Jump to content

Tanker om billig seilkatamaran for nybegynner?

SurferDude

Recommended Posts

Hei!

Hva tenker dere om å begynne seilehobbyen med en billig katamaran, som f.eks. denne? 
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118012445 

Jeg er 26 år gammel, nyutdannet lege, som ønsker å komme igang med seiling. Jeg bor helt nede ved vannet i Langesund, med egne brygger. Virker så meningsløst å ikke utnytte muligheten for gratis båtplass, vakre omgivelser og akutt nærhet til båt og hav. Egen (stor) slipp har jeg også. Jeg har vært interessert i å begynne med seiling, lenge. Hovedsaklig med ønsker om langturer, fremfor regatta. Katamaraner fremgår for meg som meget behagelige seilbåter, uten like mye krenging, som monohulls. Problemet virker å være at de er så fryktelig dyre! (Vet at det er mange andre forskjeller også, men virker som om erfarne seilere kommer opp med ca. like mange positive og negative argumenter for begge design). 

Hei, seiler enskrog selv, men føler du dette er riktig, så kjør på. Påhengsmotor, det er jo enkelt å bytte om den er kranglete. Befinner seg nord for Bodø, det er jo upraktisk. Om båten er i god stand er det jo umulig å svare på ut fra annonsen. Men med båtplass og nærhet til sjø, bør du seff komme deg ut på egen kjøl i sommer. Masse å velge mellom. For 100.000 får du noe med sjel, og du bør være forberdt på et `levd liv` for båten, og ikke kjøpe dyrere enn noe du kan `walk away from`. Men føler du at du har tid og overskudd, sammen med ny jobb og etablering, så si JA til sjølivet!

Guest Avmønstret#

Googlet båttypen og kom over en video på Youtube hvor en ville selge sin. Der står det at balsakjernen er byttet i fordekk, kjøl og noen foringer osv byttet, så det er i hvertfall noe du må sjekke om er gjort, evt tilstanden på. Google båttypen, les hva andre har måtte gjøre og sjekk hvordan tilstanden er på det på den båten du skal se på. 

Så interiøret på youtubevideoen, likte løsningene godt jeg. Og jeg har en tendens til å like litt sånne "oddebåter",  dette syns jeg var en kjekk båt. 

Tar for gitt at du er temmelig "handyman" når du ser på en sånn type båt, som er både eldre og sær/ukurant. I den prisklassen er det som regel en god del å sette fingrene i. Men den bør være i "grei nok stand" til at du kan bruke den med en gang syns jeg, ellers forsvinner båtgleden fort. 

Takk for alle svar! 

Er ikke sånn at jeg er helt fastlåst på den annonsen, men mer interessert i hva mer erfarne seilere tenker om å trå sine barnesko innen seiling, på en katamaran vs. monoskrog :)
Virker som om dere som har svart så langt er av den oppfatning, at det er litt hipp som happ? 

Hva tenker dere om prisen på båten som jeg linket til, avstand/utseende osv. tatt i betraktning? 

Jeg ville valgt en mye enklere og lettere katamaran for introduksjon til seiling, f.eks. en eller annen type Hobie Cat. Jeg har selv ingen erfaring med katamaraner,  men en lett båt gir mer respons på seiltrim, vektfordeling etc, og er morsommere å seile med. En enklere båt gir deg mindre hodebry enn båten i annonsen, og kan f.eks. fraktes på en henger. 

Et annet tips er å sjekke med din lokale seilforening hva som tilbys av kurs og evt mulighet for bruk av klubbens båter. 

Redigert av HaHa (see edit history)

Hei

Eg har segla katamaran sidan 2004, og har aldri angra.

Dersom du skal få seglgleda fleirskrogsbåtar innbyr til, er det viktig å ha lette båtar. Båten du linkar til er neppe ein rask båt, men ein kan ha mange flotte turar i båten for det!

Eg meiner at dersom du skal ha ein katamaran som seglar bra, og samstundes har ok bukomfort i båten, bør båten vera minst 36 fot.

Det er tydeleg at det er ein del å gjera på båten i annonsa.

Som lege får du meir båt ved å ta ekstravakter, enn å fiksa på gamle båtar. Likar du å fiksa båt er det sjølvsagt noko anna.

Lykke til.

