Jump to content

Hvordan jobbe impregnering aller best inn i kalesjestoffet?

Kjellg

Recommended Posts

Skal til å montere kalesjen min igjen. Før jeg tok den av i høst så skrubbet og vasket jeg den skikkelig. Nå når jeg igjen skal impregnere, hvordan får man impregneringen best inn i stoffet? Ser for meg at det må være bedre måter en å bare rulle den på. Noen som har prøvd å jobbe den inn med en svamp eller lignende?  

Redigert av Kjellg (see edit history)

Da foreslår jeg at du bruker "svamp eller lignende" som du selv sier. Jeg er fornøyd med å rulle impregneringen på. Så mye erfaring har jeg nok ikke, har bare hatt behov for å impregnere 4, kanskje 5 ganger siden båten var ny i 1986. Men så sliter jeg ikke ut kalesjen eller fjerner impregnerering ved å vaske kalesjen. Da varer den opp mot 10 år uten problemer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk skal du ha. Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte båten for 2 år siden og kalesjen hadde ikke hatt det beste vedlikehold. Sannsynligvis aldri rengjort. Båten og kalesjen er 2006 så jeg tenkte med en god vask og skikkelig impregnering, så kan den ennå leve mange år. Og den var skitten. Hadde den på båten når jeg vasket og skrubbet den med grønnsåpevann. Vet ikke hvor lenge jeg skylte den men det var lenge før vannet ble rent. 

De lærde strides ref. linken over..

Var på kurs hos Tolema (Bestmarin) da båtforeningen var invertert til handen en kveld.

En fra Seajet  sa at oppskriften på  kalesje vask var. 2,5 til 3 l Grønnsåpe til 100 l vann.

Grønnsåpa var medisin for sømmer og stoff.

Så skulle den rett på båten når den hadde rent fra seg, og så skylles lett med vannslangen.

Ved montering etter  vask og  tørking,  blir det for store påkjenning på sømmer når en må strekke og dra i kalesje for å få den på.

Når kalesjen var tørr skulle  Seajet Kalesjeimpregnering  påføres, Men IKKE på plasten da måtte en skyll med rikelig med vann.

Ellers så ble bunnstoffet bare beder og bedre.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Førstefender skrev for 1 time siden:

De fleste gjør dette med impregnering feil:

http://symannen.no/behandling-av-batkalesjer/

Jaha, dette må jeg fordøye :wink: 

Var nesten helt motsatt at det jeg har lest andre plasser. Husket feil om hvordan jeg hadde vasket den. Første året brukte jeg grønnsåpe og skyllte den godt før jeg impregnerte den, men ble ikke helt fornøyd. I høst så vasket jeg den faktisk med Jotun sin kalesjerens og tror jeg fikk den ren for det kom sinnsykt mye gorr ut av den. Spylte kalesjen sikkert over 1 time. Ser nå at Extreme fra Bergen Kjemi skriver på sine sider at man ikke skal bruke grønnsåpe og at den skal impregnere med kalesjen på båten. Dette var ny info i år. Mulig jeg gjorde noe ‘galt’ med grønnsåpe, men håper den ble slitt og vasket bort i fjor. Å impregnere den fra innsiden kommer til å bli en stor jobb (har en NB820 Combi) som jeg må vurdere om jeg orker. Har en stor kalesje med mye vinduer og krimskrams. Men som sagt linken over skriver det helt motsatte av det jeg tidligere har lært. :(

Redigert av Kjellg (see edit history)
goggen000 skrev for 2 timer siden:

Kjellg: Har bestandig impregnert kalesjen stående på båten, og brukt en bred pensel.  Passet på at det ikke kom impregnering på vinduene. For meg har dette fungert både på motorbåter og seilbåter i over 40 år.

Ja, ser for meg en løsning ala denne. Tror nok jeg blir å bruke en bred og kanskje litt hard pensel og jobbe det inn. Jeg så i fjor at det var i nedkant det trakk litt vann i stoffet og blir nok å være veldig påpasselig der. Kanskje jobbe den ennå bedre inn der med en hard svamp eller lignende. Lykken i det hele er at jeg har en helt ren kalesje nå :thumbsup:

goggen000 skrev for 4 timer siden:

Kjellg: Lykke til: Jeg smurte bløtt i bløtt til det sluttet å trekke inn i stoffet. Da trekker det tvers igjennom slik at du slipper å smøre fra "innsiden".  Det har som sagt holdt for meg i alle år.

Takk skal du ha. Blir nok å ta meg god tid til å jobbe den skikkelig inn i stoffet helt til det er mettet. Har Extreme impregnering og den skal visstnok være veldig bra, så vi får se. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...