jarlevaage Startet 21.April.2018 Del på Facebook Startet 21.April.2018 Hei, jeg er fersk båteier - etter å ha lånt en pioneer 13 med 9,9 hk i noen år i Hvalerskjærgården har familien med 2 voksen og 3 barn nå avansert. Vi kjøpte en brukt Rana 17 med Mercury 30 4t efi smo ble kjørt på henger fra Haugesundtraktene. Båten er eldre men motoren er fra 2014, kun kjørt 10 timer. Dette er stort sett nytt for meg, så om noen vil forbarme seg over meg og kommentere litt er det flott! PS: Det har kommet med manualer - Motoren er som sagt fra 2014 (evt 13), og har gått 10 timer. Starter utmerket nå, men intet vedlikehold er gjort. Hva bør jeg gjøre før vi legger ut på sjøen? - Båten virker å være fin, men av den eldre ranatypen. Hva bør vi se etter av ting å fikse, mulige reperasjoner osv? Se bilde fra baugen - litt rufsete der? -Det er en del ting i båten jeg ikke vet hva er, se bilder. Hva er det røde håndtaket med "hageslange" i den bakre benken? -Hvordan kan jeg fikse et par ting som vi ønsker: Flere komfortable sitteplasser? Badetrapp? -Kan jeg prøve motoren med båten på henger? Kan man bruke hageslange eller er det tønne som gjelder? -Kalesje fra 2013, impregneres eller noe? -Annet som er lurt å tenke på? Hvis noen har tid og lyst til å kommentere litt så er det supert, på forhånd takk! Jarle Sitér dette innlegget Link to post
jarlevaage Svart 21.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2018 Etter å ha lest litt om forumets regler ETTER at jeg postet innlegget har jeg nå endret tittelen Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 (redigert) jarlevaage skrev for 7 timer siden: - Motoren er som sagt fra 2014 (evt 13), og har gått 10 timer. Starter utmerket nå, men intet vedlikehold er gjort. Hva bør jeg gjøre før vi legger ut på sjøen? - Båten virker å være fin, men av den eldre ranatypen. Hva bør vi se etter av ting å fikse, mulige reperasjoner osv? Se bilde fra baugen - litt rufsete der? -Det er en del ting i båten jeg ikke vet hva er, se bilder. Hva er det røde håndtaket med "hageslange" i den bakre benken? -Hvordan kan jeg fikse et par ting som vi ønsker: Flere komfortable sitteplasser? Badetrapp? -Kan jeg prøve motoren med båten på henger? Kan man bruke hageslange eller er det tønne som gjelder? -Kalesje fra 2013, impregneres eller noe? Gratulerer med båt og velkommen på forumet! Motoren; firetaktere skal strengt tatt tas service på årlig, som på bil. Med det lave timetallet holder det sikkert om du skifter motorolje og filter samt gearolje. Prøvekjøring/ferskvannskjøring av motor gjør du enten med en stor dunk/fat med vann (pass på at vannstanden når godt over kjølevannsinntaket) eller med hageslange og "klokker" som plasseres over vanninntak (pass på at klokkene har nok press til at motoren får vann). I begge tilfeller - kjør kun med motor i fri/nøytral! Bilde fra baugen; ser ut som limet til slitelista har løsnet litt. Så lenge lista sitter godt fast og det ikke er noen lekkasjer ville jeg ikke gjort så mye med det. Er den løs eller det er lekkasjer fra skruene blir det litt jobb med å fjerne lista, rengjøre og lime/skru på nytt. Håper du slipper det. Det røde håndtaket er nok en manuell lensepumpe. Du må få på en slange fra utløpet skal den ha noen funksjon Jeg monterte badestige fra Biltema. Den har rustet litt i festet nederst, ellers ok. Nyere kalesje er et stort pluss, blir fort 10-15 000,- å kjøpe ny. Jeg har brukt Maritim Båtutstyr sin impregnering, har holdt fint i to sesonger. Men ingen vits i å gjøre noe med kalesjen så lenge den er noenlunde ren og tett. Lykke til! Redigert 21.April.2018 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jarlevaage Svart 23.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2018 Hei, takk for svar :-) - Skifte filter, da mener du olje og/eller bensinfilter? Fikk lånt meg en sak til å koble hageslangen på kjølinga, heldigvis startet alt utmerket! -Jeg oppdaget en luke bak bensintanken, hva er den til? Kun vanntett oppbevaring? Finnes det en måte å skaffe nøkkel? Det fulgte ikke med nøkkel. -reserve startnøkkel - får man kjøpt det? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 Det er truleg ei inspeksjonsluke som er montert inn I skottet bak tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.