Ask

Guest Avmønstret#
SurferDude skrev for 5 timer siden:

Hva tenker dere om prisen på båten som jeg linket til, avstand/utseende osv. tatt i betraktning? 

I bruktmarkedet av seilbåter i Norge så vil det jo være uendelig mange flere enskorgbåter enn katamaraner/trimaraner. Særlig i den prisklassen du viser til, der er flerskrogbåter en kuriositet. Da er det nødvendigvis vanskeligere å finne den flerskrogsbåten enn er ute etter. 

Gitt prisklassen vil det være mye enklere å finne en god enskrogbåt. 

Umulig å mene noe særlig ut fra en slik annonse. Den ser litt "sliten" ut så det er ikke petimetere som har eid den den siste tiden. 

Er balsaen i fordekket ødelagt så er det så arbeidskrevende at om en må sette vekk jobben så er vel i realiteten verdien 0,- bare ved det. Sånn er det med båt i den prisklassen. En må nesten være handyman og innstilt på å gjøre ting selv om det dukker opp noe. 

--

Men hvis du er innstilt på å hente en båt Tromsø- Østlandet (aner ikke hvor du bor) så har du, sånn distansemessig, England/Irland og nedover Frankrike innen rekkevidde, og der finner du en del flerskrogbåter. 

Hvis du ikke har seilt noe før ville jeg heller meldt meg på seilkurs eller spurt meg frem i den lokale seilklubben før du velger båt. Det er stadig noen som trenger mannskap, sjekk facebook mannskapsbørs. Eventuelt tatt en uke i middelhavet med skipper. Finnes mulighet til å kjøpe seg plass i en køye. Da kan du prøve både katamarn og enskrog. Liker du å kombinere det med (hard) festing med andre ungdommer så sjekk «the yacht week». 

Angående båtvalg: Utvalget av brukbare enskogsbåter i ok prisklasse er vesentlig større, krenging venner du deg fort til. Mht katamaran eller ikke er det mange meninger, men de flest er enige i at de er vaskeligere å slå med, kan være til dels mer «hakkete» i begelsene i bølger og ofte vanskeligere å finne plass i havner. Det er ikke slik at enskogsbåter nødvendigvis krenger hele tiden, heller. Det er avhengig av vind og vindretning. Hva mener du forresten med langtur? Jorden rundt? Over Atlanteren? Helgetur til Danmark?

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg vil anbefale katamaran. Kjøper man en enskrogsbåt har man akkurat de samme bekymringene mht balsetre i dekk ++ 

Her har du billig motor og enkelt og greit oppsett som antagelig ikke gir så mange kompliserte problemer.

Og nå dukker det opp flere tråder om 30-40 år gamle kjøbolter på enskrog begravet i rust. Jeg ville tatt en prat med selger og gjort en vurdering utfra hva han sier. Hvis du blir gira ville jeg fått selger til å lage en fullstendig utstyrsliste og tilstandsrapport. Kjøp så båten usett ut fra dette. Når du da reiser opp for overtagelse kan du kreve tilbake penger for alt som ikke stemmer i forhold til de selger har skrevet. Det kan virke idiotisk å kjøpe båten usett, men du står sterkere da om det skulle oppstå problemer.

Hvis du drar opp og ser på båten først vil selger kunne skrive "båten selges i besiktiget stand" i kontrakten og da er det meste av ansvaret over på deg.

Når det gjelder forskjellen mellom enskrog og flerskrog er vanskelig å si noe som gjelder for alle båter. En liten katamaran er nok litt hakkete i sidesjø når den ikke seiler. Men det er vanligvis ikke vanskelig å slå, sjelden problem i gjestehavner og hvis den ikke er lastet for tungt seiler den lavt men fort og behagelig på kryss og mye mer behagelig på lens med mindre rulling. Generelt syns jeg vi tar lengre etapper og er mer opplagt når vi kommer fram nå enn når vi hadde enskrog. Plassmessig er jo denne 30-foteren i klasse med enskrogsbåter på 33-37 fot. Dermed fremstår den som ekstremt mye båt for pengene hvis den er i ok teknisk stand. Kosmetisk er det jo så som så, men det er det gjerne i denne prisklassen uansett.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#
Sun Flyer skrev 1 time siden:

Hvis du blir gira ville jeg fått selger til å lage en fullstendig utstyrsliste og tilstandsrapport. Kjøp så båten usett ut fra dette. Når du da reiser opp for overtagelse kan du kreve tilbake penger for alt som ikke stemmer i forhold til de selger har skrevet. Det kan virke idiotisk å kjøpe båten usett, men du står sterkere da om det skulle oppstå problemer.

