BendikFanghol Startet 20.April.2018 Link til dette innlegget Startet 20.April.2018 Har kjøpt en snekke med en Marna R1 4-6 hk bensinmotor fra rundt 1970. Jeg sliter med å få start på den og mistenker at det kan være kompresjonsproblemer. Motoren har stått stille i 2-3 år til nå. Når jeg skal dra den i gang vil den ikke starte, jeg har sjekket tenningstidspunkt, byttet plugg, rengjort forgasser osv. Når jeg gir den en god klunk olje og bensin får jeg den til å gå i 20-30 sek før den stopper. Er det da stempelringene som egentlig er gåen, men som funker med litt olje? Er det noe annet jeg burde prøve før jeg åpner opp og evt bytter stempelringene? Er helt fersk på dette, så tar i mot alle gode råd! Legger ved bilde av motoren :) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Mål kompresjonen før du begynner å skru. Mest sannsynlig er det stempelringene som har satt seg. Prøv med litt diesel ned på stempelet (eller "jamayka base" rustløser e.l.) Dette må få stå, gjerne i flere dager med stadig etterfylling. Lett vipping på svinghjulet att og fram, så kan du være heldig. Skulle du få dette til, må du huske å bytte motoroljen da alt som går forbi stempelet vil gå ned i oljen og forurense denne. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 21.April.2018 Link til dette innlegget Svart 21.April.2018 Kjøp en kompresjonsmåler på Biltema til et par hundre kroner. Kompresjonen bør være på minst 4-5 bar (husk å måle med vidåpent forgasserspjeld og helst på varm motor). Hvis kompresjonen blir mye bedre med olje i sylinderen, er det godt mulig at fjærene dine har "satt seg", men det skader ikke å slipe opp ventiler heller, siden motoren har stått i noen år. Sjekk også ventilklaring, den skal være på 0,4 mm på kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.