser samt ikke noe stress å hive den på lastebil hvis man skulle trenge det. Har hatt min hjemme i vinter samt vært på kanaltur i Sverige hvor vi måtte ha landtransport for å komme inn i Haldenkanalen. Hadde Agder 8000 tidligere og synes Raminen har et bedre skrog som går bra i alle hastigheter inkl de litt ukurrante mellom 10-18 knop hvis været skulle dra seg til. Ikke alle er levert med trimflaps, og det anbefaler jeg da halvplanerskroget kan slå litt i krapp motsjø. Men flapsene trimmer en ned baugen og da går den veldig bra (testet i 14m/s på Väneren i Sverige. Veldig lett å manøvrere med da en har baugpropellstyringen på gasshendelen. Da kan en styre ror, giret og baugpropellen samtidig for smidig manøvering. Forkabinen er stor nok til at 2 voksne og 1 barn kan ligge godt. Akterkabinen er stort nok til 2 voksne. Det er dusjmuligheter inne på badet, men det kan bli litt søl. Har el lensepumpe i badedørken for å suge ut vannet, samt dusj på badeplatten. Jeg har laget stor solseng under kalesjen. Da er det seng hele veien fra akterkabinen og frem til skapet med vasken i tillegg til den oppe på akterkabintaket. På min er det veldig gode varmemuligheter med kraftig defroster som blåser vinduene duggren på kort tid. Like bra som på biler, så da slipper en å sitte å tørke dugg av rutene under kjøring i regn hvis en drar med regntøy inn. Var ute på tur i midten av november i fjor i ca -2 grader og hadde 24 grader under kalesjen med ebersprecheren på full guff. Men skulle gjerne hatt varmedyse på badet. Har installert autopilot som er koblet opp mot kartplotteren og vhf’n og det var bare helt fantastisk. Båtlivet ble mange knepp bedre spesielt ved lange late transportetapper i 7 knop. Sitte på fordekk med fjernkontrollen og styre skuta ? Raminen er en liten 30 foter. Den er 30 fot inkl badeplatten og baugnebbet. Skroget er ikke mer enn 27 tipper jeg. Målte min til ca 2.4 m over vannlinjen når jeg tok ned lanternemasten. Med den oppe er den ca 2.9 m høy. Veide den til ca 3300kg med full diesel og vanntank men uten noen ombord da jeg heiste den på land i fjor høst. Som Blue moon skrev er den en lett båt å vedlikeholde. Samt man slipper å klatre ombord ved at det er port rett ut på badeplatten. Hvor mange er dere som skal bruke den? Kan anbefale båten på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.