Ja kanskje du er på riktig kurs ifht jus, men rent praktisk er dette ett elendig råd. Hvorfor i alle verden skulle noen gidde å bruke lang tid på reklamasjoner og mas med en nordlending over en båt til 100 000,- når alt kjøper ønsker er en båt som er ok? Det er da mer eller mindre garantert en haug med "feil" av ulike alvorlighetsgrad på en så gammel båt. 

Det må da være ett mye bedre råd å gi at kjøper må finne en båt som er i best mulig stand for 100 000,- ? 

Og endatil vil jeg si at han bør undersøke båten så godt som overhodet mulig slik at han er sikker på at det er et ok kjøp. Til tross for alle mulige undersøkelser må en også skjønne at en gammel båt er en gammel båt og i den prisklassen bør man ha både grei lommebok og være passe "handyman". Hvis ikke, spar/ta lån og kjøpe noe som er nyere. 

---

Og ja, det er blasadekk og alt slags "drit" på gamle enskrogsbåter også, men det er mye enklere å finne en uten fordi utvalget er så mye større. 

Den dagen jeg skal selge, hvis jeg ikke vraker i stedet, så blir det ikke noe salg uten at kjøper har blitt med på en svært grundig gjennomgang av båten. Alle feil og skavanker, faktiske og potensielle skal dokumenteres ubønnhørlig ovenfor potensiell kjøper. Mellommenn hives på sjøen ;-) Og prisen, ja den blir helt sikkert lav. Kan hende en må gi vekk så en ikke blir stående ansvarlig for potensielle klager og krav? Eller holder ikke det heller kanskje? Da går vi for vraking ;-)

Vi er egentlig ikke så uenig her.

Du bruker ikke lang tid. Tingene gås igjennom på overtagelsen før penger blir overført. Så trekker man fra et realistisk beløp for hver feil som ikke er opplyst om. Begynn med utstyrslisten. Prøv alt og hvis noe som står ikke virker skriver du det en ny dings koster og trekker av. Så går man igjennom skrog rigg og dekk, finner man ikke  noe galt er det greit; er det noe mistenkelig med dekket estimerer man en pris på verksted og forlanger at det trekkes av kjøpesummen. Ryddig og greit. Blir man ikke enig er det bare å gå. Liten mulighet for å bli lurt da.

Forrige gang jeg kjøpte båt brukte jeg megler; beryktede aker yachts. Jeg bare kjørte opplegget knallhardt. Først på tredje forsøk ble det overtagelse... Og i etterkant måtte selger betale 70`båtlapper tilbake pga ting som han ikke hadde opplyst om. (la inn reservasjon om inspeksjon under vannlinjen)

Når man er selger lister man ikke opp utstyr som ikke virker verken i annonsen eller i kontrakt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Den første jeg tenker på er mulighetene for å selge båten igjen (og helst uten tap). Det er ikke usannsynlig at du kommer til å ønske deg noe annet etter hvert (større, bedre osv).

Den andre som slår meg er at dette er en lang, lang tur, og spesielt i denne båten. Det kan ta flere uker. Har du tid, lyst og ork? Får du med deg kompiser/kjæreste osv. I tillegg er det en liten bensinmotor.. Det er kjipt både med tanke på å generere strøm (nok) og forbruket av drivstoff/etc (fremkommelighet generelt). Hadde du visst at dette var den båten du skulle ha, så hadde en slik hentetur gitt mer mening.

Jeg tenker at det sikkert er greit å starte seilbåtskarrieren med noe som ligger nærmere. Opparbeid deg litt erfaring, se hva du liker osv. Hvorfor ikke kjøpe deg en monohullsbåt, som du kan seile en sommer og lett selge igjen. Liker du det og fortsatt ønsker deg en katamaran, så klarer du sikkert å betjene et lite eller et veldig stort båtlån!

Lykke til :-) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...