Jump to content

Et lite spørsmål vedr. lading.


vikers

Recommended Posts

Hei,

Jeg har 1 startbatteri på 75 amp + 1 forbruk på 70 amp. Dette holder foreløpig, men jeg får ingen lading fra dynamo (batteri er helt nye).

 

Har en dynamo på 65 amp. hvor det er tre innganger ( + - + og Ind (Inn?)). Disse står samlet. En inngang merket Aux står alene, samt at det er feste for turteller og en pluss til på dynamo.

 

Slik det sto da jeg overtok var at det gikk to ledninger fra + og + opp til amperemeter og "Ind" går opp til minus i "skapet". Så går det to ledninger fra Amp. meter og ned til + på forbruksbatteri. Jeg har switchbox med 1-1+2-2-0, men samme hva jeg setter denne på så får jeg ingen reaksjon noe sted. Switchbox har tre ledninger hvor jeg har den ene til starter, + en til hver pluss på batteriene. Begge batteri er koblet mot gods på motor på minus.

 

Jeg får 12 volt på voltmeter, men ingen reaksjon på dette når jeg lader (heller ikke med 220 v. lader).

 

Har forsøkt å koble dynamo direkte mot gods ( tips i annen tråd her), men dette hjalp ikke.

 

Mitt spørsmål er om jeg skal ha de to store + til hver sin pluss på batteri og ledninger fra pluss på batteriene til amperemeter? Hva er forresten Aux?

 

Noen med svakstrømsutdannelse her?

 

Fant dette bildet, som samsvarer med min dynamo

 

Bilde

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ingar!! :)

 

Hva med å bokstavere dette til en grønn ung mann?

Er jeg på rett vei med en liten feil, eller helt på jordet?

 

Om dette høres riktig ut må jeg kanskje bytte dynamo?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ind står vel for indikator, det vil si at den skal til ladelampen. Den andre ledningen på ladelampen skal til pluss på tenningslåsen. Du er nødt til å ha ladelampe tilkoplet for å få dynamoen til å begynne å lade.

 

Ellers så skal nok de to plussene med flatplugg koples sammen via amperemeteret til common på batterivelgeren din (den som går til starteren), slik at du kan velge hvilket batteri du vil lade og bruke fra. Jeg har samme type uttak på min, og der er disse to koplet sammen (jeg har riktignok skillediode disse går inn på, men prinsippet blir jo det samme.) W brukes til turtellersignal om du har turteller montert.

 

Prøv dette, så skal du nok se at det blir lading på deg også...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket hva som står i de ørten++ trådene om ladingen og dynamoer du finner link til i emneoversikten. Kan nesten ikke tenke meg at du IKKE finner svaret der - her.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ind står vel for indikator, det vil si at den skal til ladelampen. Den andre ledningen på ladelampen skal til pluss på tenningslåsen. Du er nødt til å ha ladelampe tilkoplet for å få dynamoen til å begynne å lade.

 

Ellers så skal nok de to plussene med flatplugg koples sammen via amperemeteret til common på batterivelgeren din (den som går til starteren), slik at du kan velge hvilket batteri du vil lade og bruke fra. Jeg har samme type uttak på min, og der er disse to koplet sammen (jeg har riktignok skillediode disse går inn på, men prinsippet blir jo det samme.) W brukes til turtellersignal om du har turteller montert.

 

Prøv dette, så skal du nok se at det blir lading på deg også...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har sjekket i de ørten trådene, men det er så mange opplysninger/begrep og andre ting som sies der. Mange opplysninger blir motsagt i både samme tråd og andre tråder.

 

Noen sier at Ind er til ladelampe, mens andre sier at det er Aux som skal dit og at Ind skal til gods.

 

Derfor spør jeg her etter et konsist svar på min dynamo.

 

Skal spade + (de to store) opp til amp.meter og videre til "Feeder" på min switch box (den som er koblet til starter)? Ind skal inn på en ladelampe (med eller uten motstand? Tror jeg har noe fjærlignende på veien opp der?) W skal til turteller (den virker greit i dag!) Aux er det strøm i idag (samme som batteriene), og denne må stå i for at intrumentene skal virke.

 

Hva med den skruen som er merket med + ? Er dette kun en ekstrasak som kan benyttes om du trenger det?

 

Dynamo er jordet nå til gods via en skrue/mutter i festet, men altså ingenting fra stifter eller skruer med merking.

 

Vil dette være riktig? Jeg har ingen fysisk lampe i dag, så her må det til et innkjøp. Hva bruker jeg (størrelse på lampe etc.) til min dynamo / batteribank?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I følge Ingars båtside så er ind og aux det samme, så det er altså likegyldig hvilken av disse to du benytter til ladelampen. Men med ind koplet til jord så får du garantert IKKE lading!! Hvis det er så at du har en motstand innkoplet så trenger du kanskje ikke å montere en lampe, men det er jo greit med en indikasjon på om motoren lader eller ei da. En 5W lampe pleier å være tilstrekkelig. Du kan jo i første omgang bare kople på en løs lampe og se om du får lading nå..

 

Kan ikke skjønne annet enn at de tre + ene også er det samme, slik at du velger de som passer best til ledningene du har. De to spadene er i alle fall helt OK å bruke, og koples altså via amperemeter og ned til common på batterivelgeren.

 

Lykke til

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte det index skriver.

Ind og Aux er det samme og må tilføres strøm via ladelampe dersom ladingen skal komme igang. 5W holder fint.

Motstand kan brukes, men lampe er mer praktisk siden man da kan se hva som foregår.

Instrumentene bør forsynes direkte via tennings-nøkkel. (Samme uttak som går til ladelampa.) Forsyner du de via Aux kan de belaste så mye at det blir problemer å få ladingen til å starte.

Alle uttak merket + er det samme, dvs. B+. Det er jo viktig med en solid kabel til batteriene og den kobles best til skrue-tilkoblingen. (Kabelsko liker ikke høye strømmer).

Dynamoen din er enkelt-isolert, det vil si at det ikke er noe separat minus-tilkobling, dette skjer via gods.

Link to post
Share on other sites

Det trengs ikke ladelampe eller motstand.

Ind og Aux kan kobles direkte mellom tenningsnökkelen. Om du ikke har päre og sokkel for handen

Får du ikke större spenning en 12 V når du lar 220V laderen stå på lenge?

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...