Jump to content

Comfortina 32 - Ber om tips/råd ved kjøp

Henningwr

Recommended Posts

Kan jeg be om litt hjelp til noen risiko/fallgruve-råd til kjøp av vår første seilbåt. 

Etter en del vurderinger de siste månedene, har jeg etterhvert landet på at Comfortina 32 i de fleste henseender vil passe godt til våre behov. 

Vurderer nå tre båter på Finn. De er nogenlunde samme årgang, men de spriker borti 80’ i pris. 

Den dyreste virker godt vedlikeholdt, men er prismessig så langt vi har anledning å strekke oss nå. Den rimeligste virker ok, men kanskje slitt seilgarderobe. Den mellomste har nyere motor og nye seil, men trenger arbeid på interiøret blant annet. 

Kunne gjerne tenkt meg å gå for en av de rimeligere båtene, men bekymret for at jeg overser noe elementært her som uerfaren båteier. 

Setter pris på alle tips og råd.  Hvilken båt ville dere valgt? 

https://www.finn.no/73578880

https://www.finn.no/116225351

https://www.finn.no/118538481

Kjøp av 80 tallsbåter følger en generell regel; kjøp den som er vedlikeholdt best og ferdig utstyrt med det du trenger for et komfortabelt liv på sjøen. Av de tre du linker ville jeg personlig gått for nr. 1 pga et bedre helhetlig inntrykk enn de to andre. Interiøret er sunt og fint, og båten ser ellers bra ut. Skal du turseile er du ikke avhengig av nye seil. Jeg kjøpte selv en 86 modell med originale seil, og jeg seiler svært godt selv i lite vind med de gamle seilene. 

Hei,

Jeg er i grunn enig med MSHEIMLY men jeg hadde ikke kjøpt nr 1. Tror jeg ville gått for nr 2 av den enkle grunnen at motoren er nyere overhalt og ferskvannskjølt.

Jeg kjøpte selv en ikke så godt tatt være på Maxi 95 mod 80 for 1 år siden med en VP2003 med original ferskvannskjøling. Jeg er på ingen måte ekspert og kan i grunn ikke så mye om båt men dette året har gitt meg mange erfaringer. Jeg kan si at det som har gitt meg mest bry og som burde blitt mer vektlagt ved kjøpet var, motor, skrog, gjennomføringer og ventiler. Treverk og takplater kan enkelt lages på nytt, det er tidskrevende men ikke vanskelig. (Tro meg ?) Den ene bunnventilen ga meg mareritt i hele forrige sommer til båten kom opp på land og den ble skiftet.

Av hva jeg kan se er det er en VP2002 med saltvannskjøling i 2 av dem båtene (kan være jeg tar feil på noen av dem men tror ikke det), det å kjøpe en båt med motor fra sent 80-tall til tidlig 90-tall med saltvannskjøling er en stor risiko, se f.eks på topplokket på nr 1. det ser ut til å være rust/vannskader over hele toppen og ned på siden, tørr ikke å tenke på hvordan det ser ut inne i motoren. Skulle du gå for nr 2 kan jeg tipse på at et klassisk feil med en motoren er at lekkasje av ferskvannspumpen. (Kjør motoren i 5 min, ta så en liten bit papir og stryk under så ser du fort om den kommer til å måtte overhales/skiftes)

Jeg ønsker deg lykke til med valget ditt og håper du finner en kjempe fin båt ?

Edit: vil legge til en sak, når du kommer og ser på båten, be om å få lov å skylle av den godt, kontrollere så in i aller minste hjørne at det ikke er noen vannlekkasjer. (Tok langt tid og demontering av mange takplater før jeg fant min ene lekkasje)

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Dersom båten har VP 2002 ville jeg lagt inn motorbytte i regnestykket, og da vil nr. 1 på lista havne over 300 tusen, hvilket er for mye etter min mening. Nr. 2 er en comfort/blanding og nr. 3 ser litt vanskjøttet ut, hvor man nok bør regne minst 150 tusen ekstra for motor, seil og småfiks. Når det er solgt C32 med MD2030 og nyere seil til under 250.000,- de siste par årene ville jeg bare ventet på at noe bedre dukker opp... